InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketing audit

Marketing audit

Wat is een marketing audit? Een marketing audit is een onderzoek naar de omgeving, doelen, strategien en activiteiten van een onderneming.Bij elke onderneming moeten deze punten duidelijk zijn en naar voren komen. Hieronder een duidelijk uitgewerkte marketing audit, die je goed kan gebruiken voor het zelf maken van je marketing audit en om informatie uit te halen. De marketingfunctie kan allereerst opgedeeld worden in landelijke activiteiten versus lokale activiteiten. Dit houdt in dat een belangrijk deel van de marketingfunctie vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam wordt ingevuld en het ander deel lokaal door de Victoriebank ter plaatse. Op het hoofdkantoor zijn vier zichtbare afdelingen die zich bezig houden met marktbewerking.

Deze afdelingen zijn:

  1. Centrale Marketingafdeling
  2. Afdeling Particulieren Basis
  3. Afdeling Particulieren Top
  4. Afdeling Bedrijven

De drie laatst genoemde afdelingen ontwikkelen landelijke marketingacties voor hun eigen segmenten waar alle lokale Victoriebanken aan mee dienen te doen. Het bedenken van strategische hoofdlijnen, positioneringvraagstukken onderzoeken van mogelijke overnamekandidaten, de integratie van internet en het schrijven van strategische marketingplannen voor de Victorie-Groep ligt bij de centrale marketingafdeling. De centrale marketingafdeling stuurt formeel ook de drie andere afdelingen aan. In totaal zijn er 53 medewerkers werkzaam bij de bovenstaande vier afdelingen. Deze 53 medewerkers vertegenwoordigen 44 FTE’s (volledige banen).

Naast het uitvoeren van landelijke acties wordt van elke lokale bank ook verwacht dat ze jaarlijks een marketingplan schrijven. De bedoeling is dat de landelijke acties in het lokale marketingplan worden meegenomen. Het hoofdkantoor in Rotterdam laat daarom half november al de planning distribueren van de marketingacties voor het komende jaar. Mocht er nog ruimte zijn naast de landelijke acties dan mogen lokale banken eigen lokale activiteiten ontwikkelen, uiteraard passend binnen de uitgangspunten van de Victorie-Groep. Boven het marketingplan staat dan nog het Businessplan, dat geldt voor de gehele bank voor een periode van 3 tot en met 5 jaar.

Het lokale marketingbeleid in Dronten ligt voornamelijk bij de afdelingen. De directeur van de bank heeft wel het formele eindwoord maar hij laat het helemaal over aan de drie afdelingsmanagers en hun medewerkers. Binnen de Victoriebank Dronten zijn dat de volgende functies en medewerkers die zich daar mee bezig houden:
  • Drie groepen adviseurs, tien in de afdeling Particulieren Basis, vijf in de afdeling Particulieren Top en zeven in de afdeling Bedrijven
  • Twee binnendiensten, voor Particulier Basis en Top een binnendienst van zeven medewerkers en een binnendienst voor Bedrijven van vier medewerkers
  • Een call-center met drie medewerkers
  • Een drietal managers

Kijk voor meer informatie en/of een marketingcommunicatieplan op: Marketingcommunicatieplan.
© 2008 - 2019 Flix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Marketing audit"

Infoteur: Flix
Gepubliceerd: 22-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!