Consument, consumentengedrag en aankoopgedrag

Consument en aankoopgedrag
Het aankoopgedrag van de consument komt tot uiting in verschillende factoren. Aankoopgedrag heeft een belangrijk onderdeel, namelijk: de moeite die de consument neemt om tot aankoopgedrag over te gaan. Een consument zal voor een rolletje pepermunt niet zo'n grote afstand afleggen als voor de aankoop van een auto. Analyseren van gebruiksgedrag, aankoopgedrag en consumentengedrag loont de moeite.Consument en gebruiksgedrag van de consument
Iedere consument is weer anders in gebruikersgedrag. Waar de ene consument dagelijks met zijn auto rijdt, gebruikt de ander de auto incidenteel, bijvoorbeeld. Het gebruiksgedrag is de manier waarop de consument omgaat met het produkt. Vragen die hier opgeroepen worden zijn waarvoor, wanneer en hoe men een produkt gebruikt.Consument en communicatie
Het communicatiegedrag laat zien hoe een consument met informatie omgaat. De consument krijgt namelijk grote hoeveelheden informatie te verwerken. Het is belangrijk om te weten of de consument voor een aankoop daadwerkelijk informatie verzamelt. Wanneer een consument inderdaad informatie verzamelt, dan kun je hier wat mee: je wilt dan analyseren hoe hij aan de informatie komt en welke waarde hij eraan toekent. Een voorbeeld van communicatiegedrag is: hoe kijkt een consument naar een reclamespotje? Wat voelt hij erbij, onthoudt hij de merknaam, krijgt hij behoefte om het produkt te kopen, of ziet hij het hele spotje over het hoofd? Er zijn vaak leuke, grappige reclamespots op televisie die het gesprek van de dag kunnen zijn. Ze missen soms wel een belangrijk ding: kijkers weten niet waar het nou eigenlijk om ging.Consument en afdankgedrag
In marketing hield men het vroeger bij de bovenste drie consumentengedragingen. Maar het afdankgedrag is in het rijtje toegevoegd, want dat is een belangrijke factor om te onderzoeken. Vooral bij duurzame consumptiegoederen kan een analyse van het afdankgedrag belangrijke ideeën opleveren. Er kan een stukje extra service geleverd worden door bijvoorbeeld een mooie aanbieding te doen bij de inruil van een tweedehands auto of het ophalen van een oude vrieskist. Hierkomt het maatschappelijke marketingconcept met de milieukant naar voren. Je kunt denken aan het scheiden van afval: blik, glas, papier, hergebruik, recycling, navulbare verpakkingen.Het consumentengedrag is bij de ene categorie produkten natuurlijk van heel andere aard dan bij de andere categorie produkten. Op basis van aankoopgedrag zijn produkten in drie categorieën in te delen.
Consumentengedrag en aankoopgedrag verschilt per categorie
De categorieën produkten die een rol spelen bij aankoopgedrag van de consument zijn:- Convenience goods
- Shopping goods.
- Speciality goods.