Managementsamenvatting
Een managementsamenvatting zit voorin een groot ondernemingsplan om het managementboard alvast in het klein te vertellen wat er allemaal in het hele plan beschreven en behandeld wordt. Hieronder een duidelijke uitleg en met een zeer handig Engels voorbeeld,zodat u ook internationaal uit de voeten kan.
Een ondernemingsplan is een groot plan waar verschillende punten in staan: hoe een onderneming eruit ziet, wat voor imago het heeft, financien, budget, marketingacties, communicatiedoelstellingen, swotanalyse, noem maar op. Voor in het plan meestal na de inleiding, zet je een klein stukje managementsamenvatting. Hierin vertel je een paar belangrijke hoofdpunten en wat er allemaal beschreven wordt in het plan. Hieronder een duidelijke managementsamenvatting:
Managementsamenvatting
Voor de bedrijfstak analyse van Grolsch zijn de kenmerken van de markt waarin Grolsch zich bevind naar voren gekomen.
- Grolsch bevindt zich op een oligopolische markt. Dit houdt in dat er een aantal sterke spelers zijn op de Nederlandse markt. Het product waar mee Grolsch zich bezig houdt, is pilsener. Dit is het kernproduct, Grolsch probeert rondom dit kernproduct nieuwe innovatieve ideeën uit, dit omdat de markt in de verzadigingsfase zit.
- De Nederlandse biermarkt is de laatste jaren stukken minder gegroeid als de jaren ervoor. Echter heeft Grolsch, mede bepaald door de SWOT analyse, capaciteiten om haar positie in de biermarkt te houden en zelfs uit te breiden.
- Uit de SWOT analyse over Grolsch kwamen wij tot een bijbehorende confrontatiematrix. In deze confrontatiematrix worden de zwaktes en bedreigingen gekoppeld aan de sterktes en kansen. Hieruit konden we verschillende conclusies trekken die voor Grolsch belangrijk zijn.
Enkele belangrijke conclusies zijn:
- Jongeren zijn over het algemeen beter beïnvloedbaar dan ouderen. Als Grolsch dus een goede naamsbekendheid heeft zullen jongeren meer gaan overwegen om Grolsch bier te drinken dan wanneer Grolsch onbekend is.
- Ook zijn naamsbekendheid en milieubewust handelen en produceren een belangrijk en positief aspect van je onderneming. Dit zijn punten die mensen zeker zullen meenemen in hun besluit tot het drinken van bier van een bepaald merk.
- Tevens als de biermarkt groeit zijn er meer mensen die bier gaan drinken, als je dan naamsbekendheid hebt is dat een extra reden dat die mensen voor jou bier kiezen. Dit leidt tot een hogere omzet die opgevangen kan worden door het goede en snelle distributie netwerk.
- Als je koopkracht stijgt betekent het dat er meer geld is om aan bier te besteden. De naamsbekendheid van Grolsch zorgt er dus voor dat de consumenten het overige geld aan Grolsch kunnen besteden.
- Als groot onderscheidend vermogen heeft Grolsch op dit moment een nieuwe fles op de markt gebracht. Hierin is zij de eerste en hebben de concurrenten het nakijken. Dat klanten zien dat Grolsch als eerste goed bezig is met hun producten en het innoveren hiervan kan dit een beter verkoopresultaat opleveren.
Er zijn dus genoeg kansen op de markt van pilsener voor Grolsch. Echter is de concurrentie groot op de markt van pilsener. Zowel enkele grote Nederlandse spelers (Heineken, Amstel, Bavaria) als buitenlandse spelers (Corona, Jupiler) zijn op de markt aanwezig.
Grolsch probeert haar imago van ‘Tukkers bier’ steeds meer te vermijden en wat meer een internationale ‘look’ te krijgen door te importeren naar landen als Amerika. Dit is absoluut nodig, want gebleken is dat Grolsch veel meer in de regio Twente wordt gedronken dan in de rest van het land.
De informatie van deze samenvatting en de overige informatie die wij verzameld hebben kunt u goed onderbouwt en uitgewerkt terug zien in onze bedrijfstakanalyse.