Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoek
Marktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van marketing. Zonder marktonderzoek zouden marketinginspanningen weleens de plank kunnen misslaan en zou er veel geld verloren kunnen gaan. Bij marktonderzoek zijn er verschillende onderzoeken. Er is beschrijvend onderzoek, exploratief onderzoek, verklarend onderzoek en voorspellend onderzoek.
In
marktonderzoek zijn er verschillende soorten onderzoek, allemaal met een ander doel.
De verschillende marktonderzoeken:
- Beschrijvend onderzoek: Dit onderzoek wordt gebruikt om objecten te beschrijven, zoals de consument met zijn interesses en hobby's of de consument en zijn inkomen en gezinssituatie.
- Exploratief onderzoek: Om een probleem te herkennen wordt er exploratief onderzoek verricht. Problemen en hun onderlinge samenhang worden dan in de kaart gebracht. (bijvoorbeeld: wat is de oorzaak dat de verkoop van een bepaald product daalt?)
- Verklarend onderzoek: Zijn bepaalde marketinginspanningen juist en goed, wordt het beoogde effect bereikt?
- Voorspellend onderzoek: De naam zegt het al, er wordt een voorspelling gegeven over de verkoop en de winst.
Briefing bij exploratief onderzoek
Voordat een
marktonderzoek wordt uitgevoerd vindt er vaak een
briefing plaats. Dit is een presentatie vna de opdrachtgever waarin hij in eigen woorden uitlegt wat het probleem is en wat hij onderzocht wil hebben. De opdrachtgever zou dit in principe heel helder en gestuctureerd moeten doen, om een succesvol onderzoek te kunnen uitvoeren. De hoofd- en bijzaken zouden in een briefing onderscheiden moeten worden. Als
marktonderzoeker/marktonderzoekbureau is het de taak om door te vragen, totdat het probleem duidelijk is. In een briefing worden ook afspraken gemaakt over het vervolg.
In de briefing moet vermeld worden: naam van bedrijf/branche, informatie over bedrijf/branche, het probleem volgens de opdrahtgever, de datum waarop alles afgerond moet zijn, het budget van de opdrachtgever.
Het onderzoeksproces
Het
onderzoeksproces verloopt in fasen, namelijk de formulering van het probleem, de kosten en baten, de formulering van het onderzoeksprobleem, de methoden en technieken die gebruikt worden, het verzamelen en verwerken van gegevens, het analyseren van gegevens, rapportage en presentatie.
De fasen in het onderzoeksproces:
Formulering van het probleem
Het is moeilijk om oplossingen aan te dragen voor een probleem dat niet goed geformuleerd is. Dus de formulering is een belangrijke stap in het onderzoeksproces. Een probleem kan eenvoudig geformuleerd worden, bijvoorbeeld: waarom krijg ik steeds minder klanten, of: hoe vinden we goede aanvullende producten bij ons huidige productaanbod.
De kosten van onderzoek
Het is belangrijk om te weten of het resultaat van het onderzoek afweegt tegen de kosten.
De formulering van het onderzoeksprobleem
De probleemformulering is niet hetzelfde als de formulering van het onderzoeksprobleem. Problemen waar je bij onderzoek tegenaan kunt lopen zijn: wat zijn de beperkingen in dit onderzoek, zijn het de kosten, de tijd?