Marketing audit: analyse en evaluatie marketing

Marketing audit en Marketing auditing
De combinatie van de twee in de inleiding genoemde evaluaties leidt tot een volledige beoordeling van de marketingfunctie: de marketing audit. Bij de operationele audit werk je met een checklist. Hierbij krijg je inzicht in de effectiviteit, adaptiviteit en efficiëntie van de marketinginstrumenten (en van de concurrentiekracht in de verschillende product-markt-technologie (PMT)-combinaties)De management audit vormt zich vooral een oordeel over de marktgerichtheid en toekomstgerichtheid van het management zelf, maar ook over de aanpak van het management (oordeelgevend en zelf onderzoekend).
Doel marketing audit commerciële organisaties
Je kunt twee doelen onderscheiden van de marketing audit:[OLIST]Er wordt een overzicht verkregen van de probleemgebieden en mogelijkheden voor commerciële organisaties.
Beschikbaar stellen van verbeteringen.[/OLIST]
De volgende zaken worden bij een marketing audit in grote lijnen kritisch onderzocht op efficiëntie:
Marketingbeleid
- Marketingmix-instrumenten
- Efficiëntie plus effectiveits-analyse
- Winstgevendheidsanalyse
Marketingstrategie
- Missie
- Doelstellingen
- Positionering
Marketingorganisatie
- Formele structuur
- Functionele doelmatigheid
Personeel
- Geschiktheid
- Deskundigheid
- Attitude
Marketingsystemen en marketingprocedures
- Informatiesysteem
- Planningssysteem
- Uitvoeringssysteem
- Evaluatiesysteem
Managementstijl en ondernemingscultuur
- Leiderschap
- Afstemming cultuur en strategie
Marketingomgeving
Hierbij kan worden gekeken naar de macro-omgeving en de directe en indirecte micro-omgeving.
Factoren macro-omgeving
- Demografisch
- Economisch
- Politiek-juridisch
- Sociaal-culturele
- Technologisch
Factoren directe en indirecte micro-omgeving
- Markten
- Concurrenten
- Afnemers
- Leveranciers
- Publieksgroepen