Ondernemersstijlen
Een onderneming moet een ondernemersstijl hebben, een visie. Zonder ondernemersstijl is een onderneming stuurloos. Bekende ondernemersstijlen zijn de productiegeoriënteerde, de productgeoriënteerde, de verkoopgeoriënteerde en de marketinggeoriënteerd ondernemersstijl.
Productiegeoriënteerde ondernemersstijl
De productieoriëntatie gaat er vanuit dat consumenten
goedkope producten willen hebben die op
zoveel mogelijk plaatsen verkrijgbaar zijn. Winkelketen als Action, Kruidvat of Wibra zijn voorbeelden van bedrijven die productieoriëntatie als uitgangspunt hebben. Hun beleid is erop gericht om goederen te produceren tegen zo laag mogelijk kosten. Het produceren van producten tegen zo laag mogelijke kosten is mogelijk door middel van massaproductie. Voor
massaproductie is massadistributie nodig (veel verkooppunten). Massaproductie en massadistributie zijn dus sterk aan elkaar verbonden bij productieoriëntatie. Als voorbeeld van productieoriëntatie kunnen we Henry Ford noemen. In het begin van de twintigste eeuw waren auto's erg duru en alleen voor de mensen weggelegd die in de slappe was zaten. Maar er was veel interesse voor dit product. Dus Ford ging aan de lopende band ontwikkelen, zo ontstond massaproductie. Hierdoor daalden de productiekosten enorm en Ford bouwde een groot netwerk van distributeurs verspreid over heel Amerika. Een gevolg van massaproductie was standaardisatie: elk model was precies hetzelfde. Maar de auto werd bereikbaar voor iedereen. Al voor de Tweede Wereldoorlog had gemiddeld ieder gezin in Amerika een auto.
Productieoriëntatie is succesvol als:
- de vraag het aanbod overtreft.
- de massaproductie tot sterke kostendalingen leidt.
Productgeoriënteerde ondernemersstijl
De productoriëntatie gaat uit van de gedachte dat de consument producten wil van
hoge kwaliteit, die optimale prestaties leveren en vele extra's bieden. Bij de productie van deze goederen gaat daarom zoveel mogelijk aandacht uit naar de verbetering en de ontwikkeling van nieuwe producten. Het product krijgt dus veel aandacht, gevolg hiervan is dat verkoop en distributie minder aandacht krijgen. Men gaat ervan uit dat de consument zijn weg naar het product toch wel vindt, omdat het een exclusief (of in iedergeval exclusiever dan het gemiddelde) product betreft. De consument wil bij productoriëntatie waar voor zijn geld en zal vanzelf inderdaad voor het beste product kiezen, zo redeneert men bij productoriëntatie. Toch werkt dit in de praktijk niet altijd zo. Een grote Nederlandse onderneming zette zijn troeven in op innovatie van producten en kwaliteit. De markt werd echter veroverd door Japanse ondernemingen, die er in slaagde om goede apparatuur te produceren tegen scherpe prijzen. De consument vond die scherpere prijzen toch belangrijker dan de duurdere, exclusievere producten. Het is dus beter om producten niet als exclusief en superieur naar buiten te brengen, maar meer in de trant van 'goede kwaliteit, scherpe prijzen en goede service.' Kortom: 'waar voor je geld.'
Marketinggeoriënteerde ondernemersstijl
De marketingoriëntatie steunt op de overtuiging dat de doelstellingen van een organisatie het beste worden gerealiseerd wanneer men uitgaat van de
behoeften en wensen van de afnemers en er in slaagt deze beter te bevredigen dan de concurrentie. Bij marketingoriëntatie gaat het erom dat een markt goed wordt afgebakend (aan wie wordt wel/niet geleverd). De klant is het uitgangspunt, waarbij je je als onderneming voortdurend moet aanpassen aan de veranderende wensen en behoeften van de klant. Bij deze ondernemersstijl is een goede coördinatie noodzakelijk. De diverse afdelingen (marketing, klantenservice en dergelijke) moeten goed op elkaar zijn afgestemd en kunnen samenwerken. Alle activiteiten moeten bijdragen tot het bewerktstelligen van het ondernemingsdoel. Bij een onderneming is het uiteindelijke doel het maken van winst. Anders komt het voortbestaan van de onderneming in het geding. Bij non-profitorganisaties worden andere doelstellingen nageleefd. Bij deze ondernemersstijl richt men zich dus op de behoeften en wensen van de consumenten en het uitgangspunt is de markt.
Verkoopgeoriënteerde ondernemersstijl
Bij het verkoopconcept (dus verkoopgeoriënteerde ondernemersstijl) staat het
opwekken van de interesse voor het product centraal. De toepassing van het verkoopconcept leidt tot het organiseren van een groot verkoopapparaat en aggressieve reclame. Op markten waar het aanbod de vraag overtreft en op makrten waar de consument zich niet zo sterk bewust is van zijn behoefte, kan toepassing van het verkoopconcept succesvol zijn. voorbeelden van producten die met een verkoopgeoriënteerde ondernemersstijl verkoscht worden zijn verzekeringen, encyclopedieën, maar ook politieke partijen. BEzoekjes van Jehova's Getuigen is eienglijk ook een verkoopgeoriënteerde stijl. Bij deze ondernemersstijl wordt de meeste aandacht dus gericht op het verkopen van producten en het uitgangspunt is de onderneming.