Strategie: het 7S model van McKinsey
Het 7S model van McKinsey is een analysetool welke wordt gebruikt voor de interne analyse van een bedrijf. Op basis van zeven factoren wordt het interne bedrijf beschreven. Het model biedt input voor het vormen van de strategie. Uit welke factoren bestaat het model en hoe wordt het model ingezet voor de strategiebepaling?
Het 7-factoren model, ook wel het 7-S model genoemd, is een model ontwikkeld door McKinsey, een groot consultancy bureau. Aan de hand van zeven factoren wordt de kwaliteit van een bedrijf gemeten. Het model richt zich op de volgende factoren:
Shared values (gedeelde waarden)
De gedeelde waarden zijn het middenpunt van een bedrijf. Deze waarden moeten in de andere punten terug te vinden zijn. Bij Shared Values gaat het om datgeen wat het bedrijf voor ogen heeft en waar het bedrijf voor staat. De visie en bedrijfscultuur spelen hier een belangrijke rol in.
Strategy (strategie)
Bij strategie gaat het om de doelen van het bedrijf en de acties die ondernomen gaan worden om deze doelen te realiseren. Een goede strategie zorgt voor duidelijkheid. Iedereen weet wat de doelen van het bedrijf zijn en wat er verwacht wordt om deze doelen te voltooien. De strategie wordt vertaald in een missie die aan moet sluiten op de visie en de waarden van het bedrijf.
Structure (structuur)
De organisatiestructuur betreft de verdeling van taken en de afstemming tussen deze taken en dient als hulpmiddel om de door het bedrijf opgestelde doelen te realiseren. Bij de organisatiestructuur gaat het om de verdeling van taken, de verantwoordelijkheden die bij deze taken horen en de bevoegdheden die de werknemers hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een zeer hiërarchische organisatiestructuur (veel management- en coördinerende lagen waarbij de werkvloer weinig verantwoordelijkheid en beslissingsruimte heeft) of een "platte" organisatie (de beslissingsbevoegdheid ligt vooral op de werkvloer zodat medewerkers snel kunnen schakelen).
Systems (systemen)
Hierbij gaat het om de mate van formalisatie in het bedrijf. Hoe zijn de taken vastgelegd? Is er veel ruimte voor eigen interpretatie of ligt elke processtap gedetailleerd vast? De systemen hebben naast de ICT systemen (CRM en Data systemen) betrekking op werkwijzen, procedures, processen, handleidingen, wijze van communiceren, afspraken, regelingen etc.
Style (stijl)
Bij Style gaat het om de manier van leidinggeven. Wordt er puur op targets gestuurd of gaat het om de ontwikkeling van de medewerkers. Bestaat het management uit people managers of zijn het autoritaire leidinggevenden en hoe wordt het bedrijf aangestuurd? De manier van leidinggeven kan van invloed zijn op de sfeer op de afdeling of binnen het bedrijf. Een goede sfeer leidt tot betere werkprestaties.
Staff (staf)
Hierbij gaat het om het personeelsbeleid. Wat is de samenstelling van het personeel (qua leeftijd, opleidingsniveau, geslacht etc.), wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt en welk beleid wordt aangenomen ten aanzien van werving & selectie, beoordelen, belonen etc. Ook de loyaliteit, betrokkenheid en motivatie zijn factoren die meespelen.
Skills (vaardigheden)
De factor "Skills" heeft betrekking op de sterke punten van de organisatie. Welke vaardigheden zorgen voor een voordeel ten opzichte van de concurrenten.
Bij het model wordt vooral de samenhang van de zeven factoren beoordeeld. Wanneer de leiderschapsstijl (style) er op gericht is om de werknemers heel veel verantwoordelijkheid te geven, moet er ook een organisatiestructuur zijn die zelfstandigheid en beslissingsbevoegdheid bevordert. Alle factoren dienen met elkaar in balans te zijn en dienen complementair aan elkaar te zijn. Een mismatch heeft geen positieve invloed op de kwaliteit van het bedrijf. Het 7S model is een handig hulpmiddel om een GAP analyse te maken. Eerst wordt de gewenste situatie (aan de hand van de zeven factoren) weergegeven. Vervolgens wordt gekeken wat de huidige situatie is. Het verschil heet de GAP en dit resulteert in actiepunten om de huidige situatie naar de gewenste situatie te veranderen.