Strategie: het 7S model van McKinsey

Strategie: het 7S model van McKinsey Het 7S model van McKinsey is een analysetool welke wordt gebruikt voor de interne analyse van een bedrijf. Op basis van zeven factoren wordt het interne bedrijf beschreven. Het model biedt input voor het vormen van de strategie. Uit welke factoren bestaat het model en hoe wordt het model ingezet voor de strategiebepaling? Het 7-factoren model, ook wel het 7-S model genoemd, is een model ontwikkeld door McKinsey, een groot consultancy bureau. Aan de hand van zeven factoren wordt de kwaliteit van een bedrijf gemeten. Het model richt zich op de volgende factoren:

Shared values (gedeelde waarden)

De gedeelde waarden zijn het middenpunt van een bedrijf. Deze waarden moeten in de andere punten terug te vinden zijn. Bij Shared Values gaat het om datgeen wat het bedrijf voor ogen heeft en waar het bedrijf voor staat. De visie en bedrijfscultuur spelen hier een belangrijke rol in.

Strategy (strategie)

Bij strategie gaat het om de doelen van het bedrijf en de acties die ondernomen gaan worden om deze doelen te realiseren. Een goede strategie zorgt voor duidelijkheid. Iedereen weet wat de doelen van het bedrijf zijn en wat er verwacht wordt om deze doelen te voltooien. De strategie wordt vertaald in een missie die aan moet sluiten op de visie en de waarden van het bedrijf.

Structure (structuur)

De organisatiestructuur betreft de verdeling van taken en de afstemming tussen deze taken en dient als hulpmiddel om de door het bedrijf opgestelde doelen te realiseren. Bij de organisatiestructuur gaat het om de verdeling van taken, de verantwoordelijkheden die bij deze taken horen en de bevoegdheden die de werknemers hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een zeer hiërarchische organisatiestructuur (veel management- en coördinerende lagen waarbij de werkvloer weinig verantwoordelijkheid en beslissingsruimte heeft) of een "platte" organisatie (de beslissingsbevoegdheid ligt vooral op de werkvloer zodat medewerkers snel kunnen schakelen).

Systems (systemen)

Hierbij gaat het om de mate van formalisatie in het bedrijf. Hoe zijn de taken vastgelegd? Is er veel ruimte voor eigen interpretatie of ligt elke processtap gedetailleerd vast? De systemen hebben naast de ICT systemen (CRM en Data systemen) betrekking op werkwijzen, procedures, processen, handleidingen, wijze van communiceren, afspraken, regelingen etc.

Style (stijl)

Bij Style gaat het om de manier van leidinggeven. Wordt er puur op targets gestuurd of gaat het om de ontwikkeling van de medewerkers. Bestaat het management uit people managers of zijn het autoritaire leidinggevenden en hoe wordt het bedrijf aangestuurd? De manier van leidinggeven kan van invloed zijn op de sfeer op de afdeling of binnen het bedrijf. Een goede sfeer leidt tot betere werkprestaties.

Staff (staf)

Hierbij gaat het om het personeelsbeleid. Wat is de samenstelling van het personeel (qua leeftijd, opleidingsniveau, geslacht etc.), wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt en welk beleid wordt aangenomen ten aanzien van werving & selectie, beoordelen, belonen etc. Ook de loyaliteit, betrokkenheid en motivatie zijn factoren die meespelen.

Skills (vaardigheden)

De factor "Skills" heeft betrekking op de sterke punten van de organisatie. Welke vaardigheden zorgen voor een voordeel ten opzichte van de concurrenten.

Bij het model wordt vooral de samenhang van de zeven factoren beoordeeld. Wanneer de leiderschapsstijl (style) er op gericht is om de werknemers heel veel verantwoordelijkheid te geven, moet er ook een organisatiestructuur zijn die zelfstandigheid en beslissingsbevoegdheid bevordert. Alle factoren dienen met elkaar in balans te zijn en dienen complementair aan elkaar te zijn. Een mismatch heeft geen positieve invloed op de kwaliteit van het bedrijf. Het 7S model is een handig hulpmiddel om een GAP analyse te maken. Eerst wordt de gewenste situatie (aan de hand van de zeven factoren) weergegeven. Vervolgens wordt gekeken wat de huidige situatie is. Het verschil heet de GAP en dit resulteert in actiepunten om de huidige situatie naar de gewenste situatie te veranderen.
© 2015 - 2024 Frank1982, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het 7-S model uit de interne analyseHet 7-S model wordt gebruikt bij het maken van de interne analyse van een organisatie. McKinsey & Company is de bedenker…
7's model van McKinseyHet 7's model van McKinsey is een model dat helpt om een organisatie te analyseren. Het model bestaat uit zeven factoren…
Het 7S-model voor de analyse van een organisatieHet 7S-model voor de analyse van een organisatieHet 7S-model is bedacht door de medewerkers van het bedrijf McKinsey. Dit hebben zij gedaan in de jaren 70. De naam van…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…

De strategische klok van BowmanDe strategische klok van BowmanDe strategische klok van Bowman is een strategisch model waarbij de concurrentiepositie van bedrijven wordt bepaald aan…
Omloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorradenOmloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorradenFinanciële ratio geven inzicht in de financiële prestaties van het bedrijf. Om de liquiditeit van een bedrijf te beoorde…
Bronnen en referenties
  • http://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/7-S-model
Frank1982 (89 artikelen)
Gepubliceerd: 04-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.