Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoering

Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoering ISO normen zijn internationale normen die speciaal ontwikkeld zijn met de bedoeling het grote aantal (dikwijls per land verschillende normen) terug te dringen. Er bestaan inmiddels zeer veel ISO normen op allerlei gebied en de ontwikkeling gaat alsmaar door. Normalisatie bevordert de efficiency en werkt in veel gevallen kostenbesparend. Voor klanten wordt onder meer de vergelijkbaarheid van de kwaliteit van bedrijven, diensten, mensen en producten makkelijker bij wereldwijde universele normen. Een belangrijke ontwikkeling van normen heeft zich de laatste tientallen jaren voorgedaan op het gebied van de bedrijfsvoering.

Reeds tienduizenden ISO normen ontwikkeld door IInternational Standarization for Organization

Sinds de oprichting van de ISO (International Standarization for Organization) in februari 1947 zijn er enkele tienduizenden normen ontwikkeld voor:
  • Begrippen
  • Materialen
  • Producten
  • Systemen
  • Werkmethoden

Een belangrijke reden om tot meer eenheid te komen was en is dat het wereldwijd zakendoen er door kan worden bevorderd. Zo kunnen er vaak kosten worden uitgespaard en kan dikwijls tijd worden gespaard die anders verloren zou gaan aan aanpassingen en aan het voldoen aan per land verschillende eisen.

Internationale samenwerking

De ISO heeft een hoofdvestiging in Geneve. De organisatie werkt samen met allerlei deskundigen en internationale commissies en organisaties zoals de nog steeds operationele landelijke instellingen als:
  • AFNOR (Association Française de Normalisation)
  • BS (British Standard)
  • DIN (Deutsches Institut für Normung)
  • NEN (NEderlandse Norm)
  • UNI (Ente Italiano di Normazione)

Nieuwe ISO normen ontwikkelen

Het ontwikkelen van een nieuwe norm gaat gepaard met een aantal stappen zoals:
  • Aangeven door belanghebbenden van een bepaalde branche dat een universele norm gewenst is.
  • Onderzoek door ISO of er inderdaad wereldwijd behoefte aan bestaat.
  • Overleg tussen de nationale leden en leden van de ISO over de inhoud en eisen van een nieuwe norm.
  • Ontwikkeling van een voorstel door de nationale leden.
  • Overleg met de gespecialiseerde deskundigheidscommissie van de ISO die eventueel speciaal wordt geformeerd.
  • Ondersteuning door de meerderheid van de deelnemende leden en de technische commissie van de nieuwe norm.

Evaluatie en bijstelling

Een eenmaal ontwikkelde norm staat niet voor de eeuwigheid vast. Zowel de commissies van nationale als van internationale normalisatie-instellingen evalueren regelmatig de bestaande normen. Uit die evaluatie moet blijken of de norm nog wel voldoet omdat de maatschappij en het bedrijfsleven voortdurend in beweging zijn en daardoor onderhevig aan veranderingen. Dat kan consequenties hebben voor de norm. Indien die moet worden aangepast wordt een nieuwe of gewijzigde norm uitgebracht.

Kwaliteitmanagementsystemen voor bedrijfsvoering

Een aantal normen die met bedrijfsvoering te maken hebben zijn:

ISO 9001 - Algemeen kwaliteitmanagementsysteem

ISO 9001 bevat eisen die betrekking hebben op klanttevredenheid, wetgeving, regelgeving en de eigen eisen van de organisatie.

ISO 14001 - Systeem voor milieubeheer

In deze norm zijn eisen opgenomen op het gebied van milieu om te komen tot een mindere belasting van het milieu wat tevens kostenbesparend kan werken en zeker het imago van een bedrijf ten goede komt.

ISO 22000 - Systeem voor voedselveiligheid

In deze norm zijn eisen opgenomen met betrekking tot de voedselveiligheid in de gehele voedselketen.

ISO 27001 - Systeem voor informatiebeveiliging

Het lekken van bedrijfsgegevens en van klantengegevens kan leiden tot financiële schade. De ISO 270001 is gericht op beveiliging van die gegevens.

ISO 29001 - Systeem voor de olie-, gas-, en petrochemische industrie

Deze norm is bedoeld voor toeleveranciers in de olie-, gas, chemische- en petrochemische industrie.

ISO 16949 - Systeem voor automotive sector

Deze kwaliteitsnorm geldt voor toeleverende bedrijven van componenten, materialen, onderdelen en systemen voor de automobielindustrie.

ISO 13485 - Systeem voor medische hulpmiddelen

Het aanbieden van medische hulpmiddelen op de internationale markt is onderhevig aan wetgeving. Invoeren van de ISO 13485 norm is een goede manier om daar aan te voldoen.

ISO 20252 - Systeem voor marktonderzoek

Deze norm is de internationale norm voor marktonderzoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ISO 9000/9001 certificeringISO 9000/9001 certificeringDit artikel schetst vooral wat de ISO 9000/9001 teweeg wil brengen en hoe de algemene gedachte over de norm is. Want hoe…
Wat is een ISO 14001 milieuzorgsysteem?Wat is een ISO 14001 milieuzorgsysteem?Steeds meer bedrijven hebben een ISO 14001 milieuzorgsysteem. Maar wat houdt het in en waarom zou je een dergelijk syste…
Begrippen managementstijlenBegrippen managementstijlenStelt je voor: je leest een boek over het doorvoeren van managementstijlen, maar blijft hangen bij een aantal lastige be…
Aansprakelijkheidsrecht: beschouwing op onrechtmatig gedragAansprakelijkheidsrecht: beschouwing op onrechtmatig gedragHet aansprakelijkheidsrecht beheerst een groot deel van ons Nederlands Privaatrecht. We kennen verschillende vormen van…

Strategie: de concurrentiebenadering van KotlerStrategie: de concurrentiebenadering van KotlerHet bepalen van de concurrentiestrategie is essentieel voor het voortbestaan van een onderneming. Onvoldoende inzicht in…
Strategie: de Ansoff MatrixStrategie: de Ansoff MatrixDe Matrix van Ansoff is een veelgebruikt strategisch model waarbij wordt gekeken welke strategie er gekozen moet worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.isoregister.nl/Normen/Waarom-zijn-er-ISO-normen.html

Reageer op het artikel "Reeds veel ISO normen ontwikkeld voor bedrijfsvoering"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Keurmerken en certificaten
Schrijf mee!