Hoe kan je als manager je medewerkers motiveren?

De medewerkers vormen een belangrijk onderdeel van de onderneming. Als een onderneming kampt met ongemotiveerd personeel, bestaat de kans dat het bedrijf stil komt te staan in haar innovatie en klanten verliest. Om dit te voorkomen moeten managers hun medewerkers motiveren om zo goed mogelijk werk af te leveren. Welke manieren kan een manager gebruiken om dit te realiseren?

Wees complimenteus

Men zegt wel eens wat je geeft krijg je terug. Dit principe geldt ook voor het motiveren van je medewerkers op de werkvloer. Als je mensen complimenteert zitten ze beter in hun vel en gaan ze met meer plezier naar hun werk. De meeste mensen werken 8 uur per dag, wat neer komt op ongeveer een derde van hun leven, als manager de taak om ervoor te zorgen dat er op werkdagen niet met tegenzin wordt gewerkt. Neem als manager eens de tijd om bij de medewerkers lang te gaan en een praatje te maken. Op deze manier schep je vertrouwen en wordt je meer geliefd onder je personeel. Als het kan maak dan eens een compliment over het goede werk dat een medewerker verricht heeft. Als je als manager een compliment maakt over de goede prestaties van een medewerker zorg er dan voor dat zoveel mogelijk andere medewerkers aanwezig zijn als je het compliment maakt. Op deze manier voelt de medewerker die het compliment in ontvangst neemt zich erg speciaal.

Geef de medewerker een extra taak

Het komt wel eens voor dat een medewerker gewend raakt aan de eentonige taken die hij of zij moet uitvoeren op de werkvloer. In zo’n geval kan het lonen om de medewerker er een taak bij te geven. Een voorbeeld: een medewerker is er verantwoordelijk voor dat de post wordt verzameld en in een grote bak wordt verzameld. Een extra taak kan zijn dat de medewerker er ook voor zorgt dat de post op het juiste adres terecht komt. Nu heeft de medewerker er een extra taak bij die ze naar behoren wil uitvoeren, hierdoor is de medewerker extra gemotiveerd om goed werk af te leveren.

Geef de medewerker een extra taak op een hoger niveau

Als een medewerken al jaren dezelfde taak uitvoert, is het misschien tijd om deze medewerker een extra functie op een hoger niveau aan te bieden. Deze nieuwe taak op een hoger niveau is een uitdaging voor de medewerker. Een voorbeeld: een medewerker is verantwoordelijk voor de inkoop van een bepaalde afdeling van een supermarkt. De extra taak voor deze medewerker kan zijn dat deze zich nu ook gaat richten op de inkoop van de gehele supermarkt. De uitdaging die deze medewerker nu krijgt zal er zeker voor zorgen dat deze extra gemotiveerd is om de taken naar behoren uit te oefenen.

Laat de medewerkers van functie wisselen

Als je een groep medewerkers hebt die allemaal aangeven toe te zijn aan een andere uitdaging is het een idee om deze medewerkers van taak te laten wisselen. Een voorbeeld: in een supermarkt werken er medewerkers op de broodafdeling, de kaasafdeling en achter de kassa. Het is een idee om de medewerker achter de kassa nu te laten ruilen met de medewerker bij de broodafdeling. De medewerker bij de kaasafdeling kan op zijn beurt weer met de medewerker van de broodafdeling ruilen. Op deze manier worden medewerkers telkens met een andere afdeling en taken geconfronteerd, hetgeen ervoor zorgt dat ze beter gemotiveerd zijn om hun nieuwe taken naar behoren uit te voeren.

Behandel andere zoals jezelf behandeld wil worden

Deze regel staat als een huis. Behandel je medewerkers altijd op een manier waarop jezelf ook behandeld wenst te worden. Ga niet tegen medewerkers tekeer als ze een fout hebben begaan. Als een medewerker tot de orde moet worden geroepen doe je dit altijd onder vier ogen. Het zal ook zeker lonen om eens te vragen naar hoe het met de medewerker gaat. Op deze manier voelt de medewerker zich prettig en is sneller bereidt hard te werken.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Leiderschapstijlen (managementstijlen)Leiderschapstijlen (managementstijlen)Een manager kan verschillende leiderschapstijlen of managementstijlen toepassen om de werknemers die onder hem staan te…
Werknemers motiveren: hoe doe je dat?Werknemers motiveren: hoe doe je dat?De motivatie van personeel of medewerkers is van groot belang. Gemotiveerde medewerkers presteren immers beter en zijn o…
Motiveren van werknemersMotiveren van werknemersHier vind je tips om medewerkers te motiveren. Deze tips kosten geen extra geld en werken wel. Lees hier alles over het…
Motiveren en demotiverenHet is belangrijk te weten hoe je iemand kunt motiveren vooral als het om een baan gaat waar veel contact met mensen is…

We willen allemaal “leider” zijnWe willen allemaal “leider” zijnWellicht is de koptekst van dit artikel gechargeerd, maar de groep mensen die leidend wil zijn, groeit gestaag. De vraag…
Hiërarchie of samenwerking? Managementmodel vaak ineffectiefHiërarchie of samenwerking? Managementmodel vaak ineffectiefOns gebruikelijke westerse managementmodel is een piramidemodel. Steekwoorden zijn hiërarchie, beheersing en een top-dow…
Mrpromoteboy (40 artikelen)
Gepubliceerd: 24-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.