Wat is een beoordelingsgesprek?
Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke onderwerpen komen er aan bod tijdens een beoordelingsgesprek en welke vragen kun je verwachten?
Wat is een beoordelingsgesprek?
Een beoordelingsgesprek is een gesprek dat duidelijk gestuurd wordt door de leidinggevende. De leidinggevende spreekt een oordeel uit over de prestaties van de werknemer. Tijdens een beoordelingsgesprek worden de resultaten van de beoordeling met de medewerker besproken. Hier kunnen consequenties aan verbonden zijn in de vorm van een bonus of andere incidentele beloning. Een beoordelingsgesprek kan echter ook het moment zijn om over te gaan tot overplaatsing of zelfs ontslag.
Verschil tussen beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek
Het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek heeft te maken met de rol van de leidinggevende en de medewerker. Bij een functioneringsgesprek zijn de verhoudingen gelijkwaardig. De medewerker krijgt de ruimte om zijn visie te geven over het functioneren en zoekt samen met de leidinggevende naar mogelijkheden om het de onderlinge samenwerking en het eigen functioneren te verbeteren.
Tijdens een beoordelingsgesprek speelt de leidinggevende een toonaangevende rol. Een ander verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek is dat er bij een beoordelingsgesprek gekeken wordt naar resultaten die in het verleden behaald zijn, terwijl men bij een functioneringsgesprek ook vooruit blikt.
Doel van het beoordelingsgesprek
Het doel van het beoordelingsgesprek is het verbeteren van het functioneren en de prestatie en motivatie van de medewerker. Het streven is dat de werknemer zijn capaciteiten optimaal kan benutten.
Onderwerpen beoordelingsgesprek
Tijdens een beoordelingsgesprek komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Het functioneren van de werknemer over een recente periode wordt besproken. Zowel kwaliteit als kwantiteit van het geleverde werk komen aan bod.
- Een eventuele salarisverhoging wordt besproken
Frequentie beoordelingsgesprekken
Beoordelingsgesprekken zijn in veel organisaties een ondergeschoven kindje. Toch zou een beoordelingsgesprek jaarlijks gehouden moeten worden. Toch proberen veel organisaties beoordelingsgesprekken te ontduiken. Vaak is het einde van het jaar een goed moment om de balans op te maken. Daarom vinden beoordelingsgesprekken veelal in het najaar plaats.
Verloop beoordelingsgesprek
Een beoordelingsgesprek kent een aantal vaste onderdelen.
- Het beoordelingsgesprek begint met het benoemen van de doelen. De leidinggevende legt uit welke criteria hij hanteert bij het beoordelen. Soms staan deze criteria ook opgesteld in een formulier
- De leidinggevende spreekt een oordeel uit over het functioneren van de medewerker
- Vervolgens heeft de medewerker de kans om zijn reactie kenbaar te maken
- Ieder besproken agendapunt wordt afgesloten met een concrete afspraak
- De afronding: een beknopte samenvatting van de afspraken