InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Wat is een beoordelingsgesprek?

Wat is een beoordelingsgesprek?

Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke onderwerpen komen er aan bod tijdens een beoordelingsgesprek en welke vragen kun je verwachten?

Wat is een beoordelingsgesprek?

Een beoordelingsgesprek is een gesprek dat duidelijk gestuurd wordt door de leidinggevende. De leidinggevende spreekt een oordeel uit over de prestaties van de werknemer. Tijdens een beoordelingsgesprek worden de resultaten van de beoordeling met de medewerker besproken. Hier kunnen consequenties aan verbonden zijn in de vorm van een bonus of andere incidentele beloning. Een beoordelingsgesprek kan echter ook het moment zijn om over te gaan tot overplaatsing of zelfs ontslag.

Verschil tussen beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek

Het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek heeft te maken met de rol van de leidinggevende en de medewerker. Bij een functioneringsgesprek zijn de verhoudingen gelijkwaardig. De medewerker krijgt de ruimte om zijn visie te geven over het functioneren en zoekt samen met de leidinggevende naar mogelijkheden om het de onderlinge samenwerking en het eigen functioneren te verbeteren.

Tijdens een beoordelingsgesprek speelt de leidinggevende een toonaangevende rol. Een ander verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek is dat er bij een beoordelingsgesprek gekeken wordt naar resultaten die in het verleden behaald zijn, terwijl men bij een functioneringsgesprek ook vooruit blikt.

Doel van het beoordelingsgesprek

Het doel van het beoordelingsgesprek is het verbeteren van het functioneren en de prestatie en motivatie van de medewerker. Het streven is dat de werknemer zijn capaciteiten optimaal kan benutten.

Onderwerpen beoordelingsgesprek

Tijdens een beoordelingsgesprek komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Het functioneren van de werknemer over een recente periode wordt besproken. Zowel kwaliteit als kwantiteit van het geleverde werk komen aan bod.
  • Een eventuele salarisverhoging wordt besproken

Frequentie beoordelingsgesprekken

Beoordelingsgesprekken zijn in veel organisaties een ondergeschoven kindje. Toch zou een beoordelingsgesprek jaarlijks gehouden moeten worden. Toch proberen veel organisaties beoordelingsgesprekken te ontduiken. Vaak is het einde van het jaar een goed moment om de balans op te maken. Daarom vinden beoordelingsgesprekken veelal in het najaar plaats.

Verloop beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek kent een aantal vaste onderdelen.
  • Het beoordelingsgesprek begint met het benoemen van de doelen. De leidinggevende legt uit welke criteria hij hanteert bij het beoordelen. Soms staan deze criteria ook opgesteld in een formulier
  • De leidinggevende spreekt een oordeel uit over het functioneren van de medewerker
  • Vervolgens heeft de medewerker de kans om zijn reactie kenbaar te maken
  • Ieder besproken agendapunt wordt afgesloten met een concrete afspraak
  • De afronding: een beknopte samenvatting van de afspraken
Gerelateerde artikelen
Beoordelingsgesprek voorbereidenBeoordelingsgesprek voorbereidenEen goede voorbereiding van het beoordelingsgesprek is essentieel, zowel voor de medewerker als voor de leidinggevende.…
Goed voorbereid je beoordelingsgesprek inGoed voorbereid je beoordelingsgesprek inEen beoordelingsgesprek is een overleggesprek. Hierin wordt je functioneren besproken. Zijn er punten van verbetering? W…
Functioneringsgesprek & voorbereiden functioneringsgesprekIn dit artikel wordt besproken wat een functioneringsgesprek inhoudt en welke vragen je kunt verwachten. Hoe kun je je h…
Wat is een functioneringsgesprek?Minimaal één keer per jaar zouden werknemers een functioneringsgesprek met hun leidinggevende moeten hebben. In dit gesp…
Werk en carriere: het functioneringsgesprekWerk en carriere: het functioneringsgesprekBenut jij het functioneringsgesprek als een volgende stap in je carrière? Of ga je met knikkende knieën naar binnen, ban…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Personeelswerk - M. Guiver

Reageer op het artikel "Wat is een beoordelingsgesprek?"

Reacties

Sietze Cloo, 13-12-2017 09:06 #2
Hoe lang voorbereidingstijd heb ik v.w.b. een functioneringsgesprek/ beoordelingsgesprek?

Annita, 11-04-2015 19:55 #1
Deze informatie was mij zeer duidelijk en begrijpend, bedankt hiervoor nu weet ik wat ik moet zeggen en niet moet zeggen in een beoordelingsgesprek met de leidinggevende.

mvg annita

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Reacties: 2
Schrijf mee!