InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Wat is medewerkersbetrokkenheid? Iedereen heeft er wel eens van gehoord: medewerkersbetrokkenheid. Waar voorheen medewerkerstevredenheid in bedrijven werd gemeten, vindt er nu een verschuiving plaats naar medewerkersbetrokkenheid. Maar wat is nu precies medewerkersbetrokkenheid? En wat is het verschil met het bekende medewerkerstevredenheid?

Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Hoewel een exacte definitie lastig te vinden is, verstaan we onder medewerkerbetrokkenheid min of meer het volgende: “de mate waarin iemand emotioneel betrokken is bij het bedrijf of de organisatie waar hij of zij werkzaam is”. De gedachtegang hierbij is dat naarmate een medewerker meer betrokken is, diegene meer uit het werk haalt. Denk hierbij aan voldoening en resultaten.

Organisaties hebben hier veel onderzoek naar gedaan en ontdekt dat een aantal factoren erg belangrijk zijn hierin:
  • Mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling van talenten binnen het bedrijf
  • De directe collega’s om je heen
  • Integer en betrouwbaar gedrag
  • Doorgroeimogelijkheden
  • De verhoudingen met de leidinggevende
  • De afwisseling binnen de huidige functie
Natuurlijk kan de lijst nog aangevuld worden, maar dit zijn de belangrijkste punten.

Wat is het verschil met medewerkerstevredenheid?

Hoewel beiden zeker met elkaar vervlochten zijn, zit het grootste verschil in de betrokkenheid. Waar medewerkerstevredenheid meer naar binnen gericht is, is medewerkersbetrokkenheid meer naar buiten gericht. Betrokkenheid zorgt er immers voor dat een medewerker graag wat meer doet dan nodig is. Medewerkers die betrokken zijn, zijn oprecht bezorgt over het wel en wee van de organisatie. Ze zetten zich extra in, door de emotionele betrokkenheid. Iemand die alleen tevreden is en minder betrokken, zal minder productief en kwaliteitsgericht zijn.

Hoe wordt medewerkersbetrokkenheid gemeten?

De medewerkersbetrokkenheid wordt gemeten met een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek. Een dergelijk onderzoek geeft inzicht in welke factoren een nog betere prestatie van de medewerker belemmeren. Tevens laat het zien welke factoren al op een bepaald zijn, dat ze bedragen aan het succes van de organisatie.

Conclusie

Samenvattend kunnen we stellen dat medewerkersbetrokkenheid inzicht verleent in de mate waarin medewerkers emotioneel betrokken zijn bij een organisatie. De mate van betrokkenheid staat in directe verbinding met het succes van de organisatie.
© 2011 - 2019 Sashaschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is medewerkersbetrokkenheid?"

Infoteur: Sashaschrijft
Laatste update: 10-08-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!