Een nieuwe huisstijl: meer dan een logo

De huisstijl van een organisatie is de totale visuele presentatie van die organisatie, in de meest brede zin van het woord. Dat zijn dus alle zichtbare uitingen, waarmee een beeld of indruk van de organisatie wordt gegeven. En natuurlijk is het logo het beeldbepalende element in die visuele presentatie. Het logo (of woord- en beeldmerk) vormt als het ware het uithangbord. Maar de huisstijl van een organisatie gaat veel verder dan dat. De opmaak van je brieven en visitekaartjes, de lay-out van je folders, posters en advertenties, de vormgeving van je website, twitteraccount of hyvespagina, de kleding van het kantinepersoneel en zelfs de buitenkant en inrichting van je gebouw maken allemaal onderdeel uit van je huisstijl. Ze bepalen tezamen hoe de organisatie zich (visueel) naar buiten toe presenteert. Elk visueel product van je organisatie moet, ondanks de variëteit en verscheidenheid, steeds eenzelfde uitstraling hebben. Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl doe je dan ook niet zomaar, het is een zeer omvangrijk proces dat meestal behoorlijk wat investeringen vraagt.