Managementlagen & rollen manager

Managementlagen & rollen manager Er bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een manager vervult verschillende rollen, onderverdeeld in interpersoonlijke, informationele en besluitvormende rollen. De vaardigheden waarover een manager moet beschikken bestaan uit conceptuele vaardigheden, communicatieve vaardigheden, interpersoonlijke en technische vaardigheden.

Manager

Een manager is iemand die zich richt op planning, organisatie, leiding en beheersing van een organisatie en die menselijke en materiële middelen toepast om de organisatiedoelen te bereiken

Managementlagen

Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
  • Topmanagement
  • Middenmanagement
  • Operationeel management
  • Uitvoerend personeel

Topmanagement houdt zich voornamelijk bezig met strategievorming. Strategievorming is het bepalen van organisatiedoelen voor lange termijn en de weg waarlangs men de doelen wil bereiken. Het middenmanagement houdt zich bezig met het vertalen van de organisatiedoelen naar de middellange termijn. Het operationeel management tenslotte maakt plannen voor de korte termijn.

Topmanagement

Houdt zich bezig met ontwikkeling van organisatiedoelen en bepalen van de wegen die de organisatie in moet slaan. Interpretatie van signalen uit de buitenwereld, kansen en bedreigingen.

Middenmanagement

  • Middenmanager richt zich meer op groepen
  • Verdeling geld, machines en materialen over groepen mensen en projecten
  • Onderhandelen met operationeel management

Operationeel management

Operationeel managers begeleiden en sturen het primaire proces aan. Zij delegeren en managen de individuele prestaties van ondergeschikten.

Afplatting van organisaties

Afplatting van organisaties is tegenwoordig een fenomeen: het aantal managementlagen vermindert.

Managementvaardigheden

Een manager moet beschikken over verschillende managementvaardigheden.
  • Conceptuele vaardigheden: ideeën ontwikkelen die oplossingen zijn voor problemen
  • Communicatieve vaardigheden: vaardigheden om informatie, gedachten en gevoelens over te brengen en te ontvangen
  • Interpersoonlijke vaardigheden: leiden, motiveren, conflicten oplossen, samenwerken
  • Technische vaardigheden: vaardigheden om specifieke procedures en technieken toe te passen

Vier basisfuncties management

  • Plannen: het vaststellen van doelen voor de toekomst, bepalen welke acties wanneer nodig zijn
  • Organiseren: structureren en opbouwen van een goed personeelsbestand
  • Leidinggeven: de organisatie aan de gang zetten en houden
  • Beheersen: de prestaties meten, zodat kan worden ingegrepen (en dan opnieuw plannen, cirkel)

Doelen manager

  • Voortbestaan onderneming
  • Kwaliteit en kwantiteit
  • Effectiviteit en efficiëntie
  • Tevredenstelling van betrokkenen bij de organisatie

Middelen manager

De manager heeft middelen tot zijn beschikking om de doelen te bereiken.
  • Werknemers
  • Machines
  • Kapitaal
  • Informatie

Rollen manager

3 categorieën rollen (volgens Mintzberg)

Interpersoonlijke rollen

  • Boegbeeld
  • Leider
  • Verbindingspersoon (verbinding tussen buitenwereld en organisatie)

Informationele rollen

  • Waarnemer (zoeken, ontvangen, screenen van informatie)
  • Verspreider (informatie verspreiden)
  • Woordvoerder

Besluitvormende rollen

  • Ondernemer: plannen voor nieuwe projecten/ondernemingen ontwikkelen of uitvoeren
  • Oplosser van storingen
  • Verdeler van middelen
  • Onderhandelaar

Internationaal management

  • Managers krijgen steeds meer te maken met globalisering. Ondernemingen richten zich steeds meer op de wereldmarkt. Ontwikkelingen waar de manager zich op moet richten zijn de volgende:
  • Wereldeconomie
  • Marketing op grote schaal
  • Overhevelen van productievestigingen naar lagelonenlanden
  • Het leren doorgronden van andere culturen
  • Opzoeken van belastingvriendelijke gebieden

Nadelen verplaatsen van productie naar lagelonenlanden

  • Lagere arbeidsproductiviteit
  • Meer managers nodig (extra kosten)
  • Sluitings- en overhevelingskosten
  • Corruptie en afpersingen
  • Transportkosten
  • Slechte infrastructuur
  • Minder betrouwbare onderdelenaanvoer
  • Instabiele politieke situaties
  • Besturen op afstand is moeilijker

Problemen bij interculturele communicatie

Misverstanden in non-verbale en verbale communicatie kunnen tot vervelende situaties leiden. Zo is het opsteken van een duim in Spanje een grove belediging.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Welke taken heeft een manager en wat is de managementcyclus?Welke taken heeft een manager en wat is de managementcyclus?Hoewel managers in iedere branche en in ieder bedrijf weer verschillende werkzaamheden hebben die ze moeten verrichten,…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Operationeel management ondergewaardeerdOperationeel management ondergewaardeerdOperationele managers op middle management niveau vervullen vaak de meest lastige functies. In de tussenlaag zitten is v…

Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Wat is medewerkersbetrokkenheid?Wat is medewerkersbetrokkenheid?Iedereen heeft er wel eens van gehoord: medewerkersbetrokkenheid. Waar voorheen medewerkerstevredenheid in bedrijven wer…
Bronnen en referenties
  • Toegepaste organisatiekunde - P. Thuis
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.