InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Managementlagen & rollen manager

Managementlagen & rollen manager

Managementlagen & rollen manager Er bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een manager vervult verschillende rollen, onderverdeeld in interpersoonlijke, informationele en besluitvormende rollen. De vaardigheden waarover een manager moet beschikken bestaan uit conceptuele vaardigheden, communicatieve vaardigheden, interpersoonlijke en technische vaardigheden.

Manager

Een manager is iemand die zich richt op planning, organisatie, leiding en beheersing van een organisatie en die menselijke en materiële middelen toepast om de organisatiedoelen te bereiken

Managementlagen

Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
  • Topmanagement
  • Middenmanagement
  • Operationeel management
  • Uitvoerend personeel

Topmanagement houdt zich voornamelijk bezig met strategievorming. Strategievorming is het bepalen van organisatiedoelen voor lange termijn en de weg waarlangs men de doelen wil bereiken. Het middenmanagement houdt zich bezig met het vertalen van de organisatiedoelen naar de middellange termijn. Het operationeel management tenslotte maakt plannen voor de korte termijn.

Topmanagement

Houdt zich bezig met ontwikkeling van organisatiedoelen en bepalen van de wegen die de organisatie in moet slaan. Interpretatie van signalen uit de buitenwereld, kansen en bedreigingen.

Middenmanagement

  • Middenmanager richt zich meer op groepen
  • Verdeling geld, machines en materialen over groepen mensen en projecten
  • Onderhandelen met operationeel management

Operationeel management

Operationeel managers begeleiden en sturen het primaire proces aan. Zij delegeren en managen de individuele prestaties van ondergeschikten.

Afplatting van organisaties

Afplatting van organisaties is tegenwoordig een fenomeen: het aantal managementlagen vermindert.

Managementvaardigheden

Een manager moet beschikken over verschillende managementvaardigheden.
  • Conceptuele vaardigheden: ideeën ontwikkelen die oplossingen zijn voor problemen
  • Communicatieve vaardigheden: vaardigheden om informatie, gedachten en gevoelens over te brengen en te ontvangen
  • Interpersoonlijke vaardigheden: leiden, motiveren, conflicten oplossen, samenwerken
  • Technische vaardigheden: vaardigheden om specifieke procedures en technieken toe te passen

Vier basisfuncties management

  • Plannen: het vaststellen van doelen voor de toekomst, bepalen welke acties wanneer nodig zijn
  • Organiseren: structureren en opbouwen van een goed personeelsbestand
  • Leidinggeven: de organisatie aan de gang zetten en houden
  • Beheersen: de prestaties meten, zodat kan worden ingegrepen (en dan opnieuw plannen, cirkel)

Doelen manager

  • Voortbestaan onderneming
  • Kwaliteit en kwantiteit
  • Effectiviteit en efficiëntie
  • Tevredenstelling van betrokkenen bij de organisatie

Middelen manager

De manager heeft middelen tot zijn beschikking om de doelen te bereiken.
  • Werknemers
  • Machines
  • Kapitaal
  • Informatie

Rollen manager

3 categorieën rollen (volgens Mintzberg)

Interpersoonlijke rollen

  • Boegbeeld
  • Leider
  • Verbindingspersoon (verbinding tussen buitenwereld en organisatie)

Informationele rollen

  • Waarnemer (zoeken, ontvangen, screenen van informatie)
  • Verspreider (informatie verspreiden)
  • Woordvoerder

Besluitvormende rollen

  • Ondernemer: plannen voor nieuwe projecten/ondernemingen ontwikkelen of uitvoeren
  • Oplosser van storingen
  • Verdeler van middelen
  • Onderhandelaar

Internationaal management

  • Managers krijgen steeds meer te maken met globalisering. Ondernemingen richten zich steeds meer op de wereldmarkt. Ontwikkelingen waar de manager zich op moet richten zijn de volgende:
  • Wereldeconomie
  • Marketing op grote schaal
  • Overhevelen van productievestigingen naar lagelonenlanden
  • Het leren doorgronden van andere culturen
  • Opzoeken van belastingvriendelijke gebieden

Nadelen verplaatsen van productie naar lagelonenlanden

  • Lagere arbeidsproductiviteit
  • Meer managers nodig (extra kosten)
  • Sluitings- en overhevelingskosten
  • Corruptie en afpersingen
  • Transportkosten
  • Slechte infrastructuur
  • Minder betrouwbare onderdelenaanvoer
  • Instabiele politieke situaties
  • Besturen op afstand is moeilijker

Problemen bij interculturele communicatie

Misverstanden in non-verbale en verbale communicatie kunnen tot vervelende situaties leiden. Zo is het opsteken van een duim in Spanje een grove belediging.
© 2011 - 2019 Rebeccahoogers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ondernemerschap vs ManagementWat maakt nu het grootste verschil tussen een ondernemer en een manager, is een vraag die veel mensen zich stellen. Is e…
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Operationeel management ondergewaardeerdOperationeel management ondergewaardeerdOperationele managers op middle management niveau vervullen vaak de meest lastige functies. In de tussenlaag zitten is v…
10 goede eigenschappen van een manager10 goede eigenschappen van een managerU heeft een bedrijf en bent geïnteresseerd in het aannemen van een manager die in staat zal zijn om u te helpen in het o…
Leiderschap: management, omspanningsvermogen, spanwijdteElke onderneming heeft leidinggevenden en management nodig. Die managers zijn verdeeld over verschillende managementnive…
Bronnen en referenties
  • Toegepaste organisatiekunde - P. Thuis

Reageer op het artikel "Managementlagen & rollen manager"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!