Managementlagen & rollen manager
Er bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een manager vervult verschillende rollen, onderverdeeld in interpersoonlijke, informationele en besluitvormende rollen. De vaardigheden waarover een manager moet beschikken bestaan uit conceptuele vaardigheden, communicatieve vaardigheden, interpersoonlijke en technische vaardigheden.
Manager
Een manager is iemand die zich richt op planning, organisatie, leiding en beheersing van een organisatie en die menselijke en materiële middelen toepast om de organisatiedoelen te bereiken
Managementlagen
Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
- Topmanagement
- Middenmanagement
- Operationeel management
- Uitvoerend personeel
Topmanagement houdt zich voornamelijk bezig met strategievorming. Strategievorming is het bepalen van organisatiedoelen voor lange termijn en de weg waarlangs men de doelen wil bereiken. Het middenmanagement houdt zich bezig met het vertalen van de organisatiedoelen naar de middellange termijn. Het operationeel management tenslotte maakt plannen voor de korte termijn.
Topmanagement
Houdt zich bezig met ontwikkeling van organisatiedoelen en bepalen van de wegen die de organisatie in moet slaan. Interpretatie van signalen uit de buitenwereld, kansen en bedreigingen.
Middenmanagement
- Middenmanager richt zich meer op groepen
- Verdeling geld, machines en materialen over groepen mensen en projecten
- Onderhandelen met operationeel management
Operationeel management
Operationeel managers begeleiden en sturen het primaire proces aan. Zij delegeren en managen de individuele prestaties van ondergeschikten.
Afplatting van organisaties
Afplatting van organisaties is tegenwoordig een fenomeen: het aantal managementlagen vermindert.
Managementvaardigheden
Een manager moet beschikken over verschillende managementvaardigheden.
- Conceptuele vaardigheden: ideeën ontwikkelen die oplossingen zijn voor problemen
- Communicatieve vaardigheden: vaardigheden om informatie, gedachten en gevoelens over te brengen en te ontvangen
- Interpersoonlijke vaardigheden: leiden, motiveren, conflicten oplossen, samenwerken
- Technische vaardigheden: vaardigheden om specifieke procedures en technieken toe te passen
Vier basisfuncties management
- Plannen: het vaststellen van doelen voor de toekomst, bepalen welke acties wanneer nodig zijn
- Organiseren: structureren en opbouwen van een goed personeelsbestand
- Leidinggeven: de organisatie aan de gang zetten en houden
- Beheersen: de prestaties meten, zodat kan worden ingegrepen (en dan opnieuw plannen, cirkel)
Doelen manager
- Voortbestaan onderneming
- Kwaliteit en kwantiteit
- Effectiviteit en efficiëntie
- Tevredenstelling van betrokkenen bij de organisatie
Middelen manager
De manager heeft middelen tot zijn beschikking om de doelen te bereiken.
- Werknemers
- Machines
- Kapitaal
- Informatie
Rollen manager
3 categorieën rollen (volgens Mintzberg)
Interpersoonlijke rollen
- Boegbeeld
- Leider
- Verbindingspersoon (verbinding tussen buitenwereld en organisatie)
Informationele rollen
- Waarnemer (zoeken, ontvangen, screenen van informatie)
- Verspreider (informatie verspreiden)
- Woordvoerder
Besluitvormende rollen
- Ondernemer: plannen voor nieuwe projecten/ondernemingen ontwikkelen of uitvoeren
- Oplosser van storingen
- Verdeler van middelen
- Onderhandelaar
Internationaal management
- Managers krijgen steeds meer te maken met globalisering. Ondernemingen richten zich steeds meer op de wereldmarkt. Ontwikkelingen waar de manager zich op moet richten zijn de volgende:
- Wereldeconomie
- Marketing op grote schaal
- Overhevelen van productievestigingen naar lagelonenlanden
- Het leren doorgronden van andere culturen
- Opzoeken van belastingvriendelijke gebieden
Nadelen verplaatsen van productie naar lagelonenlanden
- Lagere arbeidsproductiviteit
- Meer managers nodig (extra kosten)
- Sluitings- en overhevelingskosten
- Corruptie en afpersingen
- Transportkosten
- Slechte infrastructuur
- Minder betrouwbare onderdelenaanvoer
- Instabiele politieke situaties
- Besturen op afstand is moeilijker
Problemen bij interculturele communicatie
Misverstanden in non-verbale en verbale communicatie kunnen tot vervelende situaties leiden. Zo is het opsteken van een duim in Spanje een grove belediging.