Diversen

Bedrijfsfeesten en Relatiegeschenken

Bedrijfsfeesten en relatiegeschenken zijn twee voorbeelden waarmee een bedrijf probeert om goed voor de dag te komen. Wat je onder bedrijfsfeest moet verstaan is niet scherp omlijnd. Bedrijfsfeesten k…
Behandel klacht begripvol + klantvriendelijk voor meer omzet

Behandel klacht begripvol + klantvriendelijk voor meer omzet

Een begripvolle klantgerichte klachtenbehandeling leidt tot een grotere omzet. Als u producten en/of diensten verkoopt, is het onvermijdelijk dat er af en toe klachten komen van de afnemers. Hoe commu…
De wet van Parkinson - C. Northcote Parkinson

De wet van Parkinson - C. Northcote Parkinson

In het jaar 1955 voorspelde de Engelse econoom C. Northcote (1909-1993) Parkinson in het blad The Economist dat regeringsbureaucratie een steeds hoger wordende pyramide vormt door het toenemen van per…
Presenteren, van nature of aangeleerd?

Presenteren, van nature of aangeleerd?

Het is een gegeven dat niet iedereen even goed een presentatie kan geven. De ene heeft van nature een bepaalde flair waarmee hij of zij de droge powerpoint sheets weer te presenteren. De luisteraar in…

Inhoud en schrijven gebruikshandleiding / machine-instructie

Een gebruikershandleiding, gebruikersinstructie, machine-instructie, lesinstructies voor machines, verkorte gebruiksinstructie ofwel quick reference guide: allemaal benamingen voor handleidingen en in…
Een bedrijfsuitje organiseren

Een bedrijfsuitje organiseren

Vrijwel iedereen die werkt komt er ooit mee in aanraking: het bedrijfsuitje of personeelsuitje. Meestal is dit vanaf de zijlijn en wordt het bedrijfsuitje door het bedrijf zelf geregeld. Maar het kan…
Een goede presentatie houden

Een goede presentatie houden

Op de hoogte zijn van presentatietechnieken is voor sommige beroepsbeoefenaars erg belangrijk. Presenteren is nu eenmaal inherent verbonden met bepaalde beroepen. Een presentatie houden wordt makkelij…
Beter en zonder stress presteren

Beter en zonder stress presteren

Beter en zonder stress presteren door te concentreren op kerntaken. Tegenwoordig is het gebruikelijk om op je werk meerdere taken gelijktijdig uit te voeren: telefoneren, beantwoorden van e-mails, ver…
Herregistratie in het BIG-register

Herregistratie in het BIG-register

Met ingang van 1 januari 2009 is voor verpleegkundigen, verloskundigen en fysiotherapeuten de herregistratie in het BIG-register ingevoerd. Vanaf deze datum moeten de genoemde beroepsbeoefenaren zich…
De kernwaarden van een bedrijf

De kernwaarden van een bedrijf

De kernwaarden van een onderneming worden naar buiten toe steeds meer benadrukt. Was het vroeger nog zo dat er niet concreet gesproken werd over kernwaarden, inmiddels drukken we onze onderneming maar…
Toepassing KPI's in bedrijven

Toepassing KPI's in bedrijven

Het lijkt wel of de meeste bedrijven plots de KPI’s ontdekt hebben, dit terwijl de systematiek toch al lang bestaat. KPI oftewel Key Performance Indicator of op z’n Nederlands Kritische Prestatie…
Effectief vergaderen met het Kant en Klaar Voorstel

Effectief vergaderen met het Kant en Klaar Voorstel

Vergaderingen leiden vaak tot ellenlange discussies, een goed georganiseerde vergadering spaart tijd en is effectiever, omdat men beter voorbereid is.
Effectiever leren met blended learning

Effectiever leren met blended learning

Leren doe je van en met elkaar, dat was altijd de basis van opleiding en onderwijs. Dat is nog steeds zo, maar in deze tijd van files, leren op de werkplek en nadruk op efficiency is dagen samen zitte…
Zakelijk coachen: feedback geven

Zakelijk coachen: feedback geven

Een van de belangrijkste factoren bij effectief leren coachen is het geven van feedback op functioneren: op deze manier weten je werknemers hoe zij functioneren en wat beter of anders kan. Feedback ge…
Onderhandelen voor een optimaal resultaat

Onderhandelen voor een optimaal resultaat

Onderhandelen geen aangeboren talent zoals mensen soms denken, maar een vaardigheid die gewoon aangeleerd kan worden. Onderhandelen helpt om te krijgen wat jij hebben wilt. Met een handige vierstappen…
Informatie bij het presenteren

Informatie bij het presenteren

Informatie overload gebeurt regelmatig. In veel presentaties komt veel irrelevante informatie naar voren. Dit veroorzaakt snel een informatie overload bij de personen die de presentatie volgen.
De agenda is aan verandering onderhevig

De agenda is aan verandering onderhevig

Liepen we een aantal jaren geleden allemaal nog met een papierenagenda op zak, waar met enige regelmaat in gekrast moest worden omdat er weer wat verschoven was, inmiddels is het high tech agendabehee…
Kapitaal in organisaties

Kapitaal in organisaties

Werknemers zijn het grootste kapitaal binnen een bedrijf, maar waarom? Dit blijkt niet altijd zo te zijn, omdat vaak het geld als kapitaal word gezien en de werknemers staan dan onder het kapitaal. Ik…

Human Resource management

Human resource management,wat is dit precies? en van begin tot eind de stappen hoe je mensen gaat werven voor een organisatie.
Samenwerkingscontract projecten

Samenwerkingscontract projecten

Een stukje uitleg en een duidelijk voorbeeld van een samenwerkingscontract. Altijd handig voor een project, handelsovereenkomsten en interne duidelijkheid naar elkaar toe.