De kernwaarden van een bedrijf
De kernwaarden van een onderneming worden naar buiten toe steeds meer benadrukt. Was het vroeger nog zo dat er niet concreet gesproken werd over kernwaarden, inmiddels drukken we onze onderneming maar wat graag uit in kernwaarden. Waarom is dat en wat is de toegevoegde waarde?
Wat zeggen de kernwaarden over een bedrijf?
Kernwaarden zijn basisprincipes voor een onderneming of een deel van een onderneming. Het zijn de grondvesten, de ankers van een visie en zijn de grondbeginselen van hoe men de onderneming wil profileren en verder in de markt wil zetten (uitstraling). Als je dus terugredeneert dan heeft een bedrijf altijd kernwaarden, maar zijn niet als zodanig benoemd.
Men is er inmiddels wel over uit dat een onderneming het zichzelf gemakkelijker maakt als de kernwaarden benoemd zijn. Zowel voor de buitenwereld als ook intern.
Hoe kom je tot je kernwaarden?
Zoals aangegeven wordt een onderneming vanuit een bepaalde visie vormgegeven en in de markt gezet. Noem het een statement en vandaar uit wordt er geopereerd. Om dit in korte krachtige termen te vertalen naar enkele kernwaarden, moet de visie uitgerafeld worden en dan komen er automatisch enkele kernwaarden boven drijven. Laat dit er nooit een groot aantal zijn, want dit is en niet geloofwaardig en in de praktijk niet haalbaar. Immers de vertaalslag naar het toepassen moet nog plaatsvinden.
Na het uitspreken komt het handelen!
De kernwaarden benoemen is vaak nog wel te doen, maar het vertalen naar de praktijk is moeilijk. Immers kernwaarden uitspreken en er naar handelen zijn twee verschillende dingen.
Het is van belang dat als je het nadrukkelijker neer gaat zetten in je organisatie, je er over praat. Laat de woorden maar “beklijven” bij het management (om als voorbeeld te functioneren) en in de volgende fase de medewerkers.
Als de woorden bij hangen volgt de volgende stap en wel het handjes-en-voetjes geven in de praktijk. Voorbeeld: “discreet” als kernwaarde moet tot uiting komen in je handelen naar klanten, maar ook van de afdelingen onderling, managers onderling en van manager naar medewerker en v.v. Het moet een vanzelfsprekendheid zijn dat er discreet gehandeld wordt.
Op het moment dat een manager wordt betrapt op bijvoorbeeld het vertellen van een persoonlijk item over een van zijn medewerkers naar een collega of hij praat met de ene klant over een andere klant, dan heeft je eerder benoemde kernwaarde geen functie.
Voer je kernwaarden dus door in je organisatie wees er dan bewust van dat alle lagen in de onderneming het snappen én toepassen. Spreek ook af dat je elkaar er over zult aanspreken op het moment dat je iets bij je collega constateert wat lijnrecht staat op de benoemde kernwaarden, zonder dat hier vervelende discussies uit voorkomen.
Er continu op een latente wijze mee bezig zijn is voldoende om het een vaste plaats in de organisatie en de hoofden van de mensen te geven. Daarnaast is iemand die de kernwaarden "bewaakt" wel zo handig.
Herzien
De uitgangspunten van een organisatie kunnen vrijwillig of door marktomstandigheden moeten wijzigen. Kernwaarden in stand te houden die niet meer relevant zijn, voegen niets toe aan je organisatie. Van belang is wel dat als er een kentering in je kernwaarden komt (we spreken hier over nuancering en niet het tegenovergestelde), je uit zult moeten leggen aan de mensen waarom dit zo is.
Immers een trouwe medewerker die de filosofie van een bedrijf uitstraalt en er plots andere invulling moet moet geven, moet zich er ten eerste prettig bij voelen, maar vooral moet deze het snappen. Snappen waarom zaken anders zijn en waarom er op een andere manier met zaken omgegaan moet worden. Het is de keuze aan de medewerking zich hier senang bij te voelen of niet en daar de consequenties voor te aanvaarden.
Extern
Voor de buitenwereld is het ook goed te weten waar een onderneming voor staat (voor een langdurige relatie is het meestal wel bekend, maar voor nieuwe klanten is het wel zo prettig). Daarom worden kernwaarden ook vaak in marketingtrajecten meegenomen én moet de organisatie het vanuit de vezels toepassen, zodat het benoemen enig moment niet eens meer nodig is.
Maar het geldt voor nieuw personeel, want als je nieuwe mensen aan moet trekken kan het helpen in het proces. De medewerker is nieuw, moet bijvoorbeeld tussen twee vergelijkbare functies qua inhoud en salaris kiezen en zal eerder kiezen voor een onderneming met kernwaarden die dicht bij hem-/haarzelf staan of waar hij/zij zich echt iets bij voor kan stellen. Het benadrukken tijdens de procedure en het geven van voorbeelden kan helpen in het proces.
Bij het goed toepassen van kernwaarden, voegen enkele woorden veel toe aan je onderneming. Belangrijk dus dat als je ze prominent in je onderneming wil laten spreken, je ze dus zorgvuldig toe moet passen.