InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Vrouwen in een mannenwereld

Vrouwen in een mannenwereld

Hoe ver de emancipatie ook is, het valt niet te ontkennen dat er nog steeds typische vrouwen- en mannenwerelden bestaan. Niet alleen in het werk zie je het nog terug, maar ook in hobbys. In dit artikel lees je meer over hoe je je als vrouw staande houdt in een mannenwereld.

Welke rol krijg je toebedeeld of neem je zelf in?

Als vrouw in een mannenwereld komen al snel de sterotypen om de hoek kijken: een vrouw die zich zelf ook iets wat mannelijker gedraagd of juist de op-en-top-vrouw. Stereotypen zijn makkelijk om het een en ander duidelijke te maken over hoe mannen je zien en hoe ze je behandelen. Met de iets mannelijkere vrouwelijke collega zullen ze anders om gaan dan met de op-en-top-vrouwelijke collega. De eerste zien mannen al snel meer als maatje terwijl met de laatste eerder gesjanst zal worden.

Je kunt een rol toebedeeld krijgen door gewoon te zijn wie je bent. Je mannelijke collega’s krijgen dan vanzelf een beeld van jou en gaan je op een daarbij passende manier behandelen. Je kan ook zelf bewust een rol innemen. Het is wellicht niet verkeerd om in ieder geval even stil te staan bij de rol die je inneemt. Om nog van de sterotypen uit te gaan: de rol van een mooie vrouwelijke vrouw kan erg prettig zijn om complimenten te krijgen en zelfvertrouwen op te bouwen. De mannen doen alles voor je! Maar daar zit een keerzijde aan, omdat mannen je dan vaak ook minder serieus nemen. Je capaciteiten worden ondergewaardeerd. Daarentegen is het ook niet altijd fijn om de rol van een maatje hebben ofwel “een-van-de-mannen” te zijn. Mannen kunnen je dan te grof gaan behandelen waardoor je je minder prettig kan gaan voelen.

Denk hierover na wanneer je in een mannenwereld zit of komt. Door je er bewust van te zijn, kun je er voor zorgen dat je met respect behandeld wordt op die manier zoals jij dat prettig vindt.

Je grenzen bepalen en aangeven

Als je in een mannenwereld zit, kom je waarschijnlijk seksueel getinte grappen tegen of wordt toch net anders behandeld dan de andere mannen om je heen. Je kan dit leuk vinden, maar vaak ligt er voor je gevoel ergens een grens tot hoever men kan gaan. Die grens is voor iedereen anders en waar die grens ligt maakt niets uit, je moet zorgen dat die grens gerespecteerd wordt. De een vind het wel grappig om steeds “Schatje” genoemd te worden, de ander voelt zich daar ongemakkelijk bij.

Om die grens aan te geven en te bewaken, moet je voor jezelf op durven te komen. Dat wil niet zeggen dat je meteen boos moet worden, maar wel dat je het moeten laten merken of het moet zeggen wanneer men bij die grens komt of er overheen gaat. Een makkelijk voorbeeld zijn de seksueel getinte grappen. Met sommige grappen zul je geen problemen hebben en vind je zelf ook erg grappig. Het kan zijn dat je andere grappen toch echt te ver vindt gaan. Het klinkt misschien er logisch, maar lach dan ook niet om dergelijke grappen en zeg eventueel iets in de richting van “Nou jongens, dat gaat wel wat ver”. Hoe logisch het ook klinkt, in eerste instantie heb je vaak de neiging om maar mee te lachen en daardoor kan men de volgende keer nog een stapje verder gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrouwen in een mannenwereld"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!