Artikelen 141 - 150 in de rubriek Management

Management (Zakelijk)

Weerstand: parcitipatief managen

Organisaties zijn continu aan verandering onderhevig. De omgeving verandert, dus moeten organisaties mee veranderen. Dit zijn geen kleine veranderingen, zoals het inhuren van een nieuw persoon of het… Xliesjex, 25-02-2012

Lewin's change model

Door de tijd zijn er verschillende theorieën met betrekking tot veranderingen binnen een organisatie tot stand gekomen. Een bekende variant hiervan is Lewin’s change model (1951). Deze bestaat uit dri… Xliesjex, 25-02-2012
Procesverbetering met behulp van Value stream mapping

Procesverbetering met behulp van Value stream mapping

Value stream, of in het Nederlands ‘waardestroom’, is een middel om processen in een organisatie in kaart te brengen en te verbeteren. Een Value Stream Map brengt alle activiteiten in kaart, die gedaa… Timkraai, 23-02-2012
Hoe bepaal je de Lean-heid van een organisatie

Hoe bepaal je de Lean-heid van een organisatie

Veel mensen hebben wel eens gehoord van Lean Manufacturing. Maar hoe Lean is je eigen organisatie eigenlijk? Aan de hand van de punten van James P. Womack kan bepaald worden in welke mate je organisat… Timkraai, 23-02-2012
Strategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helpt

Strategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helpt

Als organisatie samenwerken met anderen bij het uitstippelen van je strategie? Je denkt er niet snel aan om anderen een kijkje in de keuken te gunnen, zeker niet als het om je 'concullega's' gaat. Toc… Mariawrites, 14-02-2012

Hoe verwerk je slecht nieuws?

Het verwerken van een vervelende boodschap doet iedereen op zijn of haar eigen manier. Dat is heel natuurlijk. Er is een lijn te herkennen die we allemaal doorlopen. De eigen manier ontstaat juist doo… Solnah, 06-02-2012

Hoe voer je een slechtnieuwsgesprek?

Als manager ontkom je er niet aan: je zult af en toe een slechtnieuwsgesprek moeten voeren met je medewerker(s). In deze gesprekken conflicteert de persoonlijke band tussen twee personen met de zakeli… Solnah, 06-02-2012

De falende mens en informatiebeveiliging

Mensen, met al hun beperkingen, zijn niet weg te denken uit bedrijfsprocessen. Helaas zijn menselijke fouten de belangrijkste bedreiging van deze processen. Het is dan ook uitermate belangrijk om adeq… Tomski, 31-01-2012

Tips voor schriftelijk rapporteren

Als ik kijk naar mijn eigen (toekomstige) functie, in de rol van bijvoorbeeld een Security Officer, zal het vaak voorkomen dat er een rapport moet worden opgesteld voor de opdrachtgever. Deze opdracht… Tomski, 31-01-2012
Belonen werkt ... of toch niet?

Belonen werkt ... of toch niet?

Bij dieren werkt het, we kennen allemaal wel de hond die we trainen te gehoorzamen en bevelen op te volgen. De beloning is behalve een aai vaak het koekje of de worst welke we voorhouden. Maar werkt d… Annastaal, 24-01-2012