Strategische beslissingen in het bedrijf: samenwerken helpt
Als organisatie samenwerken met anderen bij het uitstippelen van je strategie? Je denkt er niet snel aan om anderen een kijkje in de keuken te gunnen, zeker niet als het om je 'concullega's' gaat. Toch laten organisaties, of het nu non profits zijn of commercieel werkende ondernemingen, kansen liggen door zo solistisch bezig te zijn. Dat betogen twee door de wol geverfde consultants van Berenschot in hun boek 'Strategische Conversatie.' Lees, huiver en leer.
Strategie. Levensbelangrijk voor een bedrijf, maar zo moeilijk in grillige tijden als deze. Bedrijven en organisaties zijn steeds meer betrokken bij samenwerkingsverbanden en netwerken. Maar dan nog blijkt dat organisaties ontwikkelingen bij concullega's en branchegenoten moeilijk zien aankomen, terwijl ze van die visie wel afhankelijk zijn. De strategie voor bedrijf of afdeling vormen, gebeurt nog veel te vaak individueel in plaats van gezamenlijk. Die conclusie komt niet van zomaar iemand, maar van de Berenschot consultants Marcel van Assen en Gerben van den Berg. Zij schreven het boek ‘Strategische Conversatie’.
Samen strategie bepalen? Waarom dan?
Je strategie als bedrijf of organisatie uitzetten, doe je niet zo snel in samenwerking met andere organisaties. Toch stellen Van Assen en Van den Berg dat dat een gemiste kans is. Als je als organisatie in strategie-gesprek bent, houd je jezelf bezig met een continu leerproces over strategische thema’s. Zo'n leerproces is interactief het meest optimaal, dus als het zich ontvouwt via dialoog én discussie. Als organisaties kun je je daardoor des te beter aanpassen bij de veranderende omgeving om je heen. Je komt meer trefzeker toe aan het interpreteren en tot strategie verwerken van net de juiste informatie uit die omgeving.
Blijf uit mijn keuken!
Een strategische conversatie betekent wel dat je als organisatie heel wat bloot legt. Open onderlinge communicatie tussen organisaties gaat over dingen als klanten, leveranciers, concurrenten enzovoort. Daarmee laat je anderen toch wel erg ver in de keuken kijken? ’Maar juist die openheid verschaft managers de mogelijkheid om te anticiperen op een reeks van mogelijke toekomsten’, weerlegt managing consultant Van Assen, ’en het stelt hen in staat om collectief strategische opties te ontwikkelen en verschillende strategieën te testen.’
De auteurs
Marcel van Assen (1969) is managing consultant bij Berenschot. Zijn advieservaring omvat managementvraagstukken op het gebied van operations, innovatie en strategie. Naast adviseur is hij toezichthouder en hoogleraar Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School. Gerben van den Berg (1979) is senior consultant bij Berenschot. Zijn advieservaring ligt op het gebied van strategieformulering, positiebepaling en (complexe) organisatorische vraagstukken. Als adviseur is hij gericht op executives en management van voornamelijk professional service firms en dienstverlenende organisaties.
Co-creatie verdringt solistisch management
Terwijl we lange tijd vooral het mannelijk managementmodel opgang zagen maken, vanuit individualisme, korte-termijnwinst, concurrentie en risicogedrag, hebben financieringscrisissen en managementproblemen de neuzen op een nieuwe managementtrend gericht: die vanuit het 'vrouwelijke 'model: dat van het bredere verband, de langere termijn én het samenwerken. Co-creatie in plaats van solistisch opereren dus. In dat straatje past ook weer het geluid van Van Assen en Van den Berg. Organisaties die 'co-creëren' ontwikkelen door gedeelde kennis en visie meer duidelijkheid als het gaat om toekomsttrends en ontwikkelingen. Zo wordt het onderzoeken van de geschiktste strategische opties makkelijker. Als je als organisatie een strategische conversatie voert, worden deelnemers ook uitgedaagd om samen strategische opties te testen. Daarbij heb je een veel grotere 'pool' van interne en externe belanghebbenden.
Wie durft, wint
‘Waar sommige organisaties al openstaan voor het gezamenlijk detecteren van trends en ontwikkelingen, zullen nog maar weinig organisaties het aandurven om met derden de strategie te delen,’ voorspelt senior consultant Van den Berg. ‘Toch is dit de manier om organisaties zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst.’ Al met al geven de auteurs diverse argumenten waarom de zogenaamde strategische conversatie helpt bij collectieve strategievorming. Zo kunnen organisaties slagvaardiger worden, maar ook ontstaat een meer voedende en productieve sfeer vanuit de aandacht voor openheid, onderling respect en uitwisseling. Die uitwisseling verrijkt niet alleen samenwerkingspartners in het bedrijf of cluster, maar ook de hele branche, sector of een bepaald netwerk. Natuurlijk blijft iedere organisatie helemaal vrij om eigen strategische keuzes te maken. Wat de auteurs betreft, mogen zowel industriële organisaties als dienstverleners ermee aan de slag. Want de strategische conversatie kan winst betekenen voor alle soorten organisaties.
Het boek
'Strategische Conversatie, aanpak en instrumenten voor collectieve strategieontwikkeling in organisaties, ketens en clusters' Marcel van Assen & Gerben van den Berg ISBN 978 90 5261 936 1 - 160 pagina’s - € 29,95. Verschenen bij Academic Service: een imprint van Sdu Uitgevers en uitgever van toonaangevende management-, ICT- en educatieve boeken.