ZZP: hoe promoot ik mijn bedrijf?
Je bent een zelfstandig ondernemer. Je ZZP bedrijf is een feit, maar hoe zorg je er nou voor dat mensen je bedrijf leren kennen en je product of dienst willen? Dit doe je door middel van promoten. Je vraagt je misschien af: hoe promoot ik mijn bedrijf? Er zijn verschillende manieren om aandacht te krijgen voor je bedrijf bij potentiële klanten.
ZZP en promotie
Er zijn ontzettend veel ZZP’ers. Steeds meer mensen kiezen ervoor als zelfstandige verder te gaan. Hierdoor weten potentiële klanten vaak niet meer waar ze kijken moeten. Ook is de kans vrij groot dat je klanten je niet eens weten te vinden. Het is dus van groot belang dat je je bedrijf op de juiste manier promoot. Hoe doe je dit?
Ken je product of dienst
Het klinkt misschien logisch, maar toch vergeten veel mensen dit: ken je eigen product of dienst. Wéét wat je te koop hebt of welke diensten mensen bij je kunnen afnemen. Wanneer je je product of dienst kent, weet je ook beter wat je doelgroep is. Bied jij bijvoorbeeld computerlessen aan voor mensen die niet weten hoe ze met een computer om moeten gaan, dan is online promotie niet de beste keuze. Je kiest in dat geval eerder voor flyers en advertenties in lokale media. Wanneer je weet wat je te bieden hebt, is dit dus makkelijker te verkopen.
Social Media
Social Media is tegenwoordig één van de belangrijkste manieren om je bedrijf te promoten. Maak bijvoorbeeld een Facebookpagina voor je bedrijf. Ook een Twitteraccount kan heel belangrijk zijn. YouTube kan eventueel ook goed helpen, maar dit is erg afhankelijk van je bedrijf. Als personal trainer of kok kun je bijvoorbeeld instructiefilmpjes maken. Voor andere ZZP’ers kan YouTube minder interessant zijn. Vergeet niet een LinkedIn account te maken, want ook dit kan je helpen om gezien te worden door je potentiële klanten. Belangrijk is ook om niet alleen te promoten via social media. Geef bijvoorbeeld advies, zodat je klanten een reden hebben om je te volgen.
Houd een weblog bij
Een weblog op de website van je bedrijf kan een hele goede aanvulling zijn. Blogs worden doorgaans vrij goed gevonden in zoekmachines. Door regelmatig nieuwe content te plaatsen, blijft je blog actueel. Spring in op nieuwsberichten en schrijf teksten die op jouw vakgebied van toepassing zijn. Informeer je bezoekers, zodat ze terug blijven komen op je website.
Lokaal adverteren
Het kan zeker helpen om lokaal te adverteren. Deel flyers uit en hang posters op. Ook kun je lokale media aanschrijven en vragen of ze een interview met je willen doen. Bedenk wat voor jouw bedrijf zal werken en maak hier op een goede manier gebruik van.
Promotiemateriaal voor je bedrijf
Het kan handig zijn om voor promotiemateriaal te zorgen. Kies visitekaartjes die je kunt uitdelen en laat eventueel iets anders bedrukken, zoals een pen of een notitieblokje. Het leukste is het natuurlijk wanneer je promotiemateriaal past bij je bedrijf.
Zorg voor aanbiedingen en acties
Lang niet alle ZZP’ers maken gebruik van acties en aanbiedingen, maar het kan je zeker helpen om je klantenkring uit te breiden. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen voor een kennismakingsaanbieding, speciaal voor nieuwe klanten, zodat ze goedkoop kennis kunnen maken met je dienst. Het levert je misschien niet veel op, maar als de klanten tevreden zijn, komen ze bij je terug. Heb je een winkel of webshop? Kies er dan voor om speciale producten af te prijzen of geef een gratis cadeautje weg wanneer klanten iets kopen voor een minimumbedrag.
Netwerken
Netwerken is voor ZZP’ers ontzettend belangrijk. Ga daarom naar speciale ondernemingsavonden of ga naar lezingen die overeenkomen met jouw branche. Zorg dat mensen je leren kennen. Tegelijkertijd kun jij ook goede zakelijke connecties krijgen wanneer je gaat netwerken. Met een beetje geluk zullen zij jou aanbevelen bij klanten. Mond-tot-mond reclame blijft de beste vorm van reclame maken en daarom is het netwerken ook zo belangrijk.
Lees verder