InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Start je eigen ZZP bedrijf

Start je eigen ZZP bedrijf

Start je eigen ZZP bedrijf Er zijn talloze redenen om een eigen bedrijf te starten. Misschien ben je toe aan een nieuwe uitdaging, of misschien zijn er geen banen voor je beschikbaar. De stap om daadwerkelijk naar de KVK te gaan is echter nog niet zo makkelijk. Waar moet je rekening mee houden wanneer je als ZZP’er een bedrijf start?

Wat voor een bedrijf wordt het?

Wil jij beginnen als ZZP’er? Dan is de eerste stap om te bedenken wát je wilt gaan doen. Het is vooral belangrijk dat je iets zoekt dat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent. Er zijn talloze mogelijkheden, zoals:

  • Tekstschrijver
  • Loodgieter
  • Kapper
  • Bakken en decoreren van taarten
  • Adviseur
  • Etc

Fulltime als ZZP’er aan de slag?

Het is wellicht een groot risico om direct fulltime als ZZP’er aan de slag te gaan. Wanneer je in loondienst werkt, kun je ook parttime beginnen met je onderneming. Als je eenmaal het vertrouwen in je bedrijf hebt en meer geld verdient, kun je de stap maken om fulltime aan de slag te gaan. Sommige mensen kiezen ervoor zich direct fulltime als ZZP’er te profileren. De beste keuze kan per persoon en onderneming verschillen. Kijk dus wat voor jou werkt. Weet je het niet goed, dan kun je altijd hulp vragen bij de KVK.

Meteen naar de KVK gaan?

Het kan helpen om meteen naar de KVK te gaan. Met een KVK- en BTW-nummer nemen veel klanten je al een stuk serieuzer. Ook kun je kosten aftrekken van je bedrijf. Toch is het niet altijd de slimste zet om meteen in het diepe te springen en een KVK-nummer aan te vragen. Je mag namelijk geld bijverdienen zonder KVK-aanmelding. Je moet deze extra inkomsten wel opgeven bij de belasting en je kunt er geen BTW over ontvangen. Je hebt dan echter geen recht op startersaftrek en zelfstandigenaftrek, wat je als bedrijf wel hebt. Je kunt er dus voor kiezen om eerst te kijken of het je wel bevalt en alvast werken aan je klantenkring. Kijk vooral wat voor jou werkt.

Een ondernemingsplan maken

Een ondernemingsplan is niet verplicht wanneer je je aanmeldt bij de KVK, maar om een lening te krijgen heb je dit wel nodig. Toch is het verstandig altijd een ondernemingsplan te maken. Zorg dat je weet wat je te wachten staat. In je ondernemingsplan beschrijf je wat je doel is met je onderneming en hoe je dat wilt bereiken. Ook schrijf je neer wat je allemaal nodig hebt om dat te bereiken. Zorg dat je van tevoren weet wat je gaat doen, want als je eenmaal een eigen onderneming heb, komt er veel op je af. Vaak meer dan je had verwacht.

Bedrijfsnaam bedenken

Een bedrijfsnaam is ontzettend belangrijk. Je wilt met je bedrijfsnaam opvallen en tegelijkertijd is het belangrijk dat je potentiële klanten direct begrijpen wát je hen te bieden hebt.

Houd rekening met belastingen

Als ZZP’er krijg je te maken met verschillende belastingen. Lees je goed in welke belastingen je moet betalen en zorg tevens dat je op de hoogte bent van het fiscaal voordeel waar je recht op hebt.

Informeren bij de KVK

Wanneer je iets niet weet, kun je altijd bij de KVK informeren. De werknemers bij de KVK weten alles over het starten van een eigen onderneming en de belastingen waar je mee te maken krijgt. De KVK heeft ook met regelmaat speciale informatie-avonden voor startende ZZP’ers. Dit kan ontzettend nuttig zijn. Houd de agenda dus goed in de gaten. Meestal zijn deze avonden gratis, maar soms wordt er ook een kleine bijdrage voor gevraagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kvk.nl
  • http://www.ondernemersplein.nl/artikel/uw-eigen-bedrijf-in-10-stappen/

Reageer op het artikel "Start je eigen ZZP bedrijf"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 04-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: ZZP
Schrijf mee!