InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Independent promotor (plugger)

Independent promotor (plugger)

Artiesten zijn afhankelijk van promotie. Zonder promotie krijgen zij geen bekendheid, zonder bekendheid geen fans, en zonder fans geen inkomsten. Door de 'download generatie' moesten platenmaatschappijen jaren geleden noodgedwongen inkrimpen. Hierdoor raakten veel promotors, die in dienst waren van de platenmaatschappij, hun baan kwijt. Veel van deze promotors gingen vervolgens zelfstandig verder. Tegenwoordig besteden de meeste platenmaatschappijen daarom het promotiewerk uit.

Wat is een Independent promotor?

Ook vandaag de dag zijn er nog steeds veel kleine en middelgrote platenmaatschappijen die zich gedwongen zien te krimpen. Hierdoor verdwijnen sommige functie's uit de labels, vaak te beginnen bij de promotie. Eigenlijk is dit gek, gezien het feit dat de labels afhankelijk zijn van de bekendheid van hun artiesten. Veel van de ontslagen promotors begonnen daarom zelfstandig met het promoten van muziek. Dit noemen we een Independent promotor. Deze Independent promotors kunnen voor verschillende functies worden ingezet. Zo maken Independent promotors gretig gebruik van de pers. Perspromotie is dan ook het allerbelangrijkste wat een Independent promotor doet. Verder houden ze zich veel bezig met plugwerkzaamheden.

Wat is pluggen?

Plugwerkzaamheden (pluggen) is proberen airplay te krijgen bij radio of tv. Dit doen promotors om meer bekendheid te verkregen voor de band of artiest die ze promoten. Zo zal extra airplay zorgen voor een hogere chartpositie, wat weer zal resulteren in meer verkoop van cd's/merchandise of boekingen. Pluggen is dus van wereldbelang voor iedere artiest. Veel (amateur) pluggers sturen hun cd's op naar een radiozender maar de professionals gaan gewoon langs in 'Hilversum' om de cd eigenhandig af te geven (en hem ondertussen met een goed verhaal te 'verkopen'). Verder probeert een plugger ook om zoveel mogelijk positieve recensies te verzamelen.

Marketingplan

Een goede Independent promotor maakt van te voren altijd een goed marketingplan. Hierin staat precies wat hij of zij gaat doen om de desbetreffende muziek bekend(er) te maken. Een aantal punten die vaak handig zijn in marketingplan (voor promotie van muziek):

  • Wat voor muziek is dit?
  • Wat is de doelgroep?
  • Waarom is deze muziek goed? (verkoop verhaal)
  • Waar wil ik de muziek promoten?
  • Hoe ga ik de muziek promoten?
  • Wanneer ga ik de muziek promoten?

Geen geslijm!

Goede Independent promotors lopen niet te slijmen om hun muziek te verkopen. Er zijn een aantal mensen die dit wel doen, maar zij worden vaak met jas en tas (meestal met cd of usb) bij de portier gezet. Alle goede pluggers staan dan ook sterk in hun schoenen, voor onzekere typetjes is geen plek. Ook hebben alle goede promotors een hart voor muziek. Dit alles draagt bij aan het succes van de meeste pluggers.

Nog wat tips voor beginnende Independent promotor

  • Koester (en onderhoud) je belangrijkste contacten
  • Kom je afspraken na (!)
  • Stel van te voren voor jezelf een marketingplan op
  • Wees enthousiast over de muziek die je promoot
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sex Drugs & Rock'N'Roll High School'

Reageer op het artikel "Independent promotor (plugger)"

Reactie

Bert Vermaas, 01-03-2012 13:35 #1
Klinkt goed! maar hoe vind ik nou zo'n goede plugger/promotor? Ik heb een cd in eigen beheer gemaakt en wil hem volgende maand uitbrengen. Misschien een tip? Reactie infoteur, 01-03-2012
Hallo Bert,

Het vinden van een goede plugger met de juiste ingangen kan erg lastig zijn. Ik raad je aan je cd eerst uit te brengen en eventueel proberen wat optredens te spelen ter promotie van je cd. Nadat de bekendheid groeit zullen radiomakers sneller geneigd zijn om contact met je op te nemen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt, mocht je nog vragen hebben kun je altijd opnieuw reageren.

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 03-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!