Hoe als starter je bedrijf bekend maken
Je hebt al een goed idee voor je nieuwe bedrijf of je hebt het al opgestart. Je zit alleen nog te wachten op betalende klanten. Toch bestaan er manieren om je nieuwe bedrijf meteen vanaf de start bekend te maken.
Gratis reclame via Internet
Om ervoor te zorgen dat je nieuwe bedrijf voldoende bekendheid krijgt, moet je vooral alle gratis mogelijkheden van het internet benutten.
Profiteer van
gratis reclamemogelijkheden want vooral bij aanvang van een nieuwe onderneming zit men doorgaans krap bij kas. Je hebt wellicht een groot
krediet bij de bank opgenomen en daarbij misschien wat weinig middelen voor reclame en marketing ingeruimd. Maak dan gebruik van de gratis mogelijkheden van het internet om je pas gestarte onderneming bekend te maken.
Je bedrijf gratis aanmelden bij speciale start-up-platforms
Je kunt het opstarten van je bedrijf kosteloos melden bij diverse speciale platforms zoals Young Start-up en op die manier een "teken van leven" op het internet achterlaten.
Dergelijke “start-up-radars” hebben het tot hun taak gemaakt om startende bedrijven
uit de anonimiteit te halen en verslag te doen over alles wat er zoal aan nieuwe activiteiten in het bedrijfsleven plaatsvindt.
Je bedrijf op Twitter en Facebook promoten
Regel zo snel mogelijk je aanwezigheid op Twitter en Facebook en plaats absoluut buttons van deze sociale netwerken op je website. Daarvoor hoef je niets te betalen maar je bereikt er een ongelooflijke grote hoeveelheid mensen mee.
Door middel van een prijsvraag kan je gebruikers tot een “like” aanzetten, een digitale aai over de bol waarbij men aan anderen laat weten dat jouw site het bekijken waard is. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn: “je neemt automatisch deel aan een prijsvraag, als je deze pagina een like geeft".
Social bookmarks en blogberichten
- meld je aan bij Social Bookmarks. Daar worden favorieten en leeswijzers op Internet gedeeld en verder verspreid door gebruikers. Daartoe behoort onder andere de site van Delicious;
- andere mogelijkheden voor kostenloze reclame zijn gratis advertenties op internetportals zoals die van het Duitse Kalaydo die je volop op het internet kunt vinden;
- zoek naar blogberichten op het internet die bij jouw bedrijfsstart passen en plaats commentaren onder die berichten door erop te wijzen dat op jouw website aanvullende informatie of een oplossing voor het probleem wordt beschreven;
- maak ook gebruik van gratis diensten zoals “magikwatvragen” om je product te promoten.
Maak je website "vindbaar"
Een groot probleem van veel startende bedrijven is ongetwijfeld dat ze in de zoekmachines te ver naar achteren belanden en niet gevonden worden. Optimaliseer je zoekwoorden (keywords) voor de zoekmachines met gratis tools zoals het Google AdWords Hulpprogramma voor zoekwoorden.
Ook kan je bij talloze freelancers op internet een offerte vragen voor een specialist die zich om jouw zoekmachine-optimalisatie bekommert:
- je wil er zelf niemand voor aanstellen;
- en het ontbreekt je zelf aan tijd of voldoende kennis .
Conclusie: promoten van je product of bedrijf hoeft niet veel te kosten
Wie een beetje tijd wil investeren in de marketing van zijn website, kan dus ook zonder veel
geld te betalen de nodige bekendheid aan de start van zijn bedrijf geven.
Zorg er ook voor dat je niet in elk commentaar de naam van je website zomaar plompverloren vermeldt, maar dat je commentaren en reacties altijd van hoge kwaliteit zijn. Daarmee bereik je dat je reactie niet als
spam door de site-eigenaar wordt verwijderd, of erger, dat je voortaan van het blog of het forum wordt geweerd.
Subtiele aanwijzingen zijn vaak veel effectiever dan hoog opgeven over eigen kwaliteiten.