Een eigen bedrijf promoten
Een bedrijf opstarten klinkt makkelijk. Toch duurt het meestal een tijd voordat het bedrijf goed loopt in verband met dat u nog geen of weinig klanten heeft in het begin. Een goede promotie kan het bedrijf helpen met opstarten. Begin al te denken over hoe u het bedrijf wilt promoten voor u van start gaat met het bedrijf.
Welke omgeving?
Het is erg belangrijk om over de locatie na te denken waar u het bedrijf op wilt starten. Wilt u bijvoorbeeld een eigen kapperszaak beginnen bekijk dan goed of er vraag naar is en of er niet al meerdere kapperszaken in de buurt zitten. Als het mogelijk is kies dan voor een plaats waar uw bedrijf gezien wordt. Dit hoeft niet eens midden tussen alle andere winkels in de binnenstad, maar aan een wat drukkere autoweg of fietspad zodat mensen het zien er erover na kunnen denken onderweg.
Denkt u dat er veel mensen in uw bedrijf zullen komen? Zorg dat er dan wel voldoende (zo mogelijk gratis) parkeergelegenheid in de buurt is. Onvoldoende parkeergelegenheid kan mensen er soms van weerhouden ergens naar toe te gaan.
Opendag
Als het een zaak aan huis wordt of een bedrijf waarbij u mensen kunt ontvangen organiseer dan een opendag. Maak er veel reclame voor en zorg voor eventueel speciale aanbiedingen voor de mensen die u bedrijf op de opendag komen bezoeken. Zo kunnen mensen ook gelijk kennis maken met u en de ruimte. Persoonlijk contact is voor veel mensen belangrijk. U kunt op een opendag bijvoorbeeld kaartjes weggeven waarbij mensen 10% korting krijgen bij hun volgende aankoop.
Visitekaartjes
Wat voor bedrijf u ook gaat opstarten er zijn altijd wel andere bedrijven die er mee te maken hebben. Laat bij naaste bedrijven waar mensen komen visitekaartjes achter. Zorg dat uw visitekaartje opvalt zodat als er ergens meerdere visitekaartjes liggen mensen toch gauw naar uw kaartje grijpen door het design. Zo kunnen bedrijven elkaar op weg helpen. Heeft u bijvoorbeeld een hondenuitlaatservice? Leg de kaartjes bij een dierenwinkel en u kunt de mensen af en toe adviseren om voor dingen naar de dierenwinkel te gaan.
Visitekaartjes zijn ook handig om bijvoorbeeld in het bedrijf te houden en een afspraak achterop te schrijven. Zorg altijd voor een voorraad mocht een klant iemand kennen die wellicht ook geïnteresseerd is kunt u een visitekaartje mee geven. Visitekaartjes kunt u ook bijvoorbeeld ophangen op het bord in de plaatselijke supermarkt, u zult verbaasd zijn hoeveel mensen wel niet een blik zullen werpen als u kaartje tussen de advertenties uitspringt.
Website
Op uw visitekaartje is het handig een website te vermelden. U kunt een website kosteloos maken. Er zijn verschillende websites waarop u er één gratis en met uitleg zelf aan kunt maken. Zorg wel dat de website er overzichtelijk en professioneel uitziet. Als u voldoende informatie erop plaatst krijgt u minder bellers met vragen en onduidelijkheden.
Mond tot mond reclame
Eén van de belangrijkste en oudste reclame methodes is toch wel de mond tot mond reclame. Als een klant tegen iemand vertellen hoe goed uw bedrijf is zullen ze wellicht iemand overtuigen om ook naar uw bedrijf te komen. Lever dus goed werk, het maakt niet uit wat voor bedrijf u opstart als u maar de beste in zijn soort probeert te zijn. Wees klantvriendelijk naar mensen, als u een nette maar toch wat losse houding aanneemt naar klanten zullen zij zich gauw op hun gemak bij u voelen. Ook dat telt voor mensen om door te vertellen hoe prettig een bedrijf te werk gaat.
Wees eerlijk
Vertel eerlijk tegen mensen als u iets niet kunt of als u ergens geen beschikking over heeft. Eerlijkheid is voor mensen erg belangrijk. Als u verteld dat u iets kunt maar u levert geen mooi resultaat af zal de klant wellicht negatieve dingen over uw bedrijf rond kunnen vertellen.
© 2009 - 2024 Bembi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
ZZP en social mediaAls ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goed…