InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > ZZP en social media

ZZP en social media

ZZP en social media Als ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goede manier om meer bekendheid te krijgen voor je onderneming. Hoe kun je social media gebruiken om je bedrijf te promoten? Waar moet je als ZZP'er rekening mee houden wanneer je je bedrijf promoot via social media?

Veel ZZP’ers

Er zijn steeds meer mensen die voor zichzelf beginnen. Het aantal ZZP’ers groeit ontzettend. Als jij ZZP’er bent, dan wil je natuurlijk wel opvallen. Je moet dus je bedrijf promoten, want anders weten je potentiële klanten niet eens dat je bestaat. Eén van de beste manieren om dit te voorkomen is door gebruik te maken van social media.

Voordelen social media

Als ZZP’er kun je veel voordeel halen uit het promoten van je bedrijf via social media. Als mensen je volgen of je pagina leuk vinden, zullen ze regelmatig nieuwe updates van je zien en je naam onthouden. Dit maakt het makkelijker om daadwerkelijk zaken te doen en nieuwe opdrachten te krijgen. Ook kun je via social media gemakkelijk contact houden met je klanten en bied je een handig platform waar ze terecht kunnen met vragen.

Spam niet

Belangrijk om te onthouden is dat je niet moet spammen tijdens het promoten van je onderneming. Maak mensen niet gek met constante updates en volg niet mensen puur alleen om je bedrijf te promoten. Dit wordt doorgaans vooral gezien als spam en irritant en hiermee is de kans dus groot dat je klanten verliest in plaats van krijgt. Veel mensen vinden het prettig om het idee te krijgen dat er daadwerkelijk een mens aan de andere kant zit. Post dus niet alleen over jezelf en je bedrijf, maar reageer ook op andere mensen en bedrijven. Voor sommige ZZP’ers kan het zelfs van toegevoegde waarde zijn als ze af en toe iets over zichzelf schrijven.

Reageer op actualiteiten

Een nieuwsbericht of een hype kan een goede aanleiding zijn voor jou om aandacht te krijgen bij nieuwe potentiële klanten. Probeer zo te reageren dat het past bij het actuele bericht én bij jouw bedrijf. Wellicht kun je er een blog over schrijven en deze delen op social media. Omdat een bepaald onderwerp hot is, is de kans groot dat er op je link wordt geklikt.

Wees up-to-date

Een Facebookpagina of Twitteraccount dat tijden niet wordt gebruikt, is geen goede reclame. Let er daarom altijd op dat je social media accounts up to date zijn. Post de laatste belangrijke informatie over je bedrijf en wees duidelijk in wat je aan te bieden hebt. Regelmatig updaten betekent dat je naam regelmatig wordt gezien. Zeker wanneer mensen het ook nog eens delen of liken.

Hoe doen andere ZZP’ers het?

Het is natuurlijk niet de bedoeling andere ZZP’ers precies te kopiëren, maar je kunt je wél laten inspireren. Kijk eens goed hoe andere ZZP’ers gebruik maken van hun social media. Vind je een bepaalde aanpak goed, of juist niet? En waarom wel of niet? Leer van andermans fouten en laat je juist inspireren door goede ideeën. Op die manier kun jij je eigen onderneming ook goed promoten! Let er wel op dat je anderen niet gaat kopiëren, want dit wordt niet gewaardeerd. Vind je eigen weg in de promotie, dat werkt veel beter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Flirten via Facebook: vind je de liefde via social media?Sociale media. Een onmisbaar hulpmiddel voor je sociale contacten, en inmiddels ook volkomen ingeburgerd bij het leggen…

Reageer op het artikel "ZZP en social media"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: ZZP
Schrijf mee!