InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijf

Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijf

Bij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Maar voordat je kunt beginnen met dingen regelen, is het eerst van belang om de technische aspecten op een rijtje te zetten en naar behoren uit te voeren. Zo heb je een goede fundering om je eigen bedrijf op een succesvolle manier te starten, zonder dat je later voor onvoorziene problemen komt te staan.

Bedrijfsplannen uitdenken en naam bedenken

De eerste stap is natuurlijk het uitdenken van je concept. In welke branche wil jij een bedrijf starten, wat is je doel en hoe denk je deze doelen te gaan behalen? Dit alles moet goed worden uitgedacht. Het op papier zetten van een bedrijfsplan kan daarbij een handig middel zijn om succes te behalen. Door alles, zowel de doelen als de uitwerkingen samen te zetten in een verslag heb je een goed totaalplaatje en verlies je niet de stappen die gezet moeten worden uit het oog.

Daarnaast is het van belang om een bedrijfsnaam te bedenken. Tips daarbij zijn om de bedrijfsnaam dicht bij jezelf te houden, het doel of de ideeën van het bedrijf erin te verwerken en een sprekende naam te bedenken die gemakkelijk blijft hangen. Daarnaast zul je moeten controleren of jouw bedrijfsnaam al bezet is of niet. Dit kun je controleren op de website van de KvK.

Het registreren van jouw bedrijf

Indien jij alles op papier hebt, de doelen van jouw bedrijf op een rij hebt en een pakkende bedrijfsnaam hebt gevonden die nog niet bezet is, is het tijd om je bedrijf officieel te registreren. Dit is wettelijk verplicht en regel je bij de Kamer van Koophandel (KvK). Voorheen was het inschrijven bij de KvK gratis, maar tegenwoordig betaal je eenmalig 50 euro om dit te regelen. Het registreren van een bedrijfsnaam is verschillend voor verschillende soorten bedrijven.

Registreren van een eenmanszaak, vof, cv of maatschap

Het registreren van een onderneming zonder rechtspersoon (dus waarbij eigen bezittingen ook tot het bedrijfsvermogen behoren), zoals een eenmanszaak, vof, cv of maatschap, kan geregeld worden met een inschrijving op internet en een daarop volgende afspraak. De bedoeling is dat bij de online registratie met het formulier op de website van de KvK, al zoveel mogelijk gegevens worden ingevuld. Vervolgens maak je een afspraak om de inschrijving rond te maken, waarbij je tevens de verschuldigde 50 euro (met pinpas) kan voldoen.

Registreren van een rechtspersoon

Een bv of een stichting kennen wel een rechtspersoon, dat wil zeggen een juridische persoonlijkheid die aansprakelijk is. Dit houdt voor ondernemers in dat zij bij schulden of faillissement alleen het bedrag kunnen verliezen dat zij in de onderneming hebben ingebracht en niet hun eigen vermogen. Het inschrijven van een onderneming met rechtspersoon is alleen mogelijk via de notaris. Hiervoor dient een afspraak gemaakt te worden.

KvK nummer

Bij het inschrijven in het handelsregister van jouw onderneming, ontvang je een KvK nummer, dat jij zult moeten vermelden op je website en bedrijfskaartje. Op die manier ben jij altijd terug te vinden. Het KvK nummer is het bewijs dat jij aan de wetten voldoet die gesteld zijn in jouw bedrijfstak. Een KvK inschrijving hoef je niet jaarlijks te verlengen, wel moet je je uitschrijven in het geval dat jouw onderneming wordt opgeheven.

Inschrijven bij de belastingdienst

Na het inschrijven bij de KvK is het niet nodig om je in te schrijven bij de belastingdienst, dit gebeurt automatisch. Dit betekent ook dat jij jaarlijks aangifte moet doen voor jouw onderneming en dat jij administratieplicht hebt. Dit betekent dat er een aantal zaken zijn die jij moet doorgeven aan de belastingdienst. Onder andere:
  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Inkoop- en verkopen
  • Controleberekeningen
  • Factoren (ontvangen en verzonden)
  • Bankafschriften
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Agenda's en afsprakenboeken
  • Correspondentie
  • Software en databestanden

Welke in jouw persoonlijke situatie relevant zijn, is afhankelijk van onder andere het soort onderneming en of je personeel in dienst heeft bijvoorbeeld. Op de website van de overheid is hier meer informatie over te vinden. Nadat deze technische zaken geregeld zijn, kan je officieel jouw onderneming starten en echt aan de slag gaan. Een goede basis is immers van groot belang voor jouw verdere succes met jouw onderneming.

Lees verder

© 2014 - 2019 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inschrijven bij de Kamer van KoophandelBij het opstarten van een eigen bedrijf komt een hoop kijken. Één van de dingen waar u niet om heen kunt is het inschrij…
Een succesvolle onderneming starten. Wat zijn de kansen?Ondernemen begint met een droom of het hebben van een briljant idee. Wie heeft er niet ooit een keer gedroomd over een e…
Vestigingswet Detailhandel - BedrijvenVestigingswet Detailhandel - BedrijvenWanneer je als ondernemer een onderneming in de detailhandel of een bedrijf wilt beginnen, krijg je te maken met de zgn.…
Thuiswerk als pedicureVanuit huis kun je gemakkelijk als pedicure werken. Hier zijn diverse opleidingen voor en je klanten komen bij je aan hu…
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtspersoon
  • http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/hoe-schrijf-ik-me-in/
  • http://www.rijksoverheid.nl/themas/economie-en-ondernemen

Reageer op het artikel "Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijf"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 13-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Onderneming starten
Schrijf mee!