InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Tips voor een succesvolle ZZP onderneming

Tips voor een succesvolle ZZP onderneming

Tips voor een succesvolle ZZP onderneming Steeds meer mensen nemen de stap om ZZP’er te worden. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming succesvol wordt? Er is helaas geen succesformule, maar er zijn wel diverse tips om te voorkomen dat jouw onderneming een flop wordt. Hoe zorg je ervoor dat jouw ZZP onderneming succesvol wordt en waar moet je zoal op letten?

ZZP onderneming

ZZP staat voor Zelfstandige Zonder Persoon. Steeds meer mensen kiezen ervoor een eigen onderneming te starten en voor zichzelf te werken. Als ZZP’er heb je doorgaans meer vrijheid, omdat je zelf bepaalt welke klussen je aanneemt en je je eigen werktijden kunt inschatten. Toch is het lang niet altijd zo gemakkelijk als mensen denken. Je moet zelf voor de juiste discipline zorgen om daadwerkelijk het werk te doen. Daarnaast is het aan jouw om je onderneming succesvol te maken. Hoe doe je dat eigenlijk?

Succesvolle ondernemers geven niet op

Het is lang niet altijd gemakkelijk als ZZP’er. Er kunnen momenten zijn dat er vrijwel geen geld binnen komt en je wel dikke rekeningen moet betalen. Er zullen tegenslagen zijn en er zullen momenten zijn waarop je als ZZP’er denkt: wáár ben ik aan begonnen? Een succesvolle onderneming geeft niet op, maar gaat door, ook wanneer het niet loopt zoals gepland.

Durf groot te dromen

Om een succesvolle onderneming te hebben, moet je vooral groot durven dromen. Neem niet genoegen met iets kleins, maar verleg je doelen constant. Veel ZZP’ers doen dit niet en hebben daardoor ook niet iets om naartoe te werken. Behalve groot dromen, moet je ook realistische doelen maken om naar je droom toe te werken. Gun iets de tijd om te groeien.

ZZP’ers met succes investeren

Het is goed mogelijk dat er investeringen nodig zijn om je onderneming succesvol te maken. Denk aan promotiekosten of aanschafkosten. Het investeren kost uiteraard geld en dit kan afschrikken, maar soms ontkom je er niet aan. Een goede investering verdient zichzelf terug.

Plannen als ZZP’er

Belangrijk bij een ZZP onderneming is dat je vooral veel en goed moet plannen. De meest succesvolle ZZP’ers hebben een planning voor de komende maand. Ook maken ze elke week én elke dag een planning om hun doelen te bereiken. Door je aan je eigen planning te houden, kun je deadlines gemakkelijk halen en voorkom je een hoop stress bij jezelf.

Sta open om te leren

Als ZZP’er staat je persoonlijke ontwikkeling nooit stil. Sta er open voor om nieuwe dingen te leren, zodat je jezelf én je bedrijf kunt blijven ontwikkelen. Volg eventueel nieuwe trainingen of ga naar lezingen. Op deze manier kun je je diensten uitbreiden of up-to-date houden.

Weet wat je moet uitbesteden

Veel ZZP’ers willen alles zelf doen. Toch is dit niet altijd de beste oplossing. Wanneer je ergens minder goed in bent, kun je dit wellicht beter uitbesteden. Ben je zelf bijvoorbeeld niet goed in het bouwen van websites? Laat er dan eentje bouwen door iemand die dit wel kan. Zo oogt je website tenminste professioneel en zullen potentiële klanten je een stuk serieuzer nemen dan wanneer je zelf een website in elkaar flanst. Dit geldt natuurlijk voor alles. Bekijk wat je eigen kwaliteiten zijn en wat niet.

Bouw een goede band op met je klanten

Voor ZZP’ers zijn klanten enorm belangrijk. Een tevreden klant komt bij je terug en daar moet je het natuurlijk van hebben. Zorg daarom dat je een goede band opbouwt met je klanten. Bied persoonlijke oplossingen en houd goed contact. Klanten willen niet het gevoel hebben dat ze een nummer zijn willen serieus worden genomen. Probeer in te schatten waar jouw klant behoefte aan heeft, zodat hij ook voor vervolgopdrachten gebruik maakt van je diensten.

ZZP’ers moeten promoten!

Wil jij een succesvolle onderneming? Wees dan niet bang jezelf te promoten. Verkoop jezelf en je dienst of product en sta achter dat wat je doet. Maak reclame op social media, promoot op je website en zoek de lokale kranten op. Wees origineel en bekijk vooral wat voor jouw bedrijf goede promotie is. Mensen moeten weten dat je bestaat, anders kunnen ze ook geen zaken met je doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 kenmerken van succes7 kenmerken van succesHet ondernemen van grote stappen die tot uitzonderlijke resultaten leiden, begint met specifieke mentale en fysieke acti…
Wat hebben succesvolle mensen gemeen?We willen allemaal succesvol zijn. Wat blijkt na jaren van het bestuderen van succesvolle mensen, dat succesvolle mensen…
7 overtuigingen naar succes7 overtuigingen naar succesSuccesvol zijn, wie wil dat niet? Soms komen we echter niet vooruit, lijkt het of we de kracht missen. Welk vermogen kun…
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…
Duurzaam ondernemen als verdienmodelDuurzaam ondernemen als verdienmodelTen onrechte denken veel ondernemers dat duurzaam ondernemen per definitie gepaard gaat met hogere kosten en lasten. Vre…

Reageer op het artikel "Tips voor een succesvolle ZZP onderneming"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 04-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: ZZP
Schrijf mee!