InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten binden

Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten binden

Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten binden Tevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onderdeel van een bedrijf of organisatie. Belangrijk voor het bedrijf is om te weten wat een klant wil, of waar de ergernissen liggen. Hoe kan een bedrijf weten wat een klant wil? Door zijn mening te vragen over het bedrijf! Een bedrijf kan pas klantgericht werken als het weet wat een klant wil.

Klant

Het belangrijkste onderdeel van een bedrijf of organisatie is de klant. Zonder klant heeft het bedrijf geen bestaansrecht. Tevreden klanten die trouw zijn aan het bedrijf en zelfs een vaste klant van het bedrijf gaat worden, kunnen voor uitstekende bedrijfsresultaten zorgen. Het is voor iedere bedrijf van groot belang om tevreden klanten aan zich te binden.

Inzicht

Zonder klanten kan een bedrijf of organisatie niet overleven. Om een klant aan het bedrijf te binden en van iedere klant een tevreden klant te maken, moet het bedrijf of organisatie inzichten hebben in de ergernissen en de behoeften van de klant. Een bedrijf kan pas klantgericht werken als het weet wat de klant wil, of niet wil.

Mening

Hoe kan een bedrijf weten wat een klant wil? Iedere klant vragen naar zijn of haar mening over het bedrijf helpt. De klant voelt zich gewaardeerd dat hij zijn mening mag geven over het bedrijf. De mening van de klant over het bedrijf kan waardevolle informatie bevatten: hoe ziet de klant het bedrijf? Is dat dezelfde zienswijze als het bedrijf voor ogen had?

Klantgericht

Een bedrijf kan pas klantgericht werken als het bedrijf weet wat de klant wil. Een bedrijf kan pas klantgericht werken als het bedrijf weet waar de ergernissen van de klant liggen. Inzichten hoe de klant het bedrijf ziet kunnen waardevol zijn. Het bedrijf krijgt middelen in handen die omgebogen kunnen worden tbv de klant. Hierdoor ontstaan twee voordelen:
De klant voelt zich gewaardeerd dat hij zijn mening mag geven over het bedrijf,
Het bedrijf krijgt belangrijke informatie waardoor het beter klantgericht kan werken.

Klanten binden

Hoe kan een bedrijf klanten aan zich binden? Tevreden klanten zijn het belangrijkste onderdeel van ieder bedrijf of organisatie. Klanten die tevreden zijn, zijn ook loyaal. Voor het bedrijf is het belangrijk te weten waarom een klant tevreden is. Waarom is een klant tevreden? Het bedrijf krijgt hierdoor inzichten hoe het in de toekomst nieuwe klanten aan zich kan binden!

Klantonderzoek

Klantonderzoek houden en vragen naar de mening van de klant over het bedrijf, geeft het bedrijf middelen in handen om zowel klantgericht te kunnen werken alswel dat het bedrijf beter in staat is om klanten te binden. De klant voelt zich gewaardeerd, zal het bedrijf loyaliteit tonen wat de bedrijfsresultaten alleen ten goede komt. Laat een klantonderzoek altijd uitvoeren door professionals.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.managementinstituut.nl/klantenonderzoek

Reageer op het artikel "Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten binden"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!