Een ondernemingsplan schrijven
Uit verschillende studies is gebleken dat ondernemers die vooraf een ondernemingsplan schrijven een grotere kans van slagen hebben. Bij het aanvragen van een krediet bij de bank is een ondernemingsplan een vereiste, maar het geeft u ook goed zicht op uw bedrijf, op de mogelijkheden en de eventuele bedreigingen. Maar waaruit bestaat een ondernemingsplan nu precies, en hoe kunt u zelf een succesvol plan schrijven zonder hulp van buitenaf? In dit artikel wordt beschreven welke aspecten er bij het schrijven van een ondernemingsplan aan bod komen en welke informatie uit het ondernemingsplan naar voren moet komen, zowel voor u als voor belanghebbenden. Een ondernemingsplan schrijft u immers ook voor uzelf!
Indeling van het ondernemingsplan
Een ondernemingsplan is onverdeeld in drie onderdelen: het ondernemersplan, het marketingplan en het financiële plan. Het ondernemersplan beschrijft persoonlijke motieven, kwaliteiten en overige informatie van de ondernemer. Het marketingplan is meer gericht op de onderneming en de markt die de onderneming zal betreden terwijl het financiële plan gericht is op de financieringsbehoefte en de bijbehorende begrotingen. Samen vormen deze plannen de basis voor een sterk ondernemingsplan.
Ondernemersplan
In dit gedeelte geeft u wat achtergrondinformatie over uw eigen kennis en kunde, daarbij kunt u uw CV als richtlijn gebruiken. Ook beschrijft u in dit onderdeel waarom u met het bedrijf wilt beginnen, waar uw motivatie op gebaseerd is en waarom u denkt het bedrijf tot een succes te kunnen maken. Daarbij kijkt u kritisch naar uw persoonlijke eigenschappen: welke sterke punten weet u bij uzelf te herkennen? En welke zwakke punten? Door in overleg te gaan met familie en vrienden kunt u een sterk en kritisch beeld van uzelf schetsen.
Marketingplan
Vervolgens schrijft u het marketingplan. Daarbij toont u aan onderzoek te hebben gedaan naar de markt, de bijbehorende doelgroep, de middelen waarmee u uzelf en het bedrijf wilt promoten, de trends en ontwikkelingen binnen de markt alsmede de concurrentie op die markt (concurrentieanalyse). Een belangrijk onderdeel van dit onderdeel is de marketingmix, bestaande uit een omschrijving van: het product, de prijs, de plaats, de promotie(middelen) en eventueel het personeel. Ook kunt u in dit plan enkele doelstellingen opnemen, bijvoorbeeld met betrekking tot de winst van het eerste jaar, of de verhouding binnen de doelgroep en het productaanbod. Hoe specifieker dit deel van het ondernemingsplan, des te groter uw kans op slagen bij de aanvraag tot kredietverlening bij de bank.
Financieel plan
Tot slot het financiële aspect van het ondernemingsplan. In dit onderdeel beschrijft u allereerst het investeringsplan: welke kosten gaat u maken om met het bedrijf te kunnen beginnen? Denk daarbij aan vaste activa (huisvesting, vervoermiddelen, inventaris) en vlottende activa (voorraad goederen, kasgeld). Uiteindelijk komt u daarmee op een totaal investeringsbedrag uit. Aan de hand van dit bedrag kunt u een financieringsbegroting opstellen: hoeveel spaargeld investeert u in de onderneming? En hoeveel leent u (of wilt u lenen) bij de bank of bij familie? Uiteindelijk moet u op hetzelfde bedrag uitkomen als het bedrag bij de investeringsbegroting, dat is immers het bedrag dat benodigd is voor de start van uw onderneming. U sluit uw financieel plan af met een exploitatiebegroting (een overzicht van de opbrengsten en kosten van de eerste drie jaar) en een liquiditeitsbegroting (een overzicht van de inkomsten en uitgaven van de eerste drie jaar). Bij de exploitatiebegroting schat u de verwachte omzet, inkoopkosten, kantoorkosten en financieringskosten. De liquiditeitsbegroting geeft inzicht in de verwachte daadwerkelijke inkomsten en uitgaven, oftewel de bedragen die u daadwerkelijk (op uw bankrekening) ontvangt of die worden betaald. Dit laatste overzicht geeft u per maand voor de komende drie jaar, het eerste overzicht mag per jaar gegeven worden.
Lees verder