Het maken van een duidelijke SWOT-analyse

Het maken van een duidelijke SWOT-analyse Tegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen weer. Maar hoe deelt u deze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen nu op in dit schema? In dit artikel leert u hoe u de SWOT-analyse kunt gebruiken.

Waar staan de letters SWOT voor?

De SWOT-analyse is een model waarmee men sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van bijvoorbeeld een bedrijf of gebied kan indelen. SWOT is de Engelse afkorting van strengths, weaknesses, opportunities, en threats. Deze woorden betekennen in het Nederlands Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Het model heet de SWOT-analyse aangezien dit de naam van het model is, en dit gemakkelijker uitspreekbaar is dan SZKB-analyse.

SWOT-analysemodelSWOT-analysemodel

Hoe werkt een SWOT-analyse?

Allereerst kunt u het beste het model naast uw opdracht neerleggen. U ziet dat het model bestaat uit vier vakken: Het vak voor de sterktes, het vak voor de zwaktes, het vak voor de kansen en het vak voor de bedreigingen. Voordat u begint met het invullen van dit model is het belangrijk om dit te weten:

Sterktes en zwaktes zijn op micro niveau, dus intern (op een bedrijf zelf bijvoorbeeld). Kansen en bedreigingen zijn op meso en macro niveau en dus extern (het bedrijf zelf kan hier weinig invloed op uitoefenen).

U bedenkt nu van het bedrijf of gebied waarvoor u een SWOT-analyse maakt de sterktes van dit bedrijf en noteert deze, dit doet u ook bij de zwaktes, de kansen en de bedreigingen. Vervolgens heeft u bij alle 4 de vakken vele punten kunnen opnoemen. Punten kunnen die u kunt beoordelen zijn bijvoorbeeld de ligging, de producten, de service enzovoort. Als u deze in de vier vakken heeft ingevuld bent u klaar met de SWOT-analyse. Een SWOT-analyse kan gerust enkele kantjes groot zijn, u wilt immers alle punten meenemen in uw analyse. Dit geeft niets, de SWOT-analyse wordt opgevolgd door de prioriteitenstelling, de concurrentiematrix en het FOETSJE-model waardoor uiteindelijk enkele strategieën overblijven voor het bedrijf of gebied.

Een SWOT-analyse geeft u een duidelijk beeld waar de sterktes en de kansen van uw bedrijf zitten en waar de zwaktes en de bedreigingen van uw bedrijf zitten. Door deze zwaktes om te buigen naar sterktes en de bedreigingen tot kansen te maken kunt u veel meer mensen trekken, betere producten aanbieden of betere service aanbieden, u heeft nu via de SWOT-analyse immers een overzicht gekregen van waar het goed en fout gaat op uw bedrijf.

Om meer duidelijkheid te krijgen staat hieronder een voorbeeld beschreven:

Voorbeeld:


U heeft een ijsboerderij in het Groene Hart liggen. Het Groene Hart staat bekend om de vele recreanten die op dit gebied af komen. Uw producten en de service op uw bedrijf is erg goed, toch wil het niet echt lukken om veel mensen op uw bedrijf te krijgen. Wat kunt u hier aan doen?

U kunt nu de sterkes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw bedrijf in de SWOT-analyse invoeren. Sterktes van het bedrijf zijn de producten en de service, dit is op het bedrijf zelf en dus intern, dus een sterkte. In het voorbeeld staat ook genoemd dat de ijsboerderij een goede ligging heeft namelijk in het Groene Hart. Is dit dan een sterkte? Nee, aangezien dit niet op micro niveau is en niet intern is maar extern dit is een kans waar de ijsboerderij op in kan spelen.

Na het invullen van deze SWOT-analyse blijkt dat er maar 1 drukke weg langs uw ijsboerderij ligt en er totaal geen fietspad ligt. Ondanks dat u zulke lekkere producten heeft en de service goed is, is uw bedrijf dus voor recreanten slecht bereikbaar. Auto's rijden hard en zoeven zo bij uw bedrijf zo voorbij. Nu u dit weet, kunt u hierop gaan inspelen.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?De prioriteitenstelling zorgt ervoor dat u niet met uw handen in het haar hoeft te zitten. Na de SWOT-analyse kan het zi…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…

Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixHoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixU bent bezig met een marketingplan voor uw bedrijf, een moeilijke maar ook leuke klus. U wilt graag een zo goed mogelijk…
Marketingstrategie: Kernvaardigheden van Hamel en PrahaladDe kernvaardigheden van Hamel en Prahalad vinden dat het kiezen van een strategie vooral gebaseerd moet zijn op wat het…
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 16-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.