InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix

Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix

Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix U bent bezig met een marketingplan voor uw bedrijf, een moeilijke maar ook leuke klus. U wilt graag een zo goed mogelijk plan voor uw bedrijf, aangezien dit u geld oplevert. In dit artikel wordt een duidelijke confrontatiematrix beschreven, dit deel van het marketingplan sluit aan bij de SWOT-analyse.

SWOT-analyse

Zoals in de inleiding staat vermeld, sluit de confrontatiematrix aan bij de SWOT-analyse. Zonder SWOT-analyse kunt u geen confrontatiematrix maken. De SWOT-analyse laat zien wat de sterktes, de zwaktes, de kansen en de bedreigingen van uw bedrijf zijn. Voor meer informatie over de SWOT-analyse kunt [u dit artikel lezen: Het maken van een duidelijke SWOT-analyse.

Wat is een confrontatiematrix of SWOT-matrix?

Een confrontatiematrix bestaat uit vier velden namelijk: Het groeiveld, het verbeterveld, het verdedigveld en het problemenveld. Een andere naam voor de confrontatiematrix is de SWOT-matrix. Door het tegenover elkaar plaatsen van sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen en zwaktes en bedreigingen ontstaan er strategieën, dit zijn de groeistrategie, verbeterstrategie, verdedigstrategie en de probleemstrategie, hetzelfde dus als de vier velden.

Hoe ziet een confrontatiematrix eruit?

Een confrontatiematrix wordt vaak gemaakt in een tabel. Teken hiervoor een tabel van 3 bij 3 hokjes. Het links bovenste hokje blijft leeg. Hieronder ziet u hoe de tabel eruit ziet. Maak de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen dik gedrukt en in de velden komen de strategieën te staan. Zorg dat u genoeg plek heeft op het veld, dit aangezien er soms vele strategieën uit de confrontatiematrix komen.

SterktesZwaktes
Kansengroeiveldverbeterveld
Bedreigingenverdedigveldproblemenveld

Hoe werkt de confrontatiematrix?

Per veld worden strategieën samengesteld door factoren met elkaar te combineren. Hieronder staat uitgewerkt hoe elke strategie tot stand komt.

Groeistrategie

De vraag die u uzelf moet stellen is als volgd: Welke sterkte kunt u tegenover de kans zetten zodat er groei te behalen is? U kijkt dus in de SWOT-analyse bij de sterktes die u kunt combineren met de kansen uit de SWOT-analyse. Een sterkte zou kunnen zijn dat uw bedrijf veel ruimte heeft voor een terras. Een kans is dat er fietsers langs uw bedrijf fietsen. De strategie die hieruit zou kunnen komen is een terras voor de voorbijgaande fietsers maken.

Verbeterstrategie

Bij de verbeterstrategie staan de zwaktes tegenover de kansen. U moet uzelf dus afvragen welke zwaktes u moet verbeteren om een kans mogelijk te kunnen maken. Stel een zwakte op uw bedrijf is dat u uw erf niet bijhoudt en deze dus niet aanmoedigd om langs te komen, dit terwijl de langskomende fietsers een kans zijn om langs uw bedrijf te komen. Door de zwakte, dus het erf te verbeteren door hem bijvoorbeeld opnieuw te straten, kunt u de kans mogelijk maken om fietsers op uw bedrijf te krijgen.

Verdedigingsstrategie

Bij deze strategie staan de sterke punten tegenover de bedreigingen. Dus welke sterke punten kunnen bedreigingen op uw bedrijf verdedigen? Stel uw buren hebben hetzelfde bedrijf als u, deze zijn een bedreiging voor u aangezien u niet wilt samenwerken. Een sterkte van uw bedrijf is dat u goedkoper bent en uw producten beter zijn. De sterkte om uw bedrijf te verdedigen tegenover de buren is dus de prijs en de producten.

Probleemstrategie

Hier staan de zwakke punten en de bedreigingen tegenover elkaar. Welke zwakke punten en bedreigingen kunnen een probleem worden of zijn? Stel uw bedreiging is dat de buren hetzelfde bedrijf hebben als u. De zwakte van uw bedrijf is dat uw producten minder goed zijn dan die van de buren. Een probleem is dus dat de buren uw klanten afpakken. Hierbij moet u dus een strategie gaan bedenken om de problemen te voorkomen.

Het vervolg: de prioriteitenstelling

Na de confrontatiematrix komt de prioriteitenstelling, deze laat zien welke strategieën de hoogste prioriteit hebben. Het kan dus best zijn dat uit de confrontatiematrix tientalle strategieën naar voren komen, dit is niet erg aangezien deze worden gerangschikt op prioriteit in de prioriteitenstelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van de SWOT-analyse tot het centraal probleemVan de SWOT-analyse tot het centraal probleemHet bepalen van een centraal probleem is belangrijk voor het maken van een ondernemingsplan. Hiervoor moet een SWOT-anal…
Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrixMarketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrixAls de sterktes en zwaktes bekend zijn geworden uit de interne analyse en de kansen en bedreigingen uit de externe analy…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
SWOT-analyse en confrontatiematrixDe SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaak…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Bronnen en referenties
  • Over marketing (boek)

Reageer op het artikel "Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix"

Reacties

Sayam, 26-03-2013 11:59 #2
Erg handig!

Naar mijn doen is het af en toe té versimpeld (uitleg over hoe je een tabel moet tekenen en wat je dik moet bedrukken). Echter maakt dit het ook wel erg bruikbaar bij minder bekwamen!

Top werk

Martin, 05-07-2012 06:35 #1
Hey Dobel,

Super bedankt voor dit duidelijke stuk. Ben in afsluitende fase voor nima b sales.
Deze uitleg had ik nou net nodig voor mijn verkooppplan.
Top!

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 24-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing
Reacties: 2
Schrijf mee!