FOETSJE strategie marketingplan

Bij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder in het marketingplan weg gelaten. Toch blijven er altijd meerdere strategieën over. Uiteindelijk wilt u de beste strategieën voor uw plan uiteindelijk overdragen of gaan toepassen. Hiervoor is de FOETSJE strategie. De FOETSJE strategie haalt de beste strategie voor uw marketingplan naar voren.

De afkorting FOETSJE

Het woord FOETSJE is een afkorting. De letters betekenen het volgende:
  • Financieel haalbaar
  • Organisatorisch uitvoerbaar
  • Economisch verantwoord
  • Technisch te verwezelijken
  • Sociaal aanvaardbaar
  • Juridisch zeker
  • Ecologisch aantrekkelijk

Zoals u kunt zien zijn de afkortingen doelstellingen. Een strategie moet deze doelstellingen kunnen verwezelijken. Hoe beter de doelstellingen te verwezelijken zijn, hoe hoger de strategie in het FOETSJE model scoort.

Het toepassen van uw strategieën in het FOETSJE model

Nu u weet waar de letters FOETSJE voor staan kunt u verder naar het toepassen van het FOETSJE model. Nummer de strategieën die u heeft. Het kan afwisselend zijn, het ene marketingplan heeft maar 3 strategieën voor het FOETSJE model, het andere plan heeft er misschien 7 of 8.

Elke strategie gaat u per doelstelling (de woorden waar FOETSJE voor staan) testen door middel van cijfers die u de strategie op de bepaalde doelstelling geeft. Gemakkelijke cijfers om mee te werken zijn bijvoorbeeld de cijfers van 1 tot en met 5. Hierbij staat 1 voor erg slecht uitvoerbaar en 5 voor erg goed uitvoerbaar.

Vervolgens maakt u een tabel:
FOETSJE
strategie 1
strategie 2
strategie 3

In het vakje van de F van Financieel haalbaar zet u een cijfer tussen de 1 en de 5 hoe goed u denkt dat deze strategie financieel haalbaar is. Denkt u dat dit slecht haalbaar is ga dan voor een laag cijfer, denkt u dat deze strategie financieel goed haalbaar is kies dan voor een hoger cijfer zoals 4 of 5.

Zo werkt u elke foetsje doelstelling bij elke strategie af zodat alle hokjes van de tabel met een cijfer zijn ingevuld.

Conclusie van het FOETSJE model

Nu u alle doelstellingen hebt voorzien van een cijfer per strategie moet u hier een conclusie uit gaan halen. Dit is eigenlijk erg simpel. Tel per strategie de cijfers die u voor F voor O, E, T, S, J en E op. Dit totaalcijfer schrijft u even op per strategie.

Stel strategie 1 heeft een totaal van 18 punten, strategie 2 een totaal van 14 punten en strategie 3 een totaal van 20 punten, dan heeft strategie 3 de meeste kans aangezien deze strategie per doelstelling het hoogst heeft gescoord.

Zo heeft u dus uw strategieën getest aan het FOETSJE model. Soms kunt u ook voor meer dan 1 strategie gaan, bijvoorbeeld een strategie op de korte en een strategie op de lange termijn.
© 2010 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: Strategische opties formuleren en toetsenMarketingplan: Strategische opties formuleren en toetsenStrategische opties zijn een cruciaal onderdeel van het marketingplan. Als de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen…
Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOTFoetsje, Destep en Swot zijn alle drie analyses. Door deze analyses goed uit te voeren is een zeer goed beeld te verkrij…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Een marketingstrategie beoordelen met het FOETSJE-modelEen marketingstrategie beoordelen met het FOETSJE-modelNiet alle bedrijven hebben een goed beeld van wat hun sterke en zwakke punten zijn en waar hun kansen wel en vooral ook…

Marketing Boedapest richt zich op doelgroepenMarketing Boedapest richt zich op doelgroepenVliegtuigmaatschappij Malèv en het Budapest Tourist-Office hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer ‘winterinvita…
Bekendste reclameslogansBekendste reclameslogansGoed bedachte en eenvoudig te onthouden reclameslogans kunnen een zeer goede reclame vormen voor een bedrijf. Jaren nada…
Dobel (155 artikelen)
Laatste update: 18-07-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.