InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechtspersonen (Rechtsvormen)

Rechtspersonen (Rechtsvormen)

Rechtspersonen (Rechtsvormen) Een Vereniging, Stichting, de NV en BV behoren in 't Nederlandse recht tot de rechtspersonen. De term rechtspersoon staat in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en is te onderscheiden van een natuurlijk persoon. Wat houdt nu de term rechtspersoon precies in? Wat is in rechtsbevoegdheid en juridisch het verschil tussen een rechtspersoon en een natuurlijk persoon? In dit artikel uitleg over de term rechtspersonen en welke rechtsbevoegdheden een rechtspersoon of natuurlijk persoon heeft.

Rechtspersonen & Natuurlijke Personen

Rechtspersonen en Natuurlijke personen. In Nederland behoren Verenigingen en Stichtingen, Besloten Vennootschappen (BV) en Naamloze Vennootschappen (NV) tot de rechtspersonen. De term rechtspersoon wordt naast de term natuurlijk persoon gebruikt. De reden dat natuurlijke- en rechtspersonen onderscheiden worden en niet tezamen onder bijvoorbeeld ‘personen’ vallen is omdat rechtspersonen niet alles mogen. Hieronder wordt dit onderscheid nader uiteengezet.

Natuurlijke Personen

Natuurlijke Personen. Een natuurlijk persoon (mens van vlees en bloed) is bevoegd om als zelfstandig rechtssubject aan het rechtsverkeer deel te nemen. Dit is een juridische formulering die inhoudt dat men zonder hulp van anderen:
  • eigenaar kan zijn van goederen
  • overeenkomsten kan sluiten
  • testamenten kan maken
  • kan huwen
  • ouderlijke macht over kinderen kan hebben

Rechtspersonen

Rechtspersonen. Rechtspersonen zijn door het recht bedachte structuren die ook als rechtssubject aan het rechtsverkeer kunnen deelnemen. Zoals hierboven reeds gezegd, is er onderscheid gemaakt in natuurlijke- en rechtspersonen, daar rechtspersonen niet alles mogen. Rechtspersonen mogen wel vermogensrechtelijke rechten en verplichtingen hebben zoals:
  • eigenaar zijn
  • overeenkomsten sluiten
Rechtspersonen mogen geen rechten en verplichtingen uitoefenen op het gebied van personen en familierecht (tenzij de wet dit anders bepaalt). Zo kan een rechtspersoon bijvoorbeeld niet huwen en geen testament maken.
Een rechtspersoon kan wel erfgenaam zijn.

Regels voor alle Rechtspersonen

Bepalingen Wetboek. Wat een rechtspersoon is en wat dit juridisch inhoudt, staat in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Dit Wetboek is onderverdeeld in een aantal titels. De eerste titel is Algemene bepalingen.

Algemene Bepalingen. In de algemene bepalingen staan regels die voor alle rechtspersonen gelden. Niet alleen voor Verenigingen en Stichtingen, maar ook voor Naamloze en Besloten Vennootschappen. Tevens wordt aangegeven welke rechtspersonen mogelijk zijn. De wetgever heeft hier een gesloten systeem willen maken. Dit houdt in dat buiten de rechtspersonen die genoemd worden, er géén andere mogelijk zijn. De wetgever noemt onder andere de Staat, Kerkgenootschappen en ook Verenigingen en Stichtingen.

Burgerlijk Wetboek:
  • De Vereniging is verder geregeld in titel 2 van Boek 2
  • De Stichting is verder geregeld in titel 4 van Boek 2
Alle regels en artikelen die in Boek 2 staan, zijn van dwingend recht, tenzij het betreffende artikel aangeeft dat het anders kan. Veelaal staat er dan ook een vermelding van hoe het anders kan. Meer informatie is te vinden in Stichting & Statuten en Vereniging & Leden.

Meer Ondernemingsvormen

Gerelateerde artikelen
Commerciële en niet-commerciële organisatiesCommerciële en niet-commerciële organisatiesAls mensen met elkaar gaan samenwerken om een bepaald doel te behalen, ontstaat er een organisatie. Voorbeelden van orga…
Het Burgerlijk WetboekHet Burgerlijk WetboekHet burgerlijk recht is grotendeels geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Het Burgerlijk Wetboek is in 8 verschillende del…
De personen in het BestuursrechtWie is rechtssubject in het Bestuursrecht? In het kort zijn dat: de bestuursinstantie (bestuursorgaan) en de belanghebbe…
Rechtsvormen: eenmanszaak, vof, nv en bvBij het opzetten van een eigen bedrijf of organisatie zal je een rechtsvorm moeten kiezen. Ook non-profit organisaties h…
Het recht: wetboekenHet recht: wetboekenBinnen het recht bestaan verschillende rechtsbronnen, waarvan de wet veruit de belangrijkste is. De wet is ingedeeld in…
Bronnen en referenties
  • Groenhart et al. Uw advocaat Thuis. Amsterdam: Trendboek

Reageer op het artikel "Rechtspersonen (Rechtsvormen)"

Reacties

Gé de Boer, 04-04-2016 01:03 #4
Het verschil tussen natuurlijke personen en rechtspersonen is me -goeddeels- duidelijk. Maar wanneer is dat verschil in de wet opgenomen? Dat laatste kan ik nergens vinden.
mvgr

G. de Boer

A. Weidenbruch, 02-01-2014 23:42 #3
Mijn vraag kan ik nergens vinden. Mag een rechtspersoon en stichting leiden of ingeschreven zijn bij de kvk als rechtspersoon die zelfs door een rechter veroordeeld is een straf heeft gekregen. of waar kan ik dit na lezen?

m.v.g.
A.Weidenbruch

Wiecher Pool, 28-11-2012 00:44 #2
Sorry, kan niet beginnen met ik, maar ik ben oprichter van een blaaskapel en sta ingeschreven bij de kamer van koophandel als vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid, de statutaire zetel is op mijn adres, door mijn toe doen is deze ontstaan, nu word ik aan gesproken van laat hem in de waan dat deze kapel op mijn naam staat. Vraag, staat deze nu op mijn naam, of staat deze naam ook op naam van meerdere bestuursleden. Reactie infoteur, 30-11-2012
Beste Wiecher,

Kijk even bij de volgende link.
Eventueel kan je ook bij de KvK terecht voor specifieke vragen.
http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/stichtingen-en-verenigingen/aansprakelijkheid-van-bestuurders-van-een-stichting-en-vereniging/

Mvg

Ruby Red, 15-03-2011 21:30 #1
Geachte, wij zijn een jonge pop/rock band bestaande uit 5 bandleden, gemiddelde leeftijd is 19 jaar. de afgelopen 2 jaar hebben wij ruim 100 keer op mogen treden. We overwegen nu een rechtspersoon op te richten, zelf denken we aan een Stichting, of een Coop vereniging. Wat zou u ons kunnen adviseren.

Infoteur: Sila
Laatste update: 05-11-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!