Jezelf beter verkopen als zzp-er: 10 tips

Jezelf beter verkopen als zzp-er: 10 tips Als zzp-er moet je jezelf verkopen: je hebt immers geen werkgever die zorgt dat er nieuwe opdrachten binnenkomen. Als je werk wilt houden, zul je op pad moeten en bewust reclame voor jezelf moeten maken. Dat doe je in de eerste plaats door je bestaande opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren en te zorgen voor tevreden klanten. Maar ook met netwerken en een goed verhaal kun je veel bereiken. Onderstaande tips kunnen helpen om jezelf als zzp-er beter te verkopen.

1. Noem jezelf geen zzp-er

Je potentiële opdrachtgevers zijn niet op zoek naar een zzp-er; zij zijn op zoek naar een deskundige, een specialist of een vakman. Zorg daarom dat je je ook op die manier profileert. De titel waarmee je naar buiten treedt moet jouw deskundigheid op je vakgebied aantonen. Dat je je vak uitoefent in een zzp-constructie is in de meeste gevallen niet echt interessant.

2. Je verhaal klaar hebben

Zorg ervoor dat je altijd je verhaal klaar hebt over wat jij te bieden hebt. Dat geldt niet alleen tijdens zakelijke bijeenkomsten, maar ook in de privésfeer. Je weet nooit hoe je via-via aan nieuwe klanten of opdrachten komt; zeker niet als startende zzp-er. Het werkt het beste wanneer je verschillende versies van je verhaal paraat hebt. Soms past het beter om in twee zinnen uit te leggen wat je doet; in andere gevallen kun je daar gerust een kwartier de tijd voor nemen. Ook moet je rekening houden met de kennis en behoefte van je gesprekspartner: die kunnen nogal verschillen. Maak telkens een inschatting van de interesse van je gesprekspartner, of je vaktermen moet gebruiken, en of je je verhaal abstract moet houden of juist moet voorzien van concrete voorbeelden.

Je verkoopverhaal hoef je niet thuis woord voor woord in je hoofd gestampt te hebben, maar het is wel goed om globaal te weten wat je gaat zeggen. Het helpt om je verhaal eens rustig voor jezelf uit te schrijven en het voor jezelf of bij familie en vrienden te oefenen.

3. Lever goed werk en kom afspraken na

In vrijwel alle branches halen zzp-ers de meeste omzet bij bestaande klanten. Die kennen je al en zij zitten niet te wachten op jouw verkooppraatjes of reclamemateriaal. De beslissing of ze jou in de toekomst weer willen inhuren hangt vooral af van het feit of ze tevreden zijn over jouw prestaties tot nu toe. Zorg er daarom voor dat je eerste prioriteit is om goed werk te leveren, en om je afspraken na te komen. Mochten bepaalde zaken echt niet lukken, communiceer daar dan zo vroeg mogelijk over, zodat de verwachtingen van je opdrachtgever worden bijgesteld.

4. Schrijf vriendelijke offertes

Veel hangt af van het beeld dat (potentiële) klanten hebben van jou. Die beeldvorming kun je op allerlei manieren beïnvloeden; ook op manieren die mensen (ook je opdrachtgever) niet snel zullen verwachten. Zo kun je je offertes, opdrachtovereenkomsten, en facturen op zo'n manier in elkaar zetten dat ze vriendelijker overkomen dan wat gebruikelijk is. Schrijf in begrijpelijke taal en gebruik bijvoorbeeld 'voorstel' in plaats van 'offerte', en 'investering' in plaats van 'kosten'.

5. Je product verkopen en jezelf verkopen

Als zzp-er verkoop je eigenlijk jezelf. Als je op zoek bent naar nieuwe opdrachten is het daarom niet alleen belangrijk dat je product goed in elkaar zit en aan de verwachtingen voldoet. Het is ook van groot belang hoe jij zelf overkomt. Zorg daarom dat je er altijd verzorgd uitziet en werk aan je houding en uitstraling.

6. Houd de concurrentie in de gaten

Als je jezelf wilt verkopen is het belangrijk dat je weet waar je concurrenten zich mee bezighouden. Als je een goed beeld hebt van wie je concurrenten zijn en wat zij doen, kun je betere keuzes maken voor jezelf. Bied jij hetzelfde aan als zij, maar voor minder geld of een betere kwaliteit? Pas jij je product of dienstverlening aan, zodat jullie geen directe concurrenten meer zijn? Is er misschien een samenwerking mogelijk met een concurrent waar jullie beiden beter van worden?

7. Netwerken als investering

Voor de meeste zzp-ers heeft het weinig zin om te adverteren in de krant of om reclamefolders te laten drukken. Meestal zijn een website en visitekaartjes voldoende. Investeren die je vooral in tijd, door te netwerken. Houd daarbij goed in de gaten dat netwerken niet automatisch werk oplevert. Netwerken wordt pas echt effectief wanneer je doelgericht te werk gaat en wanneer je je goed voorbereid op de gesprekken die je wilt voeren.

8. Ga op zoek naar een goede accountant of boekhouder

Een goede accountant of boekhouder levert je natuurlijk niet direct werk op. Maar door je financiële en fiscale administratie uit te besteden houd jij wel veel tijd over om aan zaken te besteden die er voor jou echt toe doen, zoals netwerken en het uitvoeren van opdrachten. Hoewel accountants en boekhouders vaak flinke uurtarieven vragen, verdient een goede boekhouder zijn geld zeker terug voor jou.

9. Blijf jezelf ontwikkelen

Als zzp-er moet je niet alleen aan je huidige opdrachten denken, maar ook rekening houden met de toekomst. Een deel van je tijd zul je daarom moeten steken in je eigen ontwikkeling. Dat kan bijvoorbeeld door middel van cursussen en opleidingen. Maar ook door de belangrijkste vakbladen bij te houden of door regelmatig bij te praten met 'collega's'.

10. Zorg ervoor dat je bestaande klanten reclame voor je maken

De ultieme manier van reclame maken voor jezelf als zzp-er is wanneer anderen positief over je praten. Dat bereik je in de eerste plaats door je werk goed te doen, maar je kunt dit soms ook sturen. Zo kun je bijvoorbeeld op je website vermelden wie tot op heden je belangrijkste opdrachtgevers waren. Sommige bezoekers van je website zullen voordat ze jou bellen eerst te rade gaan bij één van je vorige opdrachtgevers (zeker als ze die kennen). Ook kun je tevreden opdrachtgevers vragen om een aanbeveling te schrijven op je LinkedIn pagina. Op die manier maken anderen reclame voor jou.

Lees verder

© 2014 - 2024 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Overeenkomst van opdrachtOvereenkomst van opdrachtBij een overeenkomst van opdracht voert de opdrachtnemer een opdracht uit voor de opdrachtgever in ruil voor loon. In te…
Opdracht makelaar intrekken of ontbindenOpdracht makelaar intrekken of ontbindenEen contract met een makelaar om een huis te verkopen wordt meestal opdracht genoemd. Zo´n opdracht bevat onder meer de…
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Een korte online verkooptraining (cursus)Een korte puur theoretische verkooptraining opgedeeld in een aantal stappen. Deze stappen zijn belangrijk om tot een goe…

Social Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenSocial Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijvenJe Facebook fanpage is in de lucht, maar dan begint het echte werk pas: waar ga je regelmatig berichten over schrijven?…
Ieder zijn vak: reclame makenIeder zijn vak: reclame makenAls je zelf ondernemer bent, dan weet je hoe veelzijdig en intensief je werk is. Je bent goed en gedreven bezig om je do…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Jan Dijkgraaf (2011). 'Leve de zzp-er: Nooit meer loonslaaf.'
  • Tijs van den Boomen (2014). 'Handboek zelfstandigen 2014.'
  • Karen Romme (2009). 'Calimeromarketing 2.0.'
Brempie (229 artikelen)
Laatste update: 25-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.