ZZP reclame maken: 10 marketing tips voor ZZP-ers
Als ZZP'er moet je zelf reclame maken. Niet voor je bedrijf, maar voor jezelf. Je moet jezelf zien te verkopen aan je opdrachtgevers. Je kunt reclame maken zoals grote bedrijven dat doen: in de krant en op de radio. Maar het is veel effectiever en goedkoper wanneer je dit op een andere manier doet. Richt je daarbij vooral op bestaande klanten. Verras ze door je manier van werken. Focus op waar jij als ZZP'er goed in bent, en doe daar iets mee richting je (potentiële) opdrachtgevers. En geloof in jezelf!
Jezelf verkopen
Als ZZP'er moet je jezelf verkopen. Je moet dus reclame voor jezelf maken. Dat kun je op de traditionele manier doen, via reclame op de radio of een advertentie in de krant. In sommige branches is dat effectief; in andere niet. Of het nu effectief is of niet: het kost in ieder geval veel geld. Hieronder vind je 10 marketing tips voor ZZP'ers (en andere kleine ondernemers) die niet of nauwelijks geld kosten, maar die vaak wel heel effectief zijn. Vooral als je ze combineert.
1. Voer je opdrachten zo goed mogelijk uit: dat is je belangrijkste marketing
Het werk dat je nu doet, is je visitekaartje voor de toekomst. Zeker als je bedenkt dat je de meeste nieuwe opdrachten binnenhaalt via bestaande opdrachtgevers. Als jij je opdrachten naar tevredenheid uitvoert, leidt dat vaak tot een vervolgopdracht bij dezelfde klant. Of deze opdrachtgever beveelt jou aan bij anderen die op zoek zijn naar dezelfde expertise.
Bedenk daarbij dat je het best presteert als je gemotiveerd bent. Motivatie wordt bij de meeste mensen sterk gestimuleerd wanneer zij iets nieuw aanpakken. Als jij ervoor zorgt dat je je opdrachten snel afrondt, kun je regelmatig met iets nieuws beginnen. Op die manier blijf je gemotiveerd en blijf je goed presteren.
2. Wees open over wat je doet
Veel ZZP'ers werken in de zakelijke dienstverlening. Een groot deel van deze ondernemers verkoopt ideeën. En ook buiten de zakelijke dienstverlening worden veel ideeën verkocht. ZZP'ers zijn vaak erg terughoudend als het gaat om reclame maken voor wat ze doen. Ze zijn bang dat anderen hun ideeën kopiëren en ermee vandoor gaan. Dit kan een gegronde angst zijn, maar in de meeste gevallen zal het niet zo'n vaart lopen. Het idee is namelijk alleen echt wat waard wanneer het gekoppeld is aan jouw expertise.
En als je te terughoudend bent in uitleggen wat je doet, weet vrijwel niemand wat je te koop hebt. Het is vaak beter het risico te nemen en iedereen te laten weten wat voor fantastische ideeën jij te koopt hebt.
3. Gratis is de beste reclame
De beste reclame die je kunt maken is iets gratis weggeven. Dat geldt niet alleen voor de consumentenmarkt, maar net zo goed voor de zakelijke markt. Als je gratis iets weggeeft kunnen mensen geheel vrijblijvend kennismaken met jou en je diensten. Als dat goed bevalt zullen zij je de volgende keer betalen.
Gratis is vaak beter dan
korting geven. Wanneer je iets gratis weggeeft, snappen mensen heel goed dat dat iets eenmaligs is. Terwijl mensen aan korting snel wennen. Als jij de eerste keer voor de helft van je reguliere tarief werkt, waarom zou dat de tweede keer dan niet kunnen?
4. Zorg voor iets extra's
Op het moment dat je je product verkoopt, moet je het natuurlijk op de juiste manier presenteren. Maar vervolgens moet je ook waarmaken wat je hebt beloofd. Als je uit bent op vervolgopdrachten kun je het best nog iets meer doen. De klant zal positief verrast zijn, wat de kans enorm vergroot dat hij je een volgende keer weer inhuurt, of dat hij gratis reclame voor je maakt in een gesprek met andere potentiële opdrachtgevers.
5. Ga creatief om met afwijzingen; gebruik ze in je marketing
Afwijzingen zijn niet leuk, maar je zult ermee moeten leren omgaan. In plaats van teleurgesteld zijn, is het verstandig om voor jezelf te evalueren wat er mis is gegaan. Misschien heb je zelfs de kans om dit aan je misgelopen opdrachtgever te vragen.
Ook helpt het wanneer je na een afwijzing een bedankje stuurt. Op die manier val je op, en word je de volgende keer misschien toch weer uitgenodigd voor een gesprek.
6. Reclame maken is je opdrachtgever verrassen
Zoals hierboven al beschreven staat kun je je opdrachtgever verrassen door iets extra's te doen. Maar ook met je manier van werken kun je positief opvallen. Door met unieke informatie te komen - bijvoorbeeld over dezelfde kwestie in een hele andere branch - kun je positief opvallen en gaat je opdrachtgever zien wat jou onderscheidt van je concurrenten.
Hetzelfde kun je bereiken door gebruik te maken van ongewone verbindingen met andere mensen: breng je opdrachtgever in contact met personen die hij anders nooit in zijn werk tegenkomt. Het inzetten van een kunstenaar is in veel opdrachten heel afwijkend, maar kan ook veel opleveren.
7. Als ZZP-er moet je ook nee kunnen zeggen
Iets wat moeilijk bereikbaar is, krijgt al gauw het label exclusief. En iets dat exclusief is, willen mensen graag hebben. Wees daarom niet te bang om 'nee' te verkopen. Als je vol zit, of geen zin hebt in een klus, is het heel normaal om een opdracht te weigeren. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat deze opdrachtgever de volgende keer niet bij je terug komt.
8. Je tarief verhogen kan ook reclame zijn
Het kan ook zijn dat een opdrachtgever je vraagt om iets te doen wat jij niet ziet als je 'core business'. Het is belangrijk dat je als ZZP'er focus aanbrengt in wat je doet. Je bent namelijk maar in je eentje, en hebt beperkte tijd en energie. Je kunt beter heel goed zijn in een heel klein dingetje, dan dat je alles een beetje kan. Als iemand met een verzoek bij je komt wat je eigenlijk niet past, hoef je niet per se 'nee' te verkopen. Je kunt er ook voor kiezen om je tarief flink te verhogen. Vraag gewoon eens 40% meer en kijk wat er gebeurt.
9. Presenteer jezelf nooit als ZZP'er
ZZP'ers hebben niet direct een goed imago; misschien ook niet echt slecht. De meeste mensen weten niet precies wat ze van ZZP'ers moten denken. Wat nog weleens gedacht wordt is dat ZZP'ers hetzelfde doen als
werknemers, maar dat ze daar veel meer voor betaald krijgen. En ZZP'ers worden soms ook gezien als halfbakken ondernemers, die het niet aandurven een 'echt' bedrijf op te zetten.
Of dit nu waar is of niet: de term ZZP'er moet je niet gebruiken naar klanten toe: het zegt namelijk helemaal niets over jou. Geef liever aan dat je een specialist of vakman bent in je vakgebied. Want dat is waar je opdrachtgevers naar op zoek zijn.
10. Weet dat je het kan
Als ZZP'er sta je er helemaal alleen voor. Maar dat maakt jou niet minder dan een werknemer. Sterker nog, het feit dat jij volledig verantwoordelijk bent voor je eigen werk en je eigen inkomen motiveert je waarschijnlijk extra om je werk goed te doen. Het is helemaal niet raar als je van tijd tot tijd onzeker bent over of je het allemaal wel kunt. Dat heeft iedereen. Maar zorg wel dat je je zelfvertrouwen terugvindt.
Henry Ford zei ooit:
Of je nu denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt: je hebt gelijk.
Denken dat je het kunt is daarom de belangrijkste voorwaarde om reclame voor jezelf te kunnen maken.
Lees verder