Social Media zakelijk: Facebook fanpage berichten schrijven
Je Facebook fanpage is in de lucht, maar dan begint het echte werk pas: waar ga je regelmatig berichten over schrijven? Een fanpagina voor je organisatie die niet minstens enkele keren per week een nieuw bericht laat zien: niets amateuristischer dan dat. Maar hoe bedenk je zo vaak interessante berichten voor je doelgroep, want zo heel veel nieuws is er ook weer niet te melden? Door voor de lancering van de fanpage daar al een plan voor te maken verval je niet in de categorie 'niet onderhouden fanpages'.
Inhoud:
Nieuwe producten en projecten
Berichten die eigenlijk het makkelijkst zijn om te schrijven zijn die over nieuwe producten die in de organisatie ontwikkeld zijn. Ook grote, succesvolle of opmerkelijke projecten kunnen snel aanleiding zijn om een berichtje over te posten. Daarin mag zeker je enthousiasme tot uiting komen, als die er is. Fake echter geen overmatige positiviteit.
Bekendheid in de media, ook daar mag je als organisatie trots op zijn. Als de media zoveel interesse in het bedrijf heeft om daar bekendheid aan te geven is dat een mooie reden om dat de buitenwereld te laten weten. Dat kan bijvoorbeeld zijn: aandacht op tv of radio, publicatie van een
afgenomen interview in een papieren tijdschrift of online. Vaak zal hierover ook een bericht op de website geplaatst worden. In dat geval kun je in het Facebook bericht naar deze pagina verwijzen.
Belangrijke resultaten en jaarverslag
Ook jaarverslagen geven, afhankelijk van de gedetailleerdheid en inhoud, stof voor een aantal Facebook posts. Het is erg handig om het jaarverslag door te spitten en er opmerkelijke resultaten of details uit te halen die je doelgroep zullen interesseren. Deze berichten kun je ook nog enige tijd na het publiceren van het jaarverslag gebruiken op die momenten dat er weinig ander nieuws te melden is.
Nieuws uit de branche en de gunfactor
Een fanpage is niet alleen maar een eigen etalage. In tegendeel, ook de concullega's kunnen er een -bescheiden- plekje krijgen. Als je als organisatie weet waar je eigen kracht ligt hoef je niet zo bang te zijn voor die van de concurrent. Successen van anderen kunnen waar mogelijk best als gedeeld bericht worden doorgeplaatst. Zet waar mogelijk nog een eigen reactie erbij waaruit blijkt dat het succes van harte gegund is. Enkel liken kan natuurlijk ook, als het bericht voor zich spreekt. Elkaar op zakelijk vlak iets gunnen kan veel goodwill geven die later wel eens van pas kan komen.
Berichten van subsidiegevers / financierders delen
Is de organisatie (deels) afhankelijk van sponsoren, subsidiegevers of financierders, dan is het verstandig om ook hun fanpages te liken. Je ziet daarna hun berichten verschijnen op je nieuwsoverzicht. De berichten die ook voor jouw doelgroep van belang kunnen zijn kun je weer doorplaatsen door te delen of te liken.
Berichten hoeven niet altijd direct nuttig te zijn. Ook opmerkelijke anekdotes tijdens het contact met klanten of andere partijen kunnen een mooie afwisseling geven op Facebook. De buitenwereld vindt het prettig om te zien dat er ook mensen zitten achter een organisatie, die empathisch zijn naar andere organisaties toe. Wie wil er met een kil, onpersoonlijk (lijkend) bedrijf zaken doen? Mensen houden van nature van menselijk contact. Dat kun je ook op je Facebook fanpagina uitdragen, zonder daarin te overdrijven natuurlijk. Ook geweldig of juist tragisch nieuws van een klant of organisatie waar je veel mee samenwerkt kan op zijn plaats zijn in het Facebook nieuwsoverzicht.
Reacties beheren
Als de bezoekers die jouw fanpage geliked hebben reacties geven op jouw posts, dan zul je deze ook goed in de gaten moeten houden. Er kan tussen opmerkingen ook een nieuwe vraag gesteld worden of een pittige reactie gegeven worden. Kruip niet weg achter een digitale muur maar reageer rustig en correct, ook al is de opmerking een regelrechte klacht. Laat zien dat je iedereen, wie het ook is, serieus neemt. Stel in geval van een klacht voor om de issue rechtstreeks via telefoon of mail op te lossen. Daardoor hoef je geen zaken op je Facebook pagina uit te vechten.
Hoeveel berichten en hoe snel achter elkaar posten
Drie keer per week een bericht posten is wel het echte minimum. Beste is natuurlijk om elke dag iets te plaatsen. De weekenddagen zou je over kunnen slaan. Maar je kunt ook de kans gebruiken om ook dan je doelgroep te bereiken door dan ook van je te laten horen. Dat kan ook met vooraf ingeplande berichten met bijvoorbeeld de gratis versie van de software Hootsuite. Het is verleidelijk om een keer per dag een flink aantal berichten op je tijdlijn te plaatsen, onder het mom van 'dat is voor vandaag weer klaar'. Dat is wel een valkuil want je publiek heeft algauw door dat je op social media zit omdat het nou eenmaal moet tegenwoordig. Plaats liefst niet meer dan twee berichten vlak na elkaar. Later op de dag kun je dan nog eens iets posten. Je publiek ziet dan dat je regelmatig op social media aanwezig bent omdat je daar echt wil zijn.
Begin je op zakelijk vlak aan social media zoals Facebook, dan zul je daar actief mee moeten blijven. Een tijdlijn die na een intensieve periode totaal instort en weken of zelfs maanden niets laat horen, valt zwaar door de mand: jullie organisatie is blijkbaar niet erg social media minded. Dat kan potentiële klanten of andere partijen op gedachten brengen dat het misschien erg slecht gaat, zo slecht dat hier geen energie meer voor over is, misschien zakelijk zelfs een aflopende zaak? Laat niets te raden over en houd je aan de mooie plannen om je organisatie ook via social media als Facebook te profileren.
Het verschil tussen berichten liken en delen
Tot slot nog iets over de mogelijkheden om Facebook-berichten van anderen over te nemen:
- 'Vind ik leuk' plaatst het externe bericht zonder meer op jouw tijdlijn en nieuwsoverzicht
- 'Delen' biedt je de mogelijkheid om een extern bericht ook van een eigen tekst te voorzien
Lees verder