Tips voor ZZP-ers op zoek naar opdrachten
Opdrachten vinden is voor veel ZZP-ers een moeilijke opgave. Opdrachtgevers liggen niet voor het oprapen en als ZZP'er ben je misschien niet zo'n beste verkoper. Het kan helpen om andere zelfstandigen op te zoeken. Ook projecten aanpakken die weinig nut lijken te hebben kunnen op de lange termijn inkomen en klanten opleveren. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat marketing geen op zichzelf staande activiteit is: je bent zelf je bedrijf. Als laatste moet je onthouden dat je grootste marktkansen liggen bij bestaande klanten.
Als ZZP-er moet je veel dingen zelf regelen. In de eerste plaats moet je je eigen inkomen bij elkaar werken. En dat doe je niet alleen door opdrachten uit te voeren. Daarnaast moet je zelf ook voor deze opdrachten zorgen, je moet je eigen administratie bijhouden, en als je zin hebt in koffie zul je die in veel gevallen zelf moeten zetten. Werken als
ZZP'er levert je veel vrijheden op, maar het betekent ook dat je veel verplichtingen en verantwoordelijkheden hebt. Vooral het zelf vinden van
opdrachtgevers met voldoende opdrachten om rond te komen is (zeker in het begin) lastig. Hieronder volgen een aantal tips die het makkelijker en eenvoudiger maken om als ZZP-er opdrachten te vinden.
Ga op zoek naar andere ZZP-ers in dezelfde branch
ZZP-ers die in dezelfde branch werkzaam zijn als jij, zijn je concurrenten. Zij zijn (in ieder geval voor een deel) uit op hetzelfde werk als jij. Toch is het verstandig om contact met ze op te nemen. In de eerste plaats kunnen zij fungeren als collega's. Je kunt hen opzoeken voor de gezelligheid, maar ook om bijvoorbeeld bepaalde knelpunten te bespreken.
Een andere reden om andere ZZP-ers op te zoeken is dat zij je mogelijk aan werk kunnen helpen. Uiteraard zullen zij vooral voor zichzelf op zoek zijn naar werk, maar de meer ervaren zelfstandigen zitten bij tijd en wijle zo ruim in het werk dat zij het soms niet in hun eentje aan kunnen. Voor hen is het vaak voordeliger (op de lange termijn) om het werk door te spelen naar een andere
ZZP-er dan om de opdracht terug te geven aan de opdrachtgever. Op die manier kunnen zij de opdrachtgever namelijk tevreden stellen, zodat die de volgende keer weer bij hen terugkomt.
Ook jij komt op termijn misschien in situaties terecht waarin er teveel werk op je afkomt. Dan is het jouw beurt om collega ZZP'ers op te bellen en te vragen of zij (een deel van) een klus van je over kunnen nemen.
Doe regelmatig dingen waarvan je het nut totaal niet inziet
Als ZZP-er ben je sterk gefocust op je eigen bedrijf, en dat is ook goed want daar moet je je inkomen mee binnenhalen. Daarbij moet je er echter wel voor waken dat je je niet te veel naar binnen richt. Als je dat doet laat je namelijk veel kansen, ervaringen en geld liggen. Een ideale manier om je blik naar buiten te richten is om vrij regelmatig (bijvoorbeeld één keer per jaar) een project op te pakken waar je in het kader van je eigen bedrijf het nut niet van inziet.
Je kunt bijvoorbeeld een project doen met een hoge maatschappelijke relevantie, of iets wat je gewoon heel erg leuk lijkt om te doen. Door iets op te pakken wat buiten je normale werkveld ligt, verruim je je blik en heb je de mogelijkheid veel nieuwe mensen te ontmoeten. Soms levert dit niets op, maar heb je wel een leuke ervaring. In veel gevallen kunnen de nieuwe inzichten en nieuwe contacten echter hele nieuwe opdrachten, of zelfs werkvelden opleveren.
Je bent zelf je bedrijf
Een groot verschil tussen werken als zelfstandige en werken als werknemer, is dat je je als zelfstandige niet kunt verschuilen achter een bedrijf. Je bent zelf je bedrijf. Marketing is in dit geval geen aparte afdeling of een activiteit die je een bepaald aantal uren in de week uitvoert; alles wat je doet is
marketing. En alles wat je doet kan bepalend zijn voor het verkrijgen van nieuwe opdrachten. Dat geldt voor de kwaliteit waarmee je je huidige opdracht uitvoert, maar ook voor de manier waarop je de telefoon opneemt, je rijgedrag (als je reclame op je auto hebt staan), de houding en uitstraling die je hebt als je nieuwe mensen ontmoet, etc. Uiteraard kun je deze dingen niet altijd perfect doen. Het helpt alleen al heel veel wanneer je beseft dat jij zelf je bedrijf bent.
Besteed aandacht aan bestaande klanten
Veel ZZP-ers besteden veel energie aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Op zich is dat goed: nieuwe klanten betekenen inkomen. Het is daarbij wel heel erg van belang dat je je bestaande klanten (voormalige en huidige opdrachtgevers) niet verwaarloost.
In de meeste branches komen bedrijven (en ook ZZP'ers) in 80 tot 90% van de gevallen aan opdrachten bij of via bestaande
klanten. Het is daarom van belang dat je ook aan hen aandacht blijft besteden. Meestal liggen daar namelijk de grootste marktkansen.
Lees verder