InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Verschil tussen uitzenden en detacheren

Verschil tussen uitzenden en detacheren

Verschil tussen uitzenden en detacheren Mensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerste instantie een uitzendovereenkomst. Maar soms kan er sprake zijn van een detacheringscontract. Wat is het verschil tussen beide overeenkomsten?

Uitzendcontract

Vaak krijgt een uitzendkracht in de eerste instantie een uitzendcontract (ook wel uitzendovereenkomst genoemd). Dit is een arbeidsovereenkomst tussen het uitzendbureau en de uitzendkracht. Het uitzendbureau is namelijk de formele werkgever, niet het bedrijf waar de uitzendkracht voor werkt. Loonbetaling gebeurt dan ook via het uitzendbureau.

Uitzenden

De duur van een uitzendcontract is afhankelijk van de duur van de opdracht. Als een uitzendkracht bijvoorbeeld zes weken productiewerk verricht, eindigt de opdracht na de zes weken. Op een uitzendovereenkomst is een zogenaamd uitzendbeding van toepassing. Einde opdracht betekent einde overeenkomst. En de opdracht eindigt als het bedrijf afziet van de diensten van de flexkracht of als de flexkracht ziek wordt.

Wanneer uitzenden?

Wanneer kiest het uitzendbureau voor uitzenden? Dit heeft onder andere te maken met een wisselende personeelsbehoefte van de opdrachtgever (het bedrijf). Als de uitzendkracht ziekte op moet vangen, als er tijdelijk behoefte is aan extra personeel, voor vervanging gedurende de vakantieperiode of voor een korte opdracht. Het kan ook om een opdracht gaan zonder uitgebreide inwerktijd of scholing.

Detacheringscontract

Een detacheringscontract biedt meer zekerheid en een vaste arbeidsrelatie, tussen uitzendkracht, uitzendbureau en opdrachtgever. Een detacheringscontract is van toepassing in fase B en C van de ABU CAO en fase 3 en 4 van de NBBU CAO.

Wanneer detacheren?

Een uitzendbureau gaat over tot detacheren als het de flexkracht voor langere tijd wil binden (of als de opdrachtgever dit wil). Het gaat bijvoorbeeld om opdrachten waar een uitgebreide inwerktijd voor is vereist, of wanneer continuïteit in het werkproces van belang is, wanneer er schaarste is op de arbeidsmarkt of als de opdrachtgever zelf geen mogelijkheden ziet om de flexkracht een vast dienstverband te geven.

Verschil tussen uitzenden en detacheren

Het belangrijkste verschil tussen uitzenden en detacheren is dat de arbeidsovereenkomst tussen het uitzendbureau en de uitzendkracht doorloopt, ook als de opdracht (het werk) geëindigd is. De uitzendkracht wordt dus ook doorbetaald, ook al werkt hij niet. Daarom zal een uitzendbureau proberen zo snel mogelijk werk te vinden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschil tussen uitzenden en detacheren"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!