Ieder zijn vak: reclame maken

Ieder zijn vak: reclame maken Als je zelf ondernemer bent, dan weet je hoe veelzijdig en intensief je werk is. Je bent goed en gedreven bezig om je doelen te bereiken, om van jouw onderneming een succes te maken. Dat betekent hard werken, en dat doe je met liefde, plezier, passie en inzet. Je bent uniek in wat je onderneemt, in je diensten en je producten. Het liefst zou je elke minuut van je tijd in je bedrijf steken. Maar helaas, er moet nog meer gedaan worden: reclame maken!

Nieuwe klanten

Het is fijn als je de klanten naar volle tevredenheid kunt verder helpen met je diensten of je producten. En natuurlijk hoop je, dat je bestaande klanten overal over de kwaliteit van jouw diensten en producten spreken en over de buitengewoon vriendelijke en deskundige wijze waarop je ze hebt geholpen. Maar je kunt er helaas niet op rekenen. Klanten komen gewoon niet altijd vanzelf, je zult er echt wat voor moeten doen. En dat betekent: reclame maken. De potentiële klant moet ervan overtuigd worden dat ze voor kwaliteit, deskundigheid en een prettige prijs eigenlijk alleen bij jou terecht kunnen.

Reclame maken: het reclamebureau

Het maken van reclame is een vak apart. Het is geen werkterrein voor de goed-bedoelende amateur, je hebt mensen nodig die de kneepjes van het vak kennen, die weten wat werkt en wat niet. Zoals je in allerlei takken van het ondernemen te maken hebt met het verschijnsel ‘mode’, zo is ook op het terrein van de reclame sprake van tendensen. Wat vorige week prima werkte kan volgende week compleet zijn doel missen, en andersom. Je bent zelf druk met je producten en je diensten, het is veel gevraagd om ook alle tendensen binnen de reclame en marketing helemaal bij te houden. Het is dus een goede zaak de hulp in te roepen van een specialist, een professional die precies weet hoe de markt werkt en hoe jouw producten en diensten gepresenteerd moeten worden. Je zoekt de professional van het reclamebureau.

Afstemmen

Elke onderneming zit anders in elkaar. Hoewel de producten of diensten op elkaar kunnen lijken, kan er een wereld van verschil zitten in de visie waarmee je je bedrijf runt, de wijze waarop de verkoop plaatsvind of de dienst wordt uitgevoerd. De expert van het reclamebureau zal dus eerst een gesprek met je hebben om dat goed in kaart te brengen. Hij (of zij) stemt precies met je af om al je drijfveren boven tafel te krijgen. Zo wordt duidelijk waarmee je bezig bent, hoe je werkt, waar sterke of minder sterke punten liggen. Het is belangrijk dat de juiste zaken met de potentiële klanten worden gedeeld.

Kennis van de markt

Het reclamebureau heeft een uitgebreide kennis opgebouwd en weet hoe de markt denkt, welke doelgroep het beste bij je past, hoe het publiek denkt, wikt en weegt en vervolgens tot inkopen van diensten of producten overgaat. Op grond van al die kennis wordt, met inachtneming van het beschikbare budget, gekeken hoe de klanten het beste benaderd kunnen worden. De reclamevorm moet bij je passen, maar ook bij je toekomstige klanten. Er is een breed scala aan reclamemogelijkheden, om er een paar te noemen:
  • Folders
  • Posters, affiches
  • Advertenties in kranten, week- of maandbladen
  • Advertenties op het internet
  • Televisie- of radiospotjes
  • Reclameschermen in horeca-ondernemingen
Je kunt je voorstellen dat deze lijst nog heel wat langer kan.
Je reclame-expert heeft ongetwijfeld nog allerlei op maat gesneden ideeën en mogelijkheden.

Geef het uit handen

Zodra je met elkaar de mogelijkheden hebt verkend en vastgelegd, de reclamecampagne vorm heeft gekregen, dan kun je even achterover gaan zitten. Het reclamebureau zorgt voor de verdere afstemming en voor de noodzakelijke evalutatiemomenten. Je bent zelf goed in je vak, je reclamespecialist is dat ook. Laten we vooral doen waar we in uitblinken! Prettige en voorspoedige handel!
© 2014 - 2024 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Marketing: Een bedrijf winstgevend makenMarketing is een wetenschappelijke analyse maken van de factoren die vraag en aanbod op een markt bepalen of er een zeke…
Marketing is meer dan commercieHet fundament waarop marketing gebouwd is, is kennis die je als beginnend marketeer of student marketing moet kennen om…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…

Jezelf beter verkopen als zzp-er: 10 tipsJezelf beter verkopen als zzp-er: 10 tipsAls zzp-er moet je jezelf verkopen: je hebt immers geen werkgever die zorgt dat er nieuwe opdrachten binnenkomen. Als je…
Creëren van secundaire merkmeerwaardeElke dag worden we belaagd met advertenties en commercials. Thuis, op straat of op het werk komen we altijd wel in conta…
Hansvg (513 artikelen)
Laatste update: 19-11-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.