Ieder zijn vak: reclame maken
Als je zelf ondernemer bent, dan weet je hoe veelzijdig en intensief je werk is. Je bent goed en gedreven bezig om je doelen te bereiken, om van jouw onderneming een succes te maken. Dat betekent hard werken, en dat doe je met liefde, plezier, passie en inzet. Je bent uniek in wat je onderneemt, in je diensten en je producten. Het liefst zou je elke minuut van je tijd in je bedrijf steken. Maar helaas, er moet nog meer gedaan worden: reclame maken!
Nieuwe klanten
Het is fijn als je de klanten naar volle tevredenheid kunt verder helpen met je diensten of je producten. En natuurlijk hoop je, dat je bestaande klanten overal over de kwaliteit van jouw diensten en producten spreken en over de buitengewoon vriendelijke en deskundige wijze waarop je ze hebt geholpen. Maar je kunt er helaas niet op rekenen. Klanten komen gewoon niet altijd vanzelf, je zult er echt wat voor moeten doen. En dat betekent: reclame maken. De potentiële klant moet ervan overtuigd worden dat ze voor kwaliteit, deskundigheid en een prettige prijs eigenlijk alleen bij jou terecht kunnen.
Reclame maken: het reclamebureau
Het maken van reclame is een vak apart. Het is geen werkterrein voor de goed-bedoelende amateur, je hebt mensen nodig die de kneepjes van het vak kennen, die weten wat werkt en wat niet. Zoals je in allerlei takken van het ondernemen te maken hebt met het verschijnsel ‘mode’, zo is ook op het terrein van de reclame sprake van tendensen. Wat vorige week prima werkte kan volgende week compleet zijn doel missen, en andersom. Je bent zelf druk met je producten en je diensten, het is veel gevraagd om ook alle tendensen binnen de reclame en marketing helemaal bij te houden. Het is dus een goede zaak de hulp in te roepen van een specialist, een professional die precies weet hoe de markt werkt en hoe jouw producten en diensten gepresenteerd moeten worden. Je zoekt de professional van het reclamebureau.
Afstemmen
Elke onderneming zit anders in elkaar. Hoewel de producten of diensten op elkaar kunnen lijken, kan er een wereld van verschil zitten in de visie waarmee je je bedrijf runt, de wijze waarop de verkoop plaatsvind of de dienst wordt uitgevoerd. De expert van het reclamebureau zal dus eerst een gesprek met je hebben om dat goed in kaart te brengen. Hij (of zij) stemt precies met je af om al je drijfveren boven tafel te krijgen. Zo wordt duidelijk waarmee je bezig bent, hoe je werkt, waar sterke of minder sterke punten liggen. Het is belangrijk dat de juiste zaken met de potentiële klanten worden gedeeld.
Kennis van de markt
Het reclamebureau heeft een uitgebreide kennis opgebouwd en weet hoe de markt denkt, welke doelgroep het beste bij je past, hoe het publiek denkt, wikt en weegt en vervolgens tot inkopen van diensten of producten overgaat. Op grond van al die kennis wordt, met inachtneming van het beschikbare budget, gekeken hoe de klanten het beste benaderd kunnen worden. De reclamevorm moet bij je passen, maar ook bij je toekomstige klanten. Er is een breed scala aan reclamemogelijkheden, om er een paar te noemen:
- Folders
- Posters, affiches
- Advertenties in kranten, week- of maandbladen
- Advertenties op het internet
- Televisie- of radiospotjes
- Reclameschermen in horeca-ondernemingen
Je kunt je voorstellen dat deze lijst nog heel wat langer kan.
Je reclame-expert heeft ongetwijfeld nog allerlei op maat gesneden ideeën en mogelijkheden.
Geef het uit handen
Zodra je met elkaar de mogelijkheden hebt verkend en vastgelegd, de reclamecampagne vorm heeft gekregen, dan kun je even achterover gaan zitten. Het reclamebureau zorgt voor de verdere afstemming en voor de noodzakelijke evalutatiemomenten. Je bent zelf goed in je vak, je reclamespecialist is dat ook. Laten we vooral doen waar we in uitblinken! Prettige en voorspoedige handel!