InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een korte online verkooptraining (cursus)

Een korte online verkooptraining (cursus)

Een korte puur theoretische verkooptraining opgedeeld in een aantal stappen. Deze stappen zijn belangrijk om tot een goed verkoopproces te komen. Het volgen van bepaalde stappen zorgt vaak voor tevreden klanten. Een goed verkoopgesprek zorgt voor meer verkopen. Een groot deel komt met de techniek van het verkopen. Sommige mensen hebben die techniek in zich en anderen niet. Alles is natuurlijk te leren, maar een klein groepje mensen is van nature goed in verkopen.

Eerste indruk

U moet aantrekkelijk enthousiast zijn om een goede eerste indruk achter te laten. Het is belangrijk vitaal en gezond er uit te zien, mensen die veel energie uitstralen verkopen meer. Goede kleding is bij het verkopen van producten ook erg belangrijk. De kleding die je draagt moet passen bij de producten die u wilt verkopen en de sfeer die je wilt uitstralen. Glimlachen is ook een belangrijk punt bij het verkopen van producten. Kleine grapjes tussen door kan helpen om een relaxte sfeer tot stand te laten komen. U moet niet te dicht bij of te ver weg staan bij het aanspreken en helpen van klanten. De mensen moeten u wel goed kunnen verstaan, maar u moet niet zo dicht bijkomen dat u ze makkelijk kan aanraken, want dan komt u in hun prive gebied en dit kan ongemakkelijk worden ervaren.

Openen van het gesprek

Het openen van het gesprek is ook heel belangrijk. Vertel de klant steeds waar u mee bezig gaat, zodat de structuur duidelijk is en de klant niet in verwarring word gebracht. Vraag de klanten wat zij er van denken en geef ze de tijd om te antwoorden. Laat ook merken dat u luistert. Geef dit ook aan door vragen te stellen over het onderwerp waarover de klant iets verteld. Zo krijgen de klanten het gevoel dat u uw best doet om hun te begrijpen.

De werkelijke behoefte van uw klant

Het is belangrijk om eerst de klant te helpen en daarna pas te gaan verkopen. Het is de bedoeling eerst de klant goed te informeren, zodat die ook weet wat het voor hem of haar waard is. Dat u daarna pas begint met het verkopen van het product. Dit is voor de klant belangrijk. omdat hij of zij dan mee kan praten en specefiekere vragen kan stellen over het product.

Het aanbod

U moet de kennis die je hebt van mensen kunnen toepassen. U verkoopt namelijk niet aan 100 mensen, maar op een bepaald moment misschien aan 1 of 2 personen die uniek zijn. U moet hun het voordeel van het product kunnen tonen, waardoor klanten het gaat kopen. Dit is voor elke klant weer anders. Door de vragen die u al gesteld hebt heb je en goed beeld van de klant en kunt u als het goed is de klant goed helpen. Probeer de klant te begrijpen en speel op zijn of haar benodigdheden in. Probeer de klant niet te pushen, omdat dit vaak een averechts effect heeft. Als de voordelen bekent zijn is het bedrag minder belangrijk voor de klant. begin dan ook nooit met het vertellen van de prijs maar met de voordelen dit het product biedt. Maak duidelijke afspraken wat betreft de nazorg voor het product en service.

Na de order

Bedank de klant en laat zien dat u blij bent en er alles aan zal doen om de klant te vreden te houden. Dit geeft de klant een tevreden gevoel en zal uw naam doorvertellen. Zorg wel dat u uw woord na komt. Zo zult u zien dat de klant vaker terug komt voor nog een aankoop.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is verkopen?Wat is verkopen?Verkopen is een vak apart. Het wordt vaak onderschat door mensen totdat zij zelf een keer in de verkoop moeten staan. Zi…
SPEND als verkoopmodel en verkooptechniekSPEND als verkoopmodel en verkooptechniekAls verkoper zul je verkoopgesprekken voeren. SPEND is een verkoopmodel en een verkooptechniek die er voor zorgt dat je…
Het DISC model: omgaan met blauwe types of compliante typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
3 cruciale verkooptechnieken voor elke succesvolle verkoper3 cruciale verkooptechnieken voor elke succesvolle verkoperVerkopen is niet gemakkelijk. Alles begint met de producten of diensten die je verkoopt. Ondanks dat hier grote verschil…
Verkooptechnieken en hun werkingVerkooptechnieken en hun werkingOm een product aan de man te brengen worden er al decennia lang verkooptechnieken gebruikt die hun oorsprong vinden in d…

Reageer op het artikel "Een korte online verkooptraining (cursus)"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Jo |. Verkopen, 27-12-2011 23:30 #1
Dit zijn inderdaad nuttige tips voor het verkopen. Ik heb nog een kleine aanvullen, als onderdeel van het kopje "Het aanbod". Wees klantgericht. Mensen willen graag hulp op maat gemaakt. Ze willen het resultaat van hun producten onder vinden. Door klantgericht te zijn zal de hoeveelheid mond-op-mond reclame ook toenemen. Dat is weer goed voor het verkopen. Dus een win-win situatie, en dat wil je graag.

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!