Het nut van merkenrecht en bescherming tegen merkmisbruik
Tussen bedrijven en op de markt gebrachte producten wordt onderscheid gemaakt door het voeren van logo’s en merken. Wil men binnen een afzetmarkt een bepaald product of dienst aan de man brengen dan dient men het toe te passen. Het vormt in belangrijke mate de herkenning voor de consument van producten van een bepaald bedrijf met een zeker kwaliteitsniveau. Wat houdt het merkenrecht in, hoe beschermt het tegen merkmisbruik en hoe verkrijgt men het?
Merkenrecht
Onderscheid logo’s en merken
Bedrijven doen zaken onder een bepaald logo. Het is een teken waarbij woord en beeld veelal worden samen gesmeed in een opvallend maar onderscheidend kenmerk. Het wordt gebruikt op papierwerk als communicatiemiddel en fungeert als herkenningsmiddel. Daarnaast brengt de onderneming een aantal producten op de markt met als doel winst te draaien. Die producten hebben elk een eigen teken, welke het merk wordt genoemd. Merken mogen daarbij niet lijken op andere reeds op de markt geïntroduceerde producten. Er dient altijd voldoende onderscheidend vermogen aanwezig te zijn om een bepaald product op de markt te mogen brengen. Daartoe doet een bedrijf er verstandig aan om producten te beschermen conform het auteursrecht.
Bedenken van het juiste teken
Wanneer men als starter of MKB bedrijf met een nieuw product op de
markt komt dan dient men goed na te denken omtrent hoe het eruit ziet. Het mag namelijk niet lijken op reeds op de markt opererende merken. Men moet een origineel teken of vorm bedenken, waarmee het product opvallend genoeg is voor de klant. Daartoe dient een ontwerp met de reeds geregistreerde producttekens te worden vergeleken om zekerheid te hebben aangaande voldoende onderscheidend vermogen.
Intellectueel eigendomsrecht
Iedere bedenker van een werk – gemaakt binnen de privésfeer of als ondernemer – draagt het intellectueel eigendom over dat werk. Dit houdt in dat men de auteursrechten heeft verworven aangaande het stuk. Men beslist zelf wat er dus mee gebeurt. Wordt het vermenigvuldigd en wie mag dat doen zijn daarbij belangrijke vragen. Wordt er iets bedacht zoals een merk binnen de zakelijke markt dan moet het worden geregistreerd. Men wil winsten behalen door een teken te gebruiken zonder dat anderen van het idee mogen gebruikmaken. Bescherming wordt verkregen middels registratie! Hoe wordt het intellectueel eigendomsrecht in dit geval vastgelegd?
Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendomsrecht (BOIP)
Bij het BOIP kunnen logo’s en merken met voldoende onderscheidend vermogen worden geregistreerd. Oftewel het gebruikte teken mag niet teveel op oudere registraties lijken. Daarnaast mag het niet aanstootgevend zijn en mag het de openbare orde niet verstoren. Wordt daaraan voldaan dan kan het worden gedeponeerd bij het BOIP. Indien de uitgangspunten van het teken voor akkoord worden bevonden dan staat het vanaf die datum geregistreerd. Concurrenten welke na die datum met vergelijkbare tekens op de markt komen kunnen worden tegengehouden of worden er onderling afspraken gemaakt.
Slechts bescherming geen waakhond
Het BOIP geeft geregistreerde ondernemers veel bescherming, doordat men als eerste het teken heeft vastgelegd. Toch zijn zij niet de waakhond of een teken wordt geschonden. Bedrijven dienen daar zelf alertheid voor te hebben. Oftewel wordt er in de schappen of online een schender geconstateerd dan moet de onderneming daar zelf op reageren middels het nemen van juridische stappen.
Ontstaan van schade door merkmisbruik
Komt een concurrent op de markt met een vergelijkbaar merk – dit kan wel en niet product gerelateerd zijn – dan kan de oudste registratie daardoor schade oplopen. Er is dan sprake van merkmisbruik. Dit komt doordat:
- marktaandeel wordt weggesnoept door de schendende partij;
- het nieuwe product behorende bij het vergelijkbare teken van mindere kwaliteit is en dus negatieve effecten heeft op de omzet van de oude registratie;
- consumenten als het ware worden misleid.
Uiteraard dient het causale verband tussen de nieuwe productintroductie en de schade worden aangetoond om juridisch adequaat te kunnen reageren.
Optreden tegen schending merkenrecht
Is er een schending geconstateerd, waarbij het causale verband kan worden aangetoond dan kunnen stappen worden ondernomen. Denk daarbij aan:
- bemiddeling tussen beide: men tracht om een regeling te treffen zodat beide partijen er beter en sterker van worden;
- gerechtelijke stappen om het product van de markt te halen. Naast het verbod kan ook een financiële vergoeding worden geëist over de winsten welke zijn behaald.
In beide gevallen is het altijd noodzakelijk om voldoende juridische kennis in huis te halen om adequaat op de schendende partij te reageren, zodat het merkenrecht van de onderneming wordt gerespecteerd.
Lees verder