Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiseren

SWOT analyse voor meer omzet
- De cyclus voor continue afzet
- Introductie van een idee
- Groeiende afzet door klantentevredenheid
- Volgroeide afzet
- Rem op de omzet wegens klanteneisen
- Invloed marktanalyse en ontwikkeling verkoop
- SWOT analyse
- Hebben van groeiende afzet
De cyclus voor continue afzet
Om goede omzet te kunnen garanderen is het voor ondernemers van groot belang om te weten wat er op de markt speelt. Hoe goed doet een product het binnen de afzetmarkt, wat zijn de wensen van de klanten en hoe wordt erop gereageerd. Goede punten moeten worden benut en slechte punten moeten worden verbeterd. Daarnaast kan door continu de markt in de gaten te houden de cyclus van ontwikkeling worden herkend. Hoe vergaat het met een product na de introductie en hoe kan de markt daarbij effectief worden onderzocht om ondernemingsdoelstellingen iteratief aan te passen?Introductie van een idee
Iedere ondernemer moet ergens mee starten. Heeft men een goed idee dan moet dat worden ontwikkeld tot een gebruiksklaar product of dienst. Het is altijd afwachten hoe een product het doet binnen een afzetmarkt en het is de vraag hoe concurrenten erop reageren. Betreft het een compleet nieuw idee welke nog niet binnen de markt aanwezig is dan dient de ontwikkeling van de consumententevredenheid goed in de gaten worden gehouden. Is de introductieprijs van het product goed – vaak veel lager dan de ontwikkelingskosten – dan kan zo snel als mogelijk een grote consumentengroep worden bereikt. Let wel dat de kosten van een productontwikkeling met de tijd worden terugverdiend, waarnaast de onderneming eveneens een kennisvoorsprong (know-how) heeft op concurrenten.Groeiende afzet door klantentevredenheid
Na de introductie neemt het marktaandeel geleidelijk toe door een positief ontvangst van de consument. Het kan zijn dat er reeds enige aanpassingen moeten worden gedaan om de consumententevredenheid te verbeteren. Toch zal de groei doorzetten, omdat klanten geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen. Wat kan men met het product of dienst en hoe kan ervan worden geprofiteerd? Dit is de expansiefase van de productafzet, waarbij een steeds groter afzetgebied wordt bereikt. Meer afzet betekent meer omzet en winst.Volgroeide afzet
De markt heeft een maximum capaciteit om een bepaald product te kunnen verkopen. Het plafond zorgt ervoor dat binnen een afzetmarkt niet meer dan zoveel stuks per tijdseenheid kunnen worden verkocht. Oftewel er zal een stabilisatie volgen, waarmee de onderneming een continue afzet heeft bereikt. Uiteraard is het daarbij afhankelijk van wat de concurrenten verder doen om de afzet van hun producten te verbeteren. Ook daar dient op te worden gereageerd. Winstmaximalisatie is in iedere dynamische markt van toepassing.Rem op de omzet wegens klanteneisen
De populariteit van een product of dienst kan afnemen, maar ook economische ontwikkelingen zoals recessie kunnen ervoor zorgen dat de omzet daalt. De verkopen stagneren en dat heeft zo zijn effect op de bedrijfscijfers. Om als ondernemer dan toch meer winst te kunnen genereren, dient op de markt te worden gereageerd. Dat kan een aanpassing van het product of dienst zijn, maar kan ook inhouden dat een nieuw product wordt geïntroduceerd. Het kan voor een oplevende expansie zorgen, waarmee de omzet weer kan groeien.Invloed marktanalyse en ontwikkeling verkoop
Door reeds tijdens de cyclus van een product analyse te doen - wat zijn de kansen en risico’s - kan de verkoop op een effectieve manier worden gestimuleerd. Daarnaast kan de ondernemer nadenken over variaties op het product of nieuwe productintroducties. Wat zijn de wensen van de consument en hoe kan het bedrijf daar handig van gebruik maken? Inzicht in de ontwikkeling van de markt en hoe goed of slecht een product verkoopt geeft de mogelijkheid om op die markt in te spelen. Hoe kan men door nieuwe introducties een nieuwe afzetmarkt genereren, zodat meer omzet en winst wordt behaald. Om binnen voorgenoemde cyclus concrete beslissingen te kunnen nemen, dient het bedrijf geregeld een SWOT analyse uit te voeren om zo het maximale uit de markt te kunnen halen.SWOT analyse
Een goede manier om de markt goed in de gaten te houden is door de SWOT analyse geregeld uit te voeren. Het gaat in op een viertal hoofdthema’s, waarmee de doelstellingen van de onderneming met de tijd kunnen worden aangepast. Het behandelt:- Strengths: wat zijn de sterke punten van een product of dienst;
- Weaknesses: de minder goede of zwakke aspecten;
- Opportunities: wat zijn de kansen;
- Threats: wat zijn de gevaren.
Door deze analyse van zowel de externe markt als de eigen ondernemingsprocessen uit te voeren kunnen problemen worden aangepakt en kansen worden benut. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om de sterke kanten met marktkansen te combineren, om zo een nog grotere afzetmarkt te realiseren. Daarnaast dient veel aandacht te worden besteed aan de gevaren van een product en wat de zwaktes zijn. Door oplossingen aan te bieden, risico’s als bedrijf te vermijden, danwel het product of dienst gedeeltelijk of geheel te veranderen kan de omzet en winst groeien. Pas de SWOT analyse toe om als onderneming betere resultaten te verkrijgen.
Hebben van groeiende afzet
Door het continu in de gaten houden van SWOT resultaten kunnen kansen of nieuwe ideeën tot ontwikkeling worden gebracht. Het vormt de basis van continu veranderende bedrijfsdoelstellingen met behoud van winst- en afzetgroei als inzet. Zo wordt een goede fundering gerealiseerd, waarmee bedrijven op een effectieve manier van meer kansen binnen de markt kunnen profiteren. Zorg ook voor inzicht en helderheid binnen de afzetmarkt door middels analyse op kansen in te springen. Ook jouw onderneming kan meer uit de afzetmarkt halen door van de SWOT analyse gebruik te maken.Lees verder
- Meer winst draaien door creatief te zijn
- Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?
- Belang van social media strategie voor bedrijfsresultaten
Warning: Undefined array key 105631 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202
Warning: Undefined array key 107093 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202