InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiseren

Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiseren

Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiseren Om als ondernemer met de tijd een succesvolle winstgevend bedrijf te leiden, dient tijdig op veranderingen ingespeeld te worden. De afzetmarkt en de wensen van de consument veranderen continu en daarom moeten ondernemingen op een creatieve manier daarmee omgaan. Weten wat er op de markt speelt en daar actief een plan voor opzetten zorgt ervoor dat middels innovatie continu goede resultaten kunnen worden geboekt. Uiteraard dient de omvang van de organisatie passend zijn bij de ontwikkelingen van de markt alsmede de eigen capaciteiten. Waaruit bestaat de dynamische markttheorie voor ondernemers, hoe kan de SWOT analyse uitkomst bieden en hoe is de marktcyclus opgebouwd?

SWOT analyse voor meer omzet


De cyclus voor continue afzet

Om goede omzet te kunnen garanderen is het voor ondernemers van groot belang om te weten wat er op de markt speelt. Hoe goed doet een product het binnen de afzetmarkt, wat zijn de wensen van de klanten en hoe wordt erop gereageerd. Goede punten moeten worden benut en slechte punten moeten worden verbeterd. Daarnaast kan door continu de markt in de gaten te houden de cyclus van ontwikkeling worden herkend. Hoe vergaat het met een product na de introductie en hoe kan de markt daarbij effectief worden onderzocht om ondernemingsdoelstellingen iteratief aan te passen?

Introductie van een idee

Iedere ondernemer moet ergens mee starten. Heeft men een goed idee dan moet dat worden ontwikkeld tot een gebruiksklaar product of dienst. Het is altijd afwachten hoe een product het doet binnen een afzetmarkt en het is de vraag hoe concurrenten erop reageren. Betreft het een compleet nieuw idee welke nog niet binnen de markt aanwezig is dan dient de ontwikkeling van de consumententevredenheid goed in de gaten worden gehouden. Is de introductieprijs van het product goed – vaak veel lager dan de ontwikkelingskosten – dan kan zo snel als mogelijk een grote consumentengroep worden bereikt. Let wel dat de kosten van een productontwikkeling met de tijd worden terugverdiend, waarnaast de onderneming eveneens een kennisvoorsprong (know-how) heeft op concurrenten.

Groeiende afzet door klantentevredenheid

Na de introductie neemt het marktaandeel geleidelijk toe door een positief ontvangst van de consument. Het kan zijn dat er reeds enige aanpassingen moeten worden gedaan om de consumententevredenheid te verbeteren. Toch zal de groei doorzetten, omdat klanten geïnteresseerd zijn in nieuwe ontwikkelingen. Wat kan men met het product of dienst en hoe kan ervan worden geprofiteerd? Dit is de expansiefase van de productafzet, waarbij een steeds groter afzetgebied wordt bereikt. Meer afzet betekent meer omzet en winst.

Volgroeide afzet

De markt heeft een maximum capaciteit om een bepaald product te kunnen verkopen. Het plafond zorgt ervoor dat binnen een afzetmarkt niet meer dan zoveel stuks per tijdseenheid kunnen worden verkocht. Oftewel er zal een stabilisatie volgen, waarmee de onderneming een continue afzet heeft bereikt. Uiteraard is het daarbij afhankelijk van wat de concurrenten verder doen om de afzet van hun producten te verbeteren. Ook daar dient op te worden gereageerd. Winstmaximalisatie is in iedere dynamische markt van toepassing.

Rem op de omzet wegens klanteneisen

De populariteit van een product of dienst kan afnemen, maar ook economische ontwikkelingen zoals recessie kunnen ervoor zorgen dat de omzet daalt. De verkopen stagneren en dat heeft zo zijn effect op de bedrijfscijfers. Om als ondernemer dan toch meer winst te kunnen genereren, dient op de markt te worden gereageerd. Dat kan een aanpassing van het product of dienst zijn, maar kan ook inhouden dat een nieuw product wordt geïntroduceerd. Het kan voor een oplevende expansie zorgen, waarmee de omzet weer kan groeien.

Invloed marktanalyse en ontwikkeling verkoop

Door reeds tijdens de cyclus van een product analyse te doen - wat zijn de kansen en risico’s - kan de verkoop op een effectieve manier worden gestimuleerd. Daarnaast kan de ondernemer nadenken over variaties op het product of nieuwe productintroducties. Wat zijn de wensen van de consument en hoe kan het bedrijf daar handig van gebruik maken? Inzicht in de ontwikkeling van de markt en hoe goed of slecht een product verkoopt geeft de mogelijkheid om op die markt in te spelen. Hoe kan men door nieuwe introducties een nieuwe afzetmarkt genereren, zodat meer omzet en winst wordt behaald. Om binnen voorgenoemde cyclus concrete beslissingen te kunnen nemen, dient het bedrijf geregeld een SWOT analyse uit te voeren om zo het maximale uit de markt te kunnen halen.

SWOT analyse

Een goede manier om de markt goed in de gaten te houden is door de SWOT analyse geregeld uit te voeren. Het gaat in op een viertal hoofdthema’s, waarmee de doelstellingen van de onderneming met de tijd kunnen worden aangepast. Het behandelt:
  • Strengths: wat zijn de sterke punten van een product of dienst;
  • Weaknesses: de minder goede of zwakke aspecten;
  • Opportunities: wat zijn de kansen;
  • Threats: wat zijn de gevaren.

Door deze analyse van zowel de externe markt als de eigen ondernemingsprocessen uit te voeren kunnen problemen worden aangepakt en kansen worden benut. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om de sterke kanten met marktkansen te combineren, om zo een nog grotere afzetmarkt te realiseren. Daarnaast dient veel aandacht te worden besteed aan de gevaren van een product en wat de zwaktes zijn. Door oplossingen aan te bieden, risico’s als bedrijf te vermijden, danwel het product of dienst gedeeltelijk of geheel te veranderen kan de omzet en winst groeien. Pas de SWOT analyse toe om als onderneming betere resultaten te verkrijgen.

Hebben van groeiende afzet

Door het continu in de gaten houden van SWOT resultaten kunnen kansen of nieuwe ideeën tot ontwikkeling worden gebracht. Het vormt de basis van continu veranderende bedrijfsdoelstellingen met behoud van winst- en afzetgroei als inzet. Zo wordt een goede fundering gerealiseerd, waarmee bedrijven op een effectieve manier van meer kansen binnen de markt kunnen profiteren. Zorg ook voor inzicht en helderheid binnen de afzetmarkt door middels analyse op kansen in te springen. Ook jouw onderneming kan meer uit de afzetmarkt halen door van de SWOT analyse gebruik te maken.

Lees verder

© 2013 - 2019 Geinformeerd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?De prioriteitenstelling zorgt ervoor dat u niet met uw handen in het haar hoeft te zitten. Na de SWOT-analyse kan het zi…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Bronnen en referenties
  • Basisboek Markt- en Micro-economie, Van Gend en Van Bergeijk, Wolters-Noordhoff BV, 1997, Derde druk, Groningen.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse

Reageer op het artikel "Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiseren"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-06-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Retailwinst
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!