Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?

Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen gegeven aan de soorten reclames die de verschillende boodschappen overbrengen. De keuze voor welke soort reclame je kiest hangt af van het doel van de campagne.

Institutionele reclame

De boodschap die een onderneming wil uitdragen door middel van deze vorm van reclame is dat de onderneming haar imago bevestigt of wil veranderen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld haar imago van een sociaal verantwoordelijk ondernemend bedrijf onderstrepen door een reclame-uiting te maken waarin het bedrijf laat zien dat ze voor elke boom die ze kappen er een nieuwe voor terug planten. Ook als de onderneming negatief in het nieuws is geweest, kan er een poging worden gedaan om via deze vorm van adverteren het negatieve beeld van de onderneming om te zetten in een positief beeld.

Selectieve reclame

Selectieve reclame wil met haar reclame-uitingen ervoor zorgen dat de vraag naar een bepaald merk stijgt. De onderneming kan dit bereiken door in de reclame-uiting de positieve kanten van het product te belichten, en uitleg te geven over de werking van het product.

Generieke reclame

Bij generieke reclame wil de onderneming de afzet van een productsoort verhogen. De onderneming kan dit bereiken door de goede punten van de productsoort te belichten. Er kan bijvoorbeeld een reclame-uiting worden gedaan waarin naar voren komt dat het gebruik van de fiets veel gezonder, sneller en beter voor het milieu is dan het gebruik van de auto.

Informatieve reclame

Bij deze vorm van reclame wil het bedrijf vooral kennis van het product of dienst creëren. Hierdoor komt het dat er bij deze vorm van reclame de nadruk meer ligt op rationele aspecten dan op de emotionele aspecten. Deze reclame wordt echter zelden in de consumenten markt gebruikt, maar meer in de handelsmarkt. Dat komt omdat er op de zakelijke markt meer behoefde is aan to-the-point reclame. Men zit hier niet te wachten op de nieuwste reclame, waarin vooral de voordelen voor consumenten worden belicht. De handelsmarkt heeft vooral behoefde aan technische specificaties. Als een onderneming door middel van deze reclame ervoor wil zorgen dat een detaillist het product van de onderneming in haar assortiment opneemt, zal het ook gebruik maken van onder andere korting op de inkoopprijs.

Actiereclame

Door gebruik te maken van actiereclame wil een bedrijf laten weten dat er tijdelijke prijsverlagingen zijn. Hiermee hoopt de onderneming meer mensen naar haar winkel te trekken, om zo meer omzet te genereren. Deze vorm van reclame kennen we allemaal. Namelijk de supermarkt die aankondigt dat er aanstaande week een korting van 10% te behalen valt op de volgende producten.

Themareclame

Als een onderneming gebruik maakt van themareclame wil de onderneming hiermee de kennis van het merk verhogen. Een manier om via themareclame meer kennis te verkrijgen onder de consumenten is door een sfeer aan het product te hangen. Op deze manier associeert een consument het merk met die sfeer. De onderneming kan dit bereiken door bij elke reclame-uiting ervoor te zorgen dat het thema wat het merk wil uitdragen naar voren komt.

Vergelijkende reclame

Bij vergelijkende reclame worden, zoals de naam al doet vermoeden, twee of meerdere merken met elkaar vergeleken. Het doel is dat het product van het merk dat de reclame voert als beste uit de bus komt. Deze vorm van adverteren komt in Nederland nog maar weinig voor. Een reden hiervoor is dat veel marketeers niet zeker weten of deze vorm van reclame wel toegestaan is. Dat is jammer want hierdoor blijft er een instrument in de gereedschapskist van de meeste marketeers ongebruikt.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Welke soorten reclames bestaan er?De consument wordt elke dag bestookt met een heleboel reclames. Een onderneming kan hiermee proberen de verkopen van haa…
Economie: Koopkracht consument beinvloedenDe consument wordt voortduren beïnvloed in zijn koopgedrag. Dit gebeurt vooral door de altijd aanwezige reclame. Je ziet…
Soorten reclameSoorten reclameOveral waar je kijkt is reclame: televisiecommercials, spotjes op de radio, tijdschriften staan er bol van, billboards,…
Effectiviteit reclame onderzoekenIn dit artikel worden de verschillende methoden besproken die de effectiviteit van een reclameboodschap nagaan met gevol…

Wanneer moet je welke reclamestrategie toepassen?Afhankelijk van waar je product of dienst zich bevindt in de productlevenscyclus, moet een andere reclamestrategie worde…
Hoe stel je het marketing communicatiebudget vast?Nadat je als marketeer de communicatiedoelstelling hebt geformuleerd, moet je beslissen hoeveel je het beste aan de mark…
Mrpromoteboy (40 artikelen)
Gepubliceerd: 14-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.