InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > E-Mail van iemand anders lezen: strafbaar?

E-Mail van iemand anders lezen: strafbaar?

E-Mail van iemand anders lezen: strafbaar? Het openen van iemand zijn e-mailprogramma of het lezen van iemand anders zijn e-mailberichten is een schending van diens privacy en dus strafbaar. Maar in hoeverre is dit strafbaar en wanneer kan er aangifte gedaan worden?

Schending van de privacy

Over het schenden van de privacy is de wet duidelijk: 'Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.' (Artikel 10, grondwet). Dit houdt in dat een ieder met rust gelaten dient te worden, waarbij onder andere zijn telefoon niet wordt afgeluisterd of zijn post niet wordt geopend. Met de opkomst van de computer en het internet valt deze ook onder de privacy: het is een onbevoegde niet toegestaan om in de computer van iemand anders te kijken of diens e-mail te lezen.

Artikel 13 van de grondwet beschrijft: 'Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.' Niemand, zelfs de overheid niet, mag post van een ander open maken tenzij hier toestemming van de rechter voor is. Dit geldt in bepaalde mate ook voor e-mail.

Per ongeluk de e-mail van iemand anders gelezen?

Wie per ongeluk de e-mail van iemand anders leest, schendt daarmee niet diens privacy. Met e-mailberichten is het vaker het geval dat deze doorgestuurd worden of verkeerd geadresseerd worden. Al snel wordt zo de e-mail van iemand anders gelezen. Vaak wordt er onderaan een e-mail verzocht om contact op te nemen inden de e-mail verkeerd bezorgd is. Wie dit leest, heeft de rest va de e-mail ook vaak al gelezen. In dit geval kan niemand iets verweten worden.

Bewust een e-mailprogramma openen of hacken

Bewust een e-mailaccount openen is het openmaken van iemands account met daarin een of meerdere e-mailberichten. Wanneer men gebruik mag maken van de computer van een ander en er wordt per ongeluk op het e-mailprogramma geklikt, dan valt deze persoon niks te verwijten. Wanneer deze persoon vervolgens de e-mailberichten gaat lezen, dan is deze bewust bezig andermans digitale post door te lezen. In dit geval kan hem of haar wel schending van de privacy worden verweten.

Iemand een wachtwoord van een e-mailprogramma afhandig maken (bijvoorbeeld via hacken) en gebruiken om diens e-mailprogramma te openen is op zich al een strafbaar feit. Daarnaast is het doorlezen, verwijderen, doorsturen of verzenden van e-mailberichten vanuit dit e-mailprogramma ook strafbaar. Nog strafbaarder wordt het wanneer er e-mailberichten verstuurd worden vanuit dit e-mailprogramma waarbij de dader zich voor doet als het slachtoffer.

Aangifte doen

Wanneer de dader eenmalig een e-mail van het slachtoffer heeft gelezen en hier een aanwijsbare reden voor heeft, zal het vaak alleen bij een waarschuwing blijven. Aangifte doen is dan ook meestal zinloos. Wanneer het meerdere malen voorkomt, is de dader vaak bewust bezig om de privacy van het slachtoffer te schenden. Iedereen heeft recht om aangifte te doen van een strafbaar feit en de politie heeft de plicht om iedere aangifte op te nemen.

  • Noteer alle verdachte zaken: wachtwoorden die plots gewijzigd zijn, geheime vragen die veranderd zijn, e-mailberichten die plots verwijderd of verzonden zijn.
  • Onthoudt wie op uw pc werkt.
  • Wees verdacht op programma's of linken die u worden toegezonden en waarbij wordt gevraagd deze te openen.
  • Bewaar e-mailberichten of sms'jes van personen die vertellen dingen van u af te weten die alleen via uw e-mailberichten achterhaald konden worden.
  • Verzamel voldoende bewijzen en doe een aangifte bij de politie.
  • De politie zal de zaak in behandeling nemen en bij voldoende bewijs de verdachte oproepen.

Strafzaken

Wie verdacht wordt op het lezen van andermans e-mailberichten, kan beter een advocaat in de arm nemen. Deze zal de verdachte zo goed mogelijk bijstaan in een eventuele strafzaak. Over het algemeen wordt het lezen van e-mailberichten van een ander, ook wel schending van de privacy genoemd, minder streng bestraft dan computervredebreuk. Bij computervredebreuk breekt de dader in op de computer van het slachtoffer en heeft daarvoor een beveiliging moeten omzeilen of heeft gebruik gemaakt van een valse sleutel of een vals signaal. Een computer die op een werkplek gewoon aanstaat en niet is beveiligd middels een wachtwoord, is voor een ieder toegankelijk.

Computervredebreuk wordt bestraft met een gevangenisstraf van maximaal 1 jaar of een geldboete van de eerste categorie. Wanneer de gegevens door de dader gebruikt worden om door te verkopen of te verspreiden, of wanneer deze gegevens worden opgeslagen voor eigen gebruik, of de ingebroken computer gebruikt voor verdere illegale doeleinden, dan kan de maximale gevangenisstraf oplopen tot vier jaar of een geldboete tot de vierde categorie.
Gerelateerde artikelen
Een verzonden email terughalen: zo werkt hetEen verzonden email terughalen: zo werkt hetIedereen kent het wel: je hebt net een email verstuurd en ontdekt ineens een stomme spelfout, je komt erachter dat je de…
E-mail in de dagelijkse praktijkE-mail in de dagelijkse praktijkEmail is overall uiteraard een super uitvinding, maar dit neemt niet weg dat er met email veel fout kan gaan. Fout als h…
De wereld van SpamDe wereld van SpamSPAM is ongevraagde e-mail: e-mail waar je niet om gevraagd hebt. Met deze mail wordt vaak geprobeert iets te verkopen.…
Contract per email is ook rechtsgeldigContract per email is ook rechtsgeldigEen contract afsluiten doen we steeds vaker via het internet met elektronische handtekening, per email. De vraag is nu o…
Veilig internetbankieren: het herkennen van nep mailCriminelen gebruiken vaak valse emails om vertrouwelijke gegevens te achterhalen. Met deze gegevens kunnen zij dan op ba…

Reageer op het artikel "E-Mail van iemand anders lezen: strafbaar?"

Reacties

Marieke van Rooij, 07-11-2018 09:38 #5
De schoolarts heeft na 12 jaar een email naar het emailadres van mijn ex gestuurd.
Was de relatie tussen mij en mijn ex goed geweest dan was er niets aan de hand geweest. Maar hij is dit gaan delen met zijn familie en vrienden! Het bizarre is dat dit niet eens het kind van hem betreft maar het kind van mij en mijn huidige man. Hij doet dit alles om mij kapot te maken! Ik wil hiermee naar het politie buro maar heb heel graag advies nodig hierin.
Help mij a.u.b.
Vriendelijke groeten Marieke van Rooij.

M. La Vos, 16-07-2018 14:27 #4
Een oud penningmeester heeft een aantal malen, ruim een jaar na aftreden e-mails doorgestuurd naar zichzelf en anderen.
Aan de hand van deze mails, waaronder spam, is er een lastercampagne gestart naar de ad interim penningmeester en voorzitter. Verder zijn er e-mails van de penningmeester gewist van 2017 en 2018, zowel inkomende als uitgaande mails

John van Mulken, 23-05-2018 00:44 #3
Geachte,
mijn persoonlijke mailverkeer( ong. 30 pagina's) met de orkestleiding van onze muziekvereniging, is, zonder mijn toestemming uitgeprint en aan alle leden overhandigd, ter legitimatie van het bestuur, na het opzeggen van mijn lidmaatschap vanwege verschillen van opvatting en kritiek. Mogen andere leden dit zo maar lezen en mag de leiding mijn persoonlijke mails zo maar aan de leden uitreiken?
Graag uw reactie.
mvg
John van Mulken Reactie infoteur, 01-06-2018
Beste John,
Nee, dit is een inbreuk op uw privacy, tenzij u expliciet heeft aangegeven dat de emails verspreid mogen worden.

Chantal, 03-08-2016 22:25 #2
De ex vriendin van mijn zoon heeft, terwijl mijn zoon niet thuis was, in zijn computer informatie en een prive foto van hem waar hij zo goed als naakt opstond, doorgestuurd naar al zijn vrienden, familie, kennissen enz… Zij beweerde eerst dat er iemand zomaar deze papieren in de bus (waar ze momenteel woont) gestoken had en dat dit het werk was van hackers! Zij had nog een sleutel van het huis die ze niet wou terug bezorgen, en is dus binnen gedrongen in de woning op het tijdstip dat hij niet thuis was. Mijn zoon heeft het psychisch moeilijk want wordt overal met de vinger aangewezen. Het lijden van mijn zoon vind ik zo erg en het feit dat de ex vriendin zo maar iets kan doen. Hij heeft een klacht ingediend bij de politie maar volgens hen kunnen ze hier niks aan doen. Ik ben echt gefrustreerd dat ze hier zomaar mee weg kan komen. Welke actie kan ik ondernemen aub?

Sw, 04-02-2015 14:37 #1
Afgelopen week een mail mogen ontvangen van een dame die mijn vriend van lang geleden kent, ze had via de mail van mijn vriend een mail naar mij gestuurd met daarin wederom smaad en laster jegens mijn vriend en privacygevoelige informatie betreft mijn persoonlijke situatie. Voorheen via Facebook ook al eens onwaarheden mogen ontvangen van deze vreemde.
Ik wil graag weten of ik hiermee een strafzaak tegen deze, voor mij onbekende, dame kan beginnen; bewust inloggen in mail van mijn vriend, bewust openen van zijn mail, bewust doorlezen en (gevoelige, persoonlijke) info verzamelen om vervolgens bewust te verzenden vanuit het e-mailprogramma waarbij de dader zich voordoet als mijn vriend. Ik tel 6 strafbare feiten.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 13-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 5
Schrijf mee!