Wanneer moet je welke reclamestrategie toepassen?
Afhankelijk van waar je product of dienst zich bevindt in de productlevenscyclus, moet een andere reclamestrategie worden toegepast om het gewenste effect te behalen. De verschillende fases in de productlevenscyclus zijn de introductiefase, de groeifase, de volwassenheidsfase en de neergangsfase. Welke strategieën kunnen er worden toegepast bij elke fase?
Introductiefase
Als je als onderneming een nieuw product op de markt brengt moet je ervoor zorgen dat de naamsbekendheid van het nieuwe product snel stijgt. Als dit niet gebeurt kost dat ongelooflijk veel geld en loopt de onderneming de kans dat het product van de markt moet worden gehaald. Aangezien niet iedereen het product kent is het van belang dat de marketeer in deze periode zich in reclame-uitingen richt op de functionele eigenschappen van het product of de dienst. Op deze manier belicht je het onderscheidend vermogen van jouw product boven dat van de concurrent. Tevens moet een marketeer in deze fase van de productlevenscyclus de affectieve eigenschappen van het product niet vergeten te belichten. Affectieve eigenschappen zijn eigenschappen waar we een gevoel bij hebben. De marketeer moet er voor zorgen dat er in iedere reclame-uiting een goed gevoel van het product wordt afgegeven.
Groeifase
Als het product de groeifase binnenkomt zijn de functionele eigenschappen van het product of de dienst allang bekend. Als het product of dienst te maken krijgt met nieuwe concurrenten, moet de onderneming hier daadkrachtig op inspelen door merkentrouw te creëren onder de consumenten die het product reeds gebruiken. De onderneming kan dit bereiken door in elke uiting de onderscheidende waarde van het product of de dienst te belichten, op deze manier krijgen consumenten een nog beter beeld van het product of de dienst. De onderneming kan ook een emotie meegeven aan het product of de dienst om consumenten een beter gevoel te geven over het product. Op deze manier krijgen consumenten minder snel spijt als ze tot een aankoop over zijn gegaan, en blijven ze het merk trouw.
Volwassenheidsfase
Als het bedrijf met haar product of dienst de volwassenheidsfase heeft bereikt kan er alleen maar meer omzet worden behaald ten koste van andere bedrijven. Ook in deze fase moet de onderneming in elke reclame ervoor zorgen dat de consumenten trouw worden en blijven aan het merk. Zo kan een onderneming proberen de spontane naamsbekendheid van haar product of dienst te verhogen. Als consumenten steeds weer hetzelfde merk te horen krijgen, zullen ze het steeds meer gaan waarderen en respecteren. Het bedrijf kan ook de onderscheidende factoren van het product ten opzichte van de concurrent belichten. Als hieruit blijkt dat het product beter is dan dat van de consument, blijven consumenten langer het product met de beste kwaliteit kopen.
Neergang fase
Als consumenten een product of dienst af beginnen te stoten kan een onderneming alleen nog maar verkopen realiseren door met nieuwe toepassingsmogelijkheden te komen. Het product kan worden verbeterd, in de hoop dat consumenten alsnog voor het product zullen kiezen en niet voor een product van de concurrent. Aan kan een onderneming proberen het product te herpositioneren. Dit houdt in dat de onderneming probeert om het product een ander beeld te geven in de hoofden van de consumenten. Als allerlaatst kan de onderneming er ook voor kiezen om geen promotiegeld aan het oude product te besteden en het te laten doodbloeden.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
- Grondslagen van de marketing