Personal branding: stappenplan
Via personal branding kun je jezelf als merk in de markt zetten. Je onderscheidt jezelf van andere werknemers of sollicitanten, waardoor je kans op die gewilde baan of promotie net iets groter wordt. Ook als ZZP'er kun je personal branding toepassen zodat je makkelijker projecten en opdrachten binnen kunt slepen. Om concreet te maken wat personal branding voor jou betekent en om er achter te komen wat jouw personal brand is, wordt hier een stappenplan gepresenteerd. Via dit stappenplan kun je na 6 stappen je personal brand en de bijbehorende strategie bepalen.
Wat is personal branding?
Als je personal branding toepast, presenteer je jezelf als merk. Hierdoor wordt duidelijker voor werkgevers wie jij bent en waarom zij jou zouden aannemen of die ene gewilde opdracht zouden moeten toevertrouwen. Op basis van je persoonlijkheid, kennis er ervaringen kun je je onderscheiden van andere werknemers, sollicitanten of ondernemers. Als je goed met je personal brand omgaat, dan laat je een positieve indruk achter bij anderen en dit heeft weer een positieve invloed op je persoonlijke ontwikkeling en carrière. Hiervoor moet je natuurlijk wel eerst weten wat jou personal brand is. De kern hiervan is te bepalen wat jouw ambities, competenties en de hier opvolgende reacties zijn. Pak pen en papier en bepaal door middel van deze 6 stappen wat jouw personal brand is en wat een goede strategie is om deze te communiceren.
Stap 1: De brainstorm
Begin met een brainstormsessie om op papier te zetten wie jijzelf bent en wat jouw bijzonder maakt. Dit kan te maken hebben met vaardigheden (je bent bijvoorbeeld technisch of creatief), met je persoonlijkheid (je bent bijvoorbeeld zorgzaam of zelfstandig), opleiding (je hebt bijvoorbeeld een diploma planologie) of ervaring (je hebt bijvoorbeeld stage gelopen bij een politieke partij). Vergelijk jezelf met anderen en vraag jezelf af wat jij qua eigenschappen en vaardigheden meer of anders hebt dan anderen. Als je bijvoorbeeld vreemde talen spreekt of een interesse hebt voor moderne kunst, dan kan dit jou uniek maken ten opzichte van andere mensen. Bepaal niet alleen wat jij uniek vindt aan jezelf, maar ook wat anderen uniek vinden aan jou. Krijg je wel eens complimenten dat je bijzonder goed bent in presenteren? Schrijf dit dan op.
Stap 2: Bepaal je waarden
Bekijk de onderwerpen en kernbegrippen die je tijdens de brainstorm over jezelf hebt opgeschreven en bepaal vervolgens de waarden die jij belangrijk acht. Let wel: het is niet belangrijk welke waarden mensen belangrijk vinden, maar wat jíj belangrijk vindt. Het is immers je eigen brand en niet die van iemand anders. Misschien vindt jouw omgeving betrokkenheid belangrijk, maar heb je niet het idee dat jij dat belangrijk vindt. Schrijf dus alleen de waarden op die voor jou echt belangrijk zijn.
Stap 3: Bepaal je doelgroep
Wie is de werkgever op wie je je wilt richten? Is dit een huidige werkgever bij wie je promotie wilt maken? Is het een overheid waarvoor je een opdracht wilt gaan uitvoeren? Is het misschien een internationale organisatie waar je wilt gaan solliciteren? Als je deze doelgroep of doelgroepen voor jezelf hebt gedefinieerd, dan kun je ook je personal brand duidelijker vormgeven. Als je wilt gaan solliciteren bij Greenpeace, is een affiniteit met multinationals als Shell bijvoorbeeld niet handig. Bedenk daarom wat de doelgroep aantrekkelijk en interessant zou vinden in een kandidaat en pas je 'taalgebruik' hierop aan. Dit geldt ook voor je 'taalgebruik' op sociale media en internet: als je doelgroep bijvoorbeeld een professionele organisatie is, zijn openbare feestfoto's op Facebook niet handig.
Stap 4: Bepaal hoe jij wilt dat anderen jou zien
Belangrijk bij je personal brand is te bedenken hoe je wilt overkomen. Je wilt niet al je eigenschappen overbrengen, want dat is te breed voor een eigen merk. Bedenk dus welke aspecten je niet wilt laten overkomen en welk aspect juist wel. Hoe wil je dat anderen jou onthouden? Dit kun je het beste doen rondom een onderwerp waar jij goed of geïnteresseerd in bent; jouw specialisme. Dit kan iets zijn dat je al hebt (bijvoorbeeld een bepaalde ICT-kennis), maar het kan ook iets zijn dat je wilt ontwikkelen tijdens je loopbaan of bereiken in de toekomst (bijvoorbeeld ervaring op doen in fondswerving). Door dit specialisme krijg je een duidelijke focus en kunnen mensen je hierop selecteren.
Stap 5: Bepaal jouw personal brand en houd deze up to date
Dankzij de vorige stappen heb je je identiteit, je waarden, hoe je wilt dat anderen jou zien en je doelgroep bepaald. Vat al deze begrippen en ideeën samen in een korte tekst van 100 tot 200 woorden. Hierbij moet je bedenken hoe je eigenschappen en waarden jou maken tot wie jij bent en hoe dit voldoet aan de vraag van de doelgroep. Dit is je personal brand. Het kenmerkt wie je bent en hoe je je kunt presenteren naar anderen toe. Maak gebruik van deze personal brand voor je sollicitaties, je uitingen binnen je netwerk en voor opdrachten die je binnen wilt halen. Belangrijk aan een personal brand is dat het - net zoals jijzelf - constant in ontwikkeling is. Je ontwikkelt je persoonlijk tijdens je carrière en je personal brand verandert mee. Het is dan ook goed om regelmatig te reflecteren op je brand en deze bij te stellen. Hierdoor wordt je personal brand versterkt en verbeter je je reputatie.
Stap 6: Bepaal je (online) strategie
De strategie van een personal brand speelt grotendeels online af. De basis zijn profielen op LinkedIn, Facebook, of een persoonlijke internetpagina waarop werk- en opdrachtgevers je makkelijk kunnen vinden en een eerste indruk van je krijgen. Zorg ervoor dat deze profielen zijn afgestemd met je merk. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een professionele foto en een pakkende ondertitel op LinkedIn te plaatsen als je een professionele doelgroep hebt. Een personal brand moet echter ook gepromoot worden, dus actief zijn via verschillende media is een vereiste voor een succesvolle personal brand strategie. Deel of post berichten die betrekking hebben op je personal brand, zodat dit iets is waar mensen je mee identificeren. Je kunt bijvoorbeeld ook een filmpje maken, een grappig of juist serieus bericht posten, een blog starten of je mening delen in groepsdiscussies. Alleen het bepalen van je personal brand is dus niet genoeg, deze moet actief gecommuniceerd worden!
Lees verder