Personal branding: do's & don'ts
Als je op zoek bent naar een baan, is personal branding een unieke manier om jezelf in de markt te zetten. Je kunt jezelf als aantrekkelijk 'product' presenteren zodat potentiële werkgevers je willen 'kopen'. Ook maak je een onderscheid tussen jezelf en andere werknemers of sollicitanten, waardoor je kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot. Hoe gaat personal branding echter precies in zijn werk? Een overzicht van tips & tricks van personal branding.
Bij personal branding presenteer je jezelf als merk (
brand is Engels voor merk). Op deze manier val je eerder op in een zee van sollicitanten en wordt het aantrekkelijker voor werkgevers om je aan te nemen. Het is bovendien niet alleen relevant wanneer je op zoek bent naar een baan, maar ook wanneer je hogerop wilt komen binnen je netwerk, promotie wilt maken bij de instelling waar je momenteel werkt of als ZZP'er een nieuwe opdracht wilt binnenhalen. De kern van personal branding is een onderscheid maken tussen jezelf en alle andere kanshebbers op de arbeidsmarkt op het gebied van persoonlijkheid, kennis en ervaring. Door jezelf als merk te presenteren, roep je positieve associaties op bij potentiële werkgevers. Dit komt tot uiting in verschillende aspecten, zoals het beeld dat je hebt van jezelf, je ambities, wat en hoe je communiceert, je marketingstrategie en het werk dat je doet. Hierdoor krijgen de mensen om je heen een bepaald beeld van je en dat is je 'brand'.
Wat is mijn 'brand'?
Als je op zoek bent naar een nieuwe functie, kun je strategisch je brand opstellen om je kansen te vergroten. Denk ten eerste altijd na over wie jijzelf bent. Wat is je ervaring, wat zijn je interesses en wat zijn je potenties? Dit kun je baseren op je werkervaring en je opleiding, maar ook op je hobby's of cursussen die je volgt. Bedenk na het in kaart brengen wie je bent, waar je naartoe wilt met je carrière en je persoonlijke ontwikkeling. Bij welk bedrijf zou je graag willen werken, welke branches spreken je aan of in welk land heb je nu altijd al een keer willen werken? Je gaat dus - reflecterend op het heden en verleden - een richting kiezen voor de toekomst die aansluit bij je interesses, potentie en ervaring.
Na het 'creëren' van deze identiteit, kun je jezelf in de markt zetten. Zoek naar verschillende werkgevers die goed bij jouw brand aansluiten en bedenk hoe je bij hen op kan vallen. Zorg ervoor dat je motivatiebrief, cv en vacature goed op elkaar aansluiten. Zorg er ook voor dat je jezelf als je brand tijdens het gesprek presenteert, maar blijf wel dicht bij jezelf. Soms zijn een goede motivatiebrief en een positieve indruk tijdens een sollicitatiegesprek echter niet voldoende. Om jezelf te kunnen onderscheiden van andere sollicitanten kun je jouw brand op andere manieren presenteren, zoals een eigen internetsite, een blog of een kort filmpje van jezelf. Belangrijk is het wel om in je achterhoofd te houden hoe je jouw eigen brand hierbij wilt presenteren, aangezien deze informatie soms voor iedereen beschikbaar is. Verder is het belangrijk om altijd op je eigen brand te reflecteren en deze aan te passen op de ontwikkelingen die je doormaakt.
Internet & sociale media
Personal branding en hoe je jezelf presenteert op internet en de sociale media hangen tegenwoordig nauw samen. Waar je vroeger je alleen druk hoefde te maken over hoe je overkomt in je motivatiebrief en sollicitatiegesprek, heeft tegenwoordig bijna iedereen toegang tot je brand op media als LinkedIn. Dit kun je echter ook in je voordeel gebruiken als je internet en sociale media als een middel ziet om je te onderscheiden van andere sollicitanten. Om te beginnen kun je jezelf Googelen om te zien wat er over jezelf op internet staat. Vraag jezelf af hoe professioneel je over wilt komen voor de desbetreffende functie en pas de online accounts die je hebt, als Facebook en LinkedIn, hierop aan. Zorg bij LinkedIn bijvoorbeeld voor een professionele foto, een sterke headline, een duidelijke omschrijving van werkervaring en opleidingen en een goede vindbaarheid.
Ook kun je naast de reguliere sociale mediakanalen andere tactieken toepassen, zoals het maken van een filmpje, een blog of het beschikbaar stellen van een publicatie. Verwijs hier ook naar in je CV of op je LinkedIn, zodat dit voor werkgevers makkelijk vindbaar is. Wees daarnaast voorzichtig met het posten van bijvoorbeeld commentaren die direct naar jou te herleiden zijn. Als je bijvoorbeeld ooit kritisch bent geweest op een bedrijf, zijn de kansen dat je daar ooit komt te werken gering. Veel werkgevers kijken van tevoren immers wat er op internet aan informatie te vinden is over de sollicitant en dat is je kans om een extra goede indruk achter te laten.
Risico's & nadelen
Personal branding kan een effectieve manier zijn om jezelf beter te presenteren naar werkgevers toe, maar er zijn ook een aantal nadelen. Zo moet je ervoor oppassen dat je jezelf niet 'overbrand', oftewel jezelf op zo'n manier in de markt zet dat het niet meer aansluit bij wie je nou daadwerkelijk bent. Ga bijvoorbeeld niet liegen over kwaliteiten die je niet bezit en blijf zo dicht mogelijk bij jezelf, anders val je later door de mand wanneer je aangenomen bent. Je kunt anderen vragen hoe ze je zien als inspiratie voor je brand, maar laat anderen nooit je brand bepalen. Er zijn ook grenzen aan branding en je hoeft echt niet alles van jezelf te laten zien. Bedenk voor jezelf hoe ver je wilt gaan in het kenbaar maken van foto's en ervaringen, het is immers moeilijk om iets weer van het internet af te krijgen. Ten slotte hebben sommige mensen morele bezwaren bij personal branding, aangezien het een mens als een product kan beschouwen in plaats van een mens op zich.
Lees verder