InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Bijbaan of bijverdiensten: mag dat van je werkgever?

Bijbaan of bijverdiensten: mag dat van je werkgever?

Bijbaan of bijverdiensten: mag dat van je werkgever? Een tweede baan of bijbaan worden ook wel nevenactiviteiten genoemd. In arbeidscontracten of cao’s staat vaak aangegeven dat er een “verbod op nevenactiviteiten” geldt. Wat betekent dit precies? Kan het hebben van een tweede baan problemen opleveren? En moet je het je werkgever vertellen wanneer je een tweede baan (nevenactiviteiten) gaat uitvoeren?

Inhoud

Wat is een verbod op nevenactiviteiten?

Met een verbod op nevenactiviteiten eist je werkgever van je dat je naast je normale werkzaamheden geen andere werkzaamheden uitvoert. Hiermee wil je werkgever voorkomen dat het uitvoeren van de extra werkzaamheden je normale werkzaamheden beïnvloeden. Deze beïnvloeding kan op meerdere manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld doordat je vermoeider bent, doordat je nevenactiviteiten gezondheidsrisico’s meebrengen, doordat je mogelijk met concurrenten van doen hebt, enzovoorts. Een verbod op nevenactiviteiten is meestal schriftelijk vastgelegd in het arbeidscontract of in de cao.

Zijn nevenactiviteiten hetzelfde als concurrentiebeding?

Hoewel het doel van het verbieden van nevenactiviteiten en het concurrentiebeding hetzelfde doel hebben voor de werkgever, namelijk het beschermen van de bedrijfsbelangen, zijn ze niet hetzelfde. Het concurrentiebeding richt zich namelijk meer op het werkgebied van het bedrijf en het beschermen van het marktaandeel. Ze verbieden een werknemer expliciet om werkzaamheden uit te voeren bij of informatie door te spelen aan een concurrent. Een concurrentiebeding stelt ook eisen die zelfs na de beëindiging van een arbeidscontract door kunnen gaan, bijvoorbeeld de eis dat je de eerste zes maanden niet bij een concurrent mag gaan werken.

Wat zijn de rechten van de werknemer?

Bij een geschil tussen werkgever en werknemer is het belangrijk dat de belangen van de werkgever en de werknemer in balans zijn. Tegenover het beschermen van het bedrijfsbelang heeft de werknemer daarom ook bepaalde rechten. Voorbeelden hiervan zijn het Recht van arbeidskeuze en het Recht op privacy. Door een verbod op nevenactiviteiten kan een werknemer namelijk niet meer volledig zelf de invulling van zijn of haar privéleven bepalen. Ook wordt hierdoor de werknemer het recht ontnomen op meer inkomen. Het is daarom aan te raden om altijd goed elkaars belangen in de gaten te houden. Wanneer deze niet worden geschaad zullen er niet snel problemen zijn.

Werkgever geeft toestemming

Als je je werkgever om toestemming vraagt en wanneer je werkgever je toestemming geeft om nevenactiviteiten uit te voeren kan je hem of haar vragen of hij dit schriftelijk wil vastleggen. Dit kan eventuele toekomstige onduidelijkheden voorkomen.

Hoe werkt het meestal in de praktijk?

Meestal wordt een verbod op nevenactiviteiten niet keihard gehandhaafd door de werkgever. Dit betekent dat je meestal zonder problemen een tweede baan of bijbaantje kunt hebben. Uiteraard is dit wel onder voorwaarde dat de bedrijfsbelangen niet worden geschaad en dat je je werk goed uitvoert. Uiteraard moet je wel die uren beschikbaar zijn voor je werkgever die contractueel zijn afgesproken. Wat je in de praktijk ziet is dat een verbod op nevenactiviteiten ineens zwaar kan gaan wegen voor werkgevers wanneer ze ontevreden over je zijn of wanneer er reorganisaties gaan plaatsvinden. Op dat moment heeft de werkgever een instrument in handen om eventueel onder je contract uit te komen. Uiteraard moet een werkgever dit wel goed kunnen onderbouwen, enzovoorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedingen bij de arbeidsovereenkomst: het concurrentiebedingBedingen bij de arbeidsovereenkomst: het concurrentiebedingHet concurrentiebeding moet er voor zorgen dat als een werknemer ontslag neemt, hij zijn kennis en vaardigheden opgedaan…
Het concurrentiebeding: waar moet je op lettenHet concurrentiebeding: waar moet je op lettenHet concurrentiebeding zit in een groot deel van alle arbeidscontracten die worden afgesloten. Dit beding beperkt de wer…
Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan?Betaal je meer belasting over een tweede baan of bijbaan?Als je een tweede baan of bijbaan hebt waarbij je bruto hetzelfde verdient als je primaire andere baan, dan blijkt het n…
Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding?Verschil tussen concurrentiebeding en relatiebeding?In een arbeidsovereenkomst kunnen partijen een concurrentiebeding of een relatiebeding afspreken. Dergelijke bedingen be…
Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Veel mensen denken dat het concurrentiebeding niet meer bestaat. Maar niets is minder waar. Soms wordt in een arbeidsove…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Bijbaan of bijverdiensten: mag dat van je werkgever?"

Reacties

Ester, 05-01-2017 11:53 #3
Heeft iemand een voorbeeldbrief voor het vragen van toestemming voor het verrichten van nevenactiviteiten? Dank!

Ron Jansen, 02-08-2016 13:30 #2
Kan een werkgever een werknemer met een nul uren contract eigenlijk wel verbieden om er een tweede baan erbij te nemen? Reactie infoteur, 08-08-2016
Dat zou u het best kunnen voorleggen aan een jurist. Een contract is een contract, ook een nul urencontract. Anderzijds lijkt het inderdaad wel een geval waarbij het niet helemaal netjes is als er dan wordt verboden een tweede baan te neem. Ik adviseer u daarom dit eens voor te leggen aan een jurist

Willy Haarsma, 28-04-2015 19:06 #1
Ik ben noodgedwongen om een tweede baan te zoeken. Nu werk ik nog via een uitzendbureau. Elke week krijg ik minder uren. omdat ik werk via flex uren. De ene week 3 dagen dan weer 4 dagen dan ineens 2 dagen en dan weer o dagen. Ik zoek me een slag in het rond om meer uren. Mijn leeftijd is binnenkort 58 jaar en het wordt steeds moeilijker om werk te vinden.
Het UWV vond het nodig om mij een mail te sturen dat ik nu alles maar moet aannemen ( wat ik al lang doe) en een reistijd moet aanhouden van 3 uur. Is dat enkele reis of heen en terug, dat staat er niet bij. Nu reis ik 2 uur met de auto heen en terug.
Volledige reiskosten krijg je niet. Mis je het telefoontje van je uitzendbureau ( nummer onbekend ) dan zijn je uren weg. Wie je ooit gebeld heeft weet je niet.
Een tweede baan? Dat gaat gewoon niet! Heb je een baan gevonden dan lukt het gewoon niet binnen een bepaalde tijd aanwezig te zijn. En je werkgever moet ook nog toestemming geven of zij dat goed vinden. Meestal niet, dat is mijn ervaring.

Ik zeg: Bedankt fijne regering, we schieten overal bij in. Weinig uren, veel solliciteren, niks kunnen vinden (alleen banen van 18 jaar tot 27 jaar) rare gezichten bij het uitzendburo van: HOE OUD BENT U WEL NIET!

Bijverdiensten? Ho maar. Dat is alleen weggelegd voor onze overheden.

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Tweede baan
Reacties: 3
Schrijf mee!