InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Opleiding betaald door werkgever

Opleiding betaald door werkgever

Opleiding betaald door werkgever Om hun kennis of vaardigheden te verbeteren, worden werknemers soms in de gelegenheid gesteld om een opleiding te volgen op kosten van de werkgever. De afspraken worden vastgelegd in een studiekostenovereenkomst. Een opleiding betaald door de werkgever schept echter ook verplichtingen voor de werknemer: terugbetaling van de opleiding als de werknemer ontslag neemt.

Opleiding betaald door werkgever

Veel werkgevers zijn best bereid om mee te betalen aan scholing van hun werknemers, zolang die scholing tot betere prestaties leidt. Een bijkomend voordele is dat werkgevers in aanmerking kunnen komen voor belastingaftrek voor geld dat in de opleiding van de werknemer is gestoken.

Functiegerichte cursussen en carrièregerichte cursussen

Sommige werkgevers maken onderscheid tussen trainingen of cursussen voor de functie of de carrière. Bij functiegerichte cursussen gaat het om het verwerven van kennis of vaardigheden die binnen de huidige functie passen. Bij carrièregerichte scholing is het doel carrière maken: doorstromen naar een hogere functie. De werkgever betaalt carrièregerichte scholing gedeeltelijk en neemt een terugbetalingsregeling op in de studiekostenovereenkomst, terwijl een functiegerichte opleiding volledig door de werkgever betaald wordt.

Opleiding volledig of gedeeltelijk betaald door werkgever?

Of de opleiding volledig of gedeeltelijk wordt betaald door de werkgever, is afhankelijk van het beleid dat de organisatie of het bedrijf heeft ontwikkeld op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

Studiekostenovereenkomst

Voor een werkgever is een betaalde opleiding voor de werknemer een behoorlijke investering op langere termijn. Zijn arbeidsmarktwaarde wordt groter en het is niet de bedoeling dat een andere werkgever daarvan de vruchten plukt. Daarom laat de werkgever de werknemer een studiekostenovereenkomst ondertekenen. In een studiekostenovereenkomst leg je de afspraken tussen jou en je werkgever vast. Een belangrijke bepaling is het terugbetalen van de studiekosten als je voortijdig ontslag neemt.

Terugbetalen opleidingskosten

Met het ondertekenen van een studiekostenovereenkomst beloof je om de opleidingskosten gedeeltelijk terug te betalen wanneer je binnen een bepaalde termijn ontslag neemt. Als je ontslagen wordt, hoef je de studiekosten niet terug te betalen.
Bij het terugbetalen van de studiekosten gaat het vaak om duizenden euro’s. Een terugbetalingsregeling voor opleidingskosten is geldig indien is voldaan aan de volgende drie criteria:
  • De regeling bevat een tijdspanne waarin de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de werknemer tijdens zijn studiewerkzaamheden verworven kennis en vaardigheden;
  • De regeling bevat de bepaling dat de werknemer zijn loon moet terugbetalen indien de dienstbetrekking tijdens of onmiddellijk na afloop van de studieperiode eindigt;
  • De terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de dienstbetrekking gedurende de onder a. bedoelde tijdspanne.

Opleiding op kosten werkgever

Het is natuurlijk mooi als je werkgever de kosten voor een opleiding volledig of gedeeltelijk voor zijn rekening neemt. Er is sprake van een win-winsituatie: de werknemer kan bijvoorbeeld doorstromen naar een hogere functie (met een hoger salaris) en de werkgever profiteert van de kennis en vaardigheden die de werknemer heeft opgedaan met de aanvullende opleiding. Het volgen van een opleiding op kosten van de werkgever schept echter wel verplichtingen voor de werknemer, namelijk loyaliteit aan het bedrijf, omdat hij anders de studiekosten terug moet betalen.
Gerelateerde artikelen
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
Hoe word ik deurwaarder?Over het beroep en de opleiding van een deurwaarder verschijnen op het internet regelmatig artikelen. Veel van deze arti…
Opleiding Commercieel Medewerker Bank- & VerzekeringswezenWil jij later graag het bankwezen of misschien wel het verzekeringswezen in? Dan kan het zo zijn dat de MBO opleiding Co…
Bronnen en referenties
  • Intermediair
  • Carrieretijger

Reageer op het artikel "Opleiding betaald door werkgever"

Reactie

J. Poelstra, 20-07-2011 12:58 #1
Ik ben al geruime tijd werkzaam bij mijn huidige werkgever als verzorgende IG. Vorig jaar kreeg ik de mogelijkheid om de opleiding voor verpleegkundige te volgen, de stages zou ik intern kunnen doen. Nu ben ik echter gedwarsboomd op mijn huidige stageplek en een andere mogelijkheid binnen de organisatie was er niet. Nu ben ik zelf gaan zoeken en kan bij een andere organisatie (ook thuiszorg) aan het werk en ook mijn opleiding vervolgen. Nu moet ik echter de studiekosten die mijn werkgever heeft gemaakt (de helft van het 1e jaar, de andere helft heb ik zelf betaald). In de regeling terugbetaling studiekosten staat echter vermeld, dat wanneer mijn ontslag direct wordt gevolgd door een arbeidsovereenkomst bij een organisatie binnen dezelfde cao, dat dit niet van toepassing is. Hoe zit dit nu precies? Wanneer ik geen stageplek heb betekent het automatisch dat ik de opleiding niet kan vervolgen en dit was ook al van toepassing, doordat er geen stageplek was.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!