InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De opbouw van een marketingplan

De opbouw van een marketingplan

Op zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je product of bedrijf zitten, en waar de sterke. Ook kunnen er mogelijke strategieën ontstaan waardoor je bedrijf of product nog beter op de markt komt te staan. In dit artikel staat uitgelegd hoe je een marketingplan kunt maken.

Het marketingplan

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een marketingplan voor schrijven, producten, bedrijven en zelfs gebieden kunnen een marketingplan gebruiken. In een marketingplan zoek je naar een nieuwe strategie om je bedrijf, gebied of product te vermarkten. Dit kan zijn omdat je dit wil verbeteren, maar dit kan ook zijn omdat het op het moment niet goed gaat met je product, bedrijf of het gebied.

Vooronderzoek

Je kunt je marketingplan beginnen met een vooronderzoek. Dit kan de onderwerpen die jij belangrijk vind bevatten, zoals historie. Hoe je een bedrijf of gebied kunt bereiken, wat voor voorzieningen het bedrijf heeft en wat er in de buurt te vinden is enzovoort. Je kunt helemaal zelf bepalen wat je handig vind voor je vooronderzoek. Een vooronderzoek is niet verplicht, maar wel erg handig aangezien je jezelf dan goed hebt ingelezen over de markt of het gebied.

Interne analyse

In de interne analyse analyseer je het bedrijf, gebied of product zelf. Je vernoemd bijvoorbeeld de organisatievorm, de financiën en het product of bedrijf. Zo krijg je een duidelijk beeld over het bedrijf, gebied of product, je moet immers het bedrijf, gebied of product door en door kennen voordat je er een marketingplan over kunt schrijven.

Externe analyse

In de externe analyse analyseer je de omgeving. Dit kan zijn in dezelfde branche, op mesoniveau, maar ook de gehele omgeving en alle branches die aanwezig zijn, het macroniveau. Je kunt bij de externe analyse gebruik maken van de DESTEP of de vijf krachten van Porter. Deze modellen geven je een goed beeld over hoe je de externe analyse kunt uitvoeren.

SWOT-analyse

De SWOT-analyse vertaald de voorgaande analyses in sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Zo kun je kijken waar de mindere en juist de goede punten van het bedrijf, product of gebied zitten. De SWOT-analyse kan een lijst worden van meerdere pagina's, dit is niet erg aangezien je de punten die hieruit komen gaat prioriteren.

Prioriteitenstelling

Er komen vaak erg veel resultaten uit de SWOT-analyse, niet alle resultaten zijn even bruikbaar. Met de prioriteitenstelling prioriteer je de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van je bedrijf, gebied of product en kijk je welke sterk genoeg zijn om te behandelen.

Confrontatiematrix

In de confrontatiematrix pak je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen samen, je combineert ze. Zo ontstaan er verschillende velden, namelijk een verbeterveld, een groeiveld, een kansenveld en een probleemveld.

FOETSJE

Om de verschillende strategieën te toetsen die uit de confrontatiematrix naar voren zijn gekomen gebruik je het FOETSJE-model. Het FOETSJE-model bepaald aan de hand van cijfers die je een strategie geeft de sterkste en de zwakste strategie. De sterkste strategie is de strategie die uit wordt gevoerd.

Vervolgens ga je deze strategie uitwerken, dit kan je doen met de marketingmix, ook wel de vier Pís genoemd: Product, prijs, plaats en promotie. Per kopje werk je de strategie uit om een duidelijk plan te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Marketingcommunicatieplan schrijvenHet marketingcommunicatieplan is afgeleid van het marketingplan. In een strategisch marketingcommunicatieplan worden o.a…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Independent promotor (plugger)Artiesten zijn afhankelijk van promotie. Zonder promotie krijgen zij geen bekendheid, zonder bekendheid geen fans, en zo…

Reageer op het artikel "De opbouw van een marketingplan"

Reactie

Elizabeth, 11-10-2016 16:40 #1
In dit geval vergeet je nog een belangrijk aspect in een marketingplan. Het actieplan. Dit is voor de opdrachtgever erg belangrijk, hierin staat exact wat er gedaan moet worden om het marketingplan uit te voeren. Daarnaast is het handig om gebruik te maken van hoofdaandachtspunten nadat je de confrontatiematrix hebt opgesteld. Hiermee confronteer je de belangrijkste punten uit zo'n matrix. Als leidraad voor mijn eigen site heb ik de volgende structuur over genomen: http://www.marketingscriptie.nl/strategisch-marketingplan-schrijven/. In mijn geval heb ik meer aan de Foetsje techniek gehad dan de SFA die uitgelegd staat op die andere website. Dus daar mijn complimenten voor!

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing
Reacties: 1
Schrijf mee!