Meer winst draaien door creatief te zijn

Meer winst draaien door creatief te zijn De mate van afzet - en dus omzet - met winstresultaten zijn zeer afhankelijk van hoe verzadigd de markt is en hoe de economie draait. Het succes van een bedrijf kan groot zijn, maar kan daarna ook weer snel afnemen. De gevolgen van een oververhitte markt kunnen groot zijn en dus dient het bedrijf op een creatieve manier daarop te reageren. Het kan een continue daling van de afzet doorbreken en een oplevende afzet realiseren. Zodoende kan de groeicyclus van de onderneming nieuw leven worden ingeblazen.

Meer winst draaien


Op- en neergaande groeicyclus

Ieder marktsegment waarbinnen ondernemingen opereren zijn onderhevig aan de conjunctuur. Dit is de op- en neergaande beweging van de economie over vele jaren bekeken. Zodra een product wordt geïntroduceerd op een afzetmarkt zal het altijd gaan groeien. Mond op mond reclame, PR, klantentevredenheid enzovoorts zorgen ervoor dat één en ander blijft expanderen, waardoor de limieten van de productiecapaciteiten worden bereikt. De markt raakt daarnaast verzadigd van het product en limiteert daarmee aan een maximale afzetmogelijkheid. De groei stagneert dus, waarna potentieel een dalende trend wordt veroorzaakt. Daarnaast is de markt afhankelijk van de conjunctuur. Gaat het goed met het land dan neemt de vraag toe tot het maximaal haalbare, maar het kan ook inhouden dat de afzet gaat slinken door een recessie.

Problemen van afnemende economie

Het bedrijf heeft tijdens groei geïnvesteerd in vergroting, zodat de capaciteiten kunnen aansluiten op de vraag vanuit de markt. Daalt de economie dan houdt de consument de hand op de knip oftewel de afzet en omzet nemen af. Het personeel heeft minder te doen, waardoor personeelskosten de winsten extra drukken. Het kan leiden tot een reorganisatie binnen de onderneming eventueel met het gedeeltelijk opheffen van afdelingen. Dat houdt onvermijdelijk ontslagen in. Een dalende economie kan desastreuze gevolgen hebben voor vele bedrijven. Maar dat kan anders indien men inventief genoeg is om die trend te doorbreken.

Dalende lijn doorbreken

Bedrijven moeten creatief zijn en kansen zien bij raakvlak werkgebieden of vernieuwende productmogelijkheden. Een dalende koers van de afzet kan slechts in het onvermijdelijke resulteren. Oftewel er moet worden nagedacht, ontwikkeld en ingespeeld op de behoeften van de klant. Dit is helemaal van toepassing als de markt door het ene product reeds is verzadigd dan moet een goede opvolger een nieuw potentieel aanboren. Oftewel zodra het ene product is geïntroduceerd dan moet er reeds worden nagedacht omtrent wat de volgende stap kan zijn. Op het moment dat het ene product daalt of de markt is verzadigd dan kan het andere product worden geïntroduceerd om zo een tweede afzetbron te realiseren. Daarmee kan de daling van de omzet door het eerste product worden gecorrigeerd. Uiteraard kan het ook in een eerder traject worden aangeboden om meer winst te draaien tijdens goede tijden, echter het kan dubbele daling opleveren gedurende minder goede tijden. Door creatief te zijn en vooruit te plannen kunnen fluctuaties van de afzet worden opgevangen, zodat er relatief gezien een continue omzetstijging wordt afgedwongen.

Onverwachte marktkansen en meer winst draaien

Zakelijke kansen kunnen ontstaan door onverwachte ruimten op de markt. Denk bijvoorbeeld aan:
  • het inspelen op verkopen bij een op handen zijnde kroning;
  • het mede kunnen organiseren van een zeer groot evenement zoals de Elfstedentocht, olympische spelen of voetbal spelen, enzovoorts;
  • het profiteren van overheidsstimulerende pakketten waardoor de algehele economie gaat aantrekken in plaats van doorsluimeren in de dalende trend.

Het is voor ondernemers noodzaak om er direct op in te spelen, zodat het maximale rendement wordt behaald. Het kan een onderneming behoeden van verder dalende cijfers en kan potentieel een land uit een recessie halen. Goed reageren is belangrijk maar er dient ook een actief beleid te worden gevoerd om zaken op orde te stellen.

Doorbreek de terugval

Door goed te reageren op de markt, het inzien van kansen en voorbereid te zijn op dalende afzet kan men een heropleving doormaken. De organisatie moet daartoe niet op een enkel afzetproduct steunen, echter er dient voor variëteit binnen het aanbod te worden gezorgd. Er moeten kansen op de markt worden opgepikt, zodat daarop snel wordt ingespeeld. Het kan net die boost voor een onderneming zijn om het jaar goed door te komen, zodat het volgende jaar extra goede cijfers worden behaald. Reageer ook adequaat op kansen zodat jouw onderneming uit de dalende trend komt.

Lees verder

© 2013 - 2024 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…
Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Om de bruto- of nettowinst van een product te berekenen, moeten eerst andere formules toegepast worden. Een formule die…
Pas SWOT analyse toe om meer omzet te realiserenPas SWOT analyse toe om meer omzet te realiserenOm als ondernemer met de tijd een succesvolle winstgevend bedrijf te leiden, dient tijdig op veranderingen ingespeeld te…
Omzet verhogen van uw bedrijfOmzet verhogen van uw bedrijfEen bedrijf leeft van zijn omzet, zonder omzet zijn er geen inkomsten en zonder inkomsten valt het bedrijf uiteen. Een s…

Reliplan - Makelaars voor kerken en kloostersReliplan - Makelaars voor kerken en kloostersDoor de leegloop in de kerk en de financiële druk op geloofsgemeenschappen vanwege het onderhoud en andere kosten aan hu…
Wat is surseance (uitstel) van betaling?Wat is surseance (uitstel) van betaling?Bij financiële problemen heeft een bedrijf de mogelijkheid om surseance van betaling (uitstel van betaling) aan te vrage…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ambroz, Rgbstock
  • Basisboek Markt- en Micro-economie, Van Gend en Van Bergeijk, Wolters-Noordhoff BV, 1997, Derde druk, Groningen.
Geinformeerd (1.029 artikelen)
Laatste update: 05-05-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.